Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#31 Bericht door PD3MCF »

pa3kc schreef: 10 mar 2022, 19:43 Aah zo :)

Ik dacht dat jullie op een gegeven ogenblik over die HF360 hadden omdat de enigste radialen kit die Venhorst nu heeft die van de HF360 zijn:
https://www.venhorst.nl/index.php?route ... ct_id=1583

Blijkbaar kan die ^ kit ook op de alu versie.

Ik had trouwens gehoord van een leverancier dat die alu versies inderdaad niet zo goed waren. Veel klachten.
Dat was de reden waarom men die antennes niet meer in het assortiment had.
Klopt venhorst zij mij hetzelfde over de aluminium uitvoering dat hij ze niet meer in het assortiment heeft
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#32 Bericht door PD0Q »

Beste tip is hem gewoon als een 27mc antenne in te stellen . bv op 27.205 ...als daar de swr redelijk is dan te kijken wat ie doet op andere banden.. bij mij ging dat nog t beste.. alleen 50m (10mhz) en lager gaf ie meestal geen match zonder de kit erop ..toen de kit gemonteerd en uiteindelijk die topjes ervan half ingeschoven.. as if by magic vond ie nu wel overal op 40 een match en iets lager ook nog wel .. (of er dan ook nog noemenswaardig signaal uitkwam verder niet getest ) ..maar op 20 en 40 geen problemen meer met interne tuners op diverse radios. Heb er toch een halfjaartje best fun mee gehad voor ik overstapte naar een triband yagi .

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#33 Bericht door PD3MCF »

Ik ga dat eens proberen thanks voor de tip :D :D :D
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#34 Bericht door pa3kc »

Mijn HF360 ga ik er morgen afhalen en vervangen door een x510.

Hij deed goed bij mij maar mijn lange HyEndFed doet het minstens zo goed of beter zelfs dan de HF360.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#35 Bericht door ON7RA »

Jongens,
dit is een compromis antenne! Deze is zo gemaakt (berekend) dat hij nergens resonant is, maar op de banden waar hij werkt een aanvaardbare SWR heeft die je makkelijk met een ingebouwde tuner kan bij tunen.
De lengte van de antenne zal wel degelijk invloed hebben op de SWR zoals ook de hoogte boven de grond, en zoals bij alle antennes de omgeving, gebouwen, bomen etc.
De specs van dergelijke antennes is altijd sterk overdreven! Wat niet wil zeggen dat je met dergelijke antenne geen QSO’s zal maken. Maar die goedkope zelf verbouwde 27 MC gp’tjes moeten nu eenmaal verkocht worden, dus worden specificaties altijd een beetje overdreven!
Daarom had ik eerder al vermeld om deze antenne eens zelf te maken.
Men neme een 2d hands Venom/Sigma/Hy gain 5/8 basis antenne, of een nieuwe, hier in BE 49€ een ABS doosje ± 5€ en een ringkern ± 5€ of gewoon een stuk draad van een meter of 8, en een beetje knutselwerk. Het is niets meer dan een straler met een 1:4 of 1:6 transformator.
Dit had je een paar € bespaart, en ook de teleurstelling dat het op 40 en 80 niet zal zijn wat je er van verwacht, een counterpoise en mantelstroom filter is sterk aan te raden.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#36 Bericht door PD0Q »

Renaat .. de basis is letterlijk een 20 euro 'venom' van moonraker/sigma eu , die verkopen ze ook via Ebay .. echt resonant is ie ook nergens ..maar klopt de begin lengte al niet dan tuned een interne tuner hem nergens .. op 20 en 'maybe' 10 en output resultaat k*t-met-peren..... dat schijft de topicstarter ook en das waar hij nu tegenaan loopt vandaar de tip dat ding eerst op 27mc af te stellen op lengte zonder 'tunen' etc .. Hij heeft er nog een kit bij met twee mobiele antennes als straler verlenging om die stok te helpen op 40 en 80 ...die ook weer allebei een tip hebben die beiden ook weer verstelbaar zijn, en en instructies homaar....chaos compleet .
(hij heeft em al staan dus beetje laat voor bouwtips maar met wat puzzelen moet ie wel gewoon acceptabel multiband kunnen werken zonder draadradialen etc .. )

Plaats reactie