ervaringen met Ultrabeam op 6m gezocht

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PC5C
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012, 21:10
Roepletters: PC5C
Locatie: Boerakker

ervaringen met Ultrabeam op 6m gezocht

#1 Bericht door PC5C »

Wie heeft er ervaring met een 4 el Ultrabeam voor 6-20m? Ik ben erg benieuwd hoe de antenne presteert op 6m als daarvoor ook de extra elementjes zijn gemonteerd.
Na wat schade aan mijn huidige antennes (2*6el LFA, verticaal gestackt op 5.8m) wordt het misschien tijd om wat nieuws te nemen. Een keer een leuke beam voor HF lijkt me ook wel wat maar ik kan maar moeilijk afscheid nemen van 6m.
En ja, ik weet dat ik concessies moet doen ten opzichte van de huidige setup.

Rinze PC5C
Rinze PC5C JO33EE

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: ervaringen met Ultrabeam op 6m gezocht

#2 Bericht door PE9PE »

PC5C schreef: 07 jan 2022, 17:43 Wie heeft er ervaring met een 4 el Ultrabeam voor 6-20m? Ik ben erg benieuwd hoe de antenne presteert op 6m als daarvoor ook de extra elementjes zijn gemonteerd.
Na wat schade aan mijn huidige antennes (2*6el LFA, verticaal gestackt op 5.8m) wordt het misschien tijd om wat nieuws te nemen. Een keer een leuke beam voor HF lijkt me ook wel wat maar ik kan maar moeilijk afscheid nemen van 6m.
En ja, ik weet dat ik concessies moet doen ten opzichte van de huidige setup.

Rinze PC5C
Rinze neem eens contact op met Bert PJ4KY.

Succes.

Rob
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: ervaringen met Ultrabeam op 6m gezocht

#3 Bericht door PA2RU »

Ik denk dat je er spijt van gaat krijgen :mrgreen:
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: ervaringen met Ultrabeam op 6m gezocht

#4 Bericht door pe5t »

Er zijn volgens mij niet veel van die antennes in Nederland. Er zijn meer Steppir antennes, maar ook niet veel met 4 elementen (ook als Ultrabeam op een 10 meter lange boom en met extra elementen). PF7M (SK) had er een. Als echte 6 meter freak was hij, voor zover ik weet, niet ontevreden over de prestaties op 6 meter. Hij hoorde er altijd meer mee dan ik op mijn 3 elements Steppir (met een extra element en ook nog voor 4 meter geschikt gemaakt). De PF7M beam is later nog enige tijd door PA7MM gebruikt, na technische problemen gereduceerd naar 3 elementen en vervolgens afgevoerd.
De 4 elements Steppir heeft volgens de specs een gain van 13 dBi. Dat zal voor de ultrabeam, die iets korter is, een paar tienden van een dB minder zijn. Dat is ongeveer het maximum voor een dergelijke boomlengte. Zie VE7BQH.
Realiseer je dat het een monster van een antenne is. Zelfs met een Versatower heb je nog bijna een kraan nodig als je er bij moet voor service. Een 3 elements is veel handelbaarder (boomlengte 5 meter).
Omdat je de elementen van deze antennes kunt inschuiven kun je op de boom ook een aparte 6 en/of 4 meter antenne maken.
Zo heb ik het nu: een 2 elements Steppir (elementafstand 1,44 meter!) op een 6 meter boom met apart een 6/7 elements YU7EF antenne. Bij gebruik van de laatste schuif ik de Steppir elementen in.
Buitengewoon goed hanteerbaar, en het scheelt op 20 meter minder dan een dB t.o.v. een 3 elements.

PC5C
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012, 21:10
Roepletters: PC5C
Locatie: Boerakker

Re: ervaringen met Ultrabeam op 6m gezocht

#5 Bericht door PC5C »

Dank, Rob, René en Kees,

Ik ga wat navraag doen.
Het idee van Kees om een combi-antenne voor 6 en 4 te bouwen op de boom van de Ultrabeam spreekt me ook wel aan. Waarschijnlijk is het inderdaad handiger (en werkbaarder) om dan een 2 of 3 elements te nemen en die wat te verlengen. Dan zal ik het zelfs met één beam in de mast moeten kunnen redden.
Rinze PC5C JO33EE

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: ervaringen met Ultrabeam op 6m gezocht

#6 Bericht door pe5t »

Rinze,
Door de buitenste elementen van de 4/6 meter beam als top loading te gebruiken (met nog wat zelfinductie) kun je ook nog een 30 meter dipool kwijt. De benodigde 12/50 Ohm balun zit in het doosje in het midden van de boom.
De Versatower kan met een omega match op 80/60 meter worden afgestemd.
Bijlagen
2 el Steppir, 4-6 meter yagi en 30 m dipool op een boom.jpg

PC5C
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012, 21:10
Roepletters: PC5C
Locatie: Boerakker

Re: ervaringen met Ultrabeam op 6m gezocht

#7 Bericht door PC5C »

Dat is zo een mooie constructie Kees!
Ik heb ondertussen wat goede ervaringen met de Ultrabeam binnen voor HF. Het lijkt me dat voor 6m en 4M een combibeam het handigste is. Op dezelfde boom of er vlak boven. Dat ontwerp met een boom van 6m is wel erg praktisch!
Rinze
Rinze PC5C JO33EE

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: ervaringen met Ultrabeam op 6m gezocht

#8 Bericht door pf5x »

Hi Rinze,

Aart, PA3C, heeft een 4 ele SteppIR gehad. Hij gebruikte hem ook voor 6m met extra elementen. Werkte wel aardig totdat de motorunits problemen begonnen te geven (maar dat heeft niets met 6m te maken).
Ik zou me overigens niet meer druk maken over 6m. Die band is van 'magic' naar 'tragic' gedegradeerd: FT8, FT8, ... (ad infinitum). Ik heb nu een Moxon gemaakt die ik in het seizoen even tijdelijk op een portabel mastje zet. Dan werk je met 100W TZ4AM en NP2J in CW. Dat zijn tenminste echte zendamateurs ... Hopelijk wordt cycle 25 iets beter dan 24 en kunnen we weer genieten van F2 openingen (KG6DX en XX9JN met 599+20dB, those were the days ...). Als dat lijkt te gaan gebeuren dan moet moet je iets serieuzers neerzetten.
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

PC5C
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012, 21:10
Roepletters: PC5C
Locatie: Boerakker

Re: ervaringen met Ultrabeam op 6m gezocht

#9 Bericht door PC5C »

Hoi Enno,

Aart heeft de Steppir ondertussen verwisseld voor een Ultrabeam. Hij heeft de drie elements waar ook 40m (gevouwen dipool) op zit. Hij is zo’n beetje mijn radio buurman. Hemelsbreed misschien 15km. Maar ik wist niet wat zijn antennes waren. Ik heb al even met hem contact gehad. Ultrabeam bevalt goed.
Voor 6m is het wel een echte compromis. Ook met de extra elementen. De optie van Cees lijkt het daar beter te doen.

Ik heb jaren lang twee 6 element LFA’s voor 6m in de mast gehad. Het zal altijd wel een stapje terug zijn maar daar kan ik wel mee leven. Het meeste is al wel gewerkt (hoewel kg6dx en xx9jn erg gewenst zijn. Die dikke signalen waren een cyclus eerder dan dat ik qrv was… )en FT8 is inderdaad maar zo.. zo… Hoewel het wel heel mooi als baken werkt. Met maar een beetje condities zie je wel waar naartoe het open is. Helaas blijft iedereen daar hangen en is CW meer uitzondering dan regel.

Eerst dit weekend maar eens de PACC doen (op expeditie naar PE3V in Fryslan) , daarna maar weer verder met de eigen antennes.
Rinze PC5C JO33EE

Plaats reactie