Zelfbouw double zepp antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 374
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Zelfbouw double zepp antenne

#1 Bericht door pc9t »

Nu we toch aan huis gekluisterd zijn , is het misschien wel tijd om wat zelf in elkaar te knutselen.

Wil een dubbel zepp antenne maken voor 10 tm 80 meter, en denk dan aan 2* 15 meter en de open lijn zo lang als nodig is om bij de tuner te komen.

Ik wil het proberen met 2,5 mm2 installatie draad niet met een harde kern.

De open lijn met 85 mm afstandhouders en bovenin een isolator.

Aangezien ik de 2 benen voor de helft moet terugvouwen omdat ik de volledige lengte niet weg kan spannen ook niet in een Z setup. Wil ik ook afstandhouders gaan gebruiken bij het terugvouwen.

Alleen is 85 mm genoeg of 105 mm beter.

En wat is de afstand die je tussen de afstandhouders moet aan houden 25 cm of 50 cm.

De doorgang van buiten naar binnen wil ik met 2 stukken draadeinde gaan doen.

Wie o wie heeft hier antwoorden op.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#2 Bericht door PA1AIS »

Grappig, wat jij beschrijft heb ik al 25 jaar zo min of meer, althans in ons oude huis.

De draadeinden herken ik, alleen heb ik messingstaven van 8mm, waarop in schroefdraad gesneden heb aan de uiteinden, daar tussen dus glad.
Ik heb ze wel verzilverd tegen corrosie. Ook heb ik elketra pijp door de muur gemaakt, zodat vocht uit en ook in de stenen niet mogelijk is, je gaat n.l. ook door de spouw heen. Aan de buitenzijde grote kunststof ringen (10x80) met een neopreen pakking er onder, dit is tegen vocht van buitenaf, je wil ook niet dat je stenen stuk vriezen door jou toedoen.

Als spreiders heb ik Amevo rozen klemmen 100mm, daar past 1,5mm2 VDS (vinyldraad soepel) prima in. Ik heb ze nu weer in gebruik voor een enkele Zepp voor 80m. Ik heb er nog 2000 denk ik, als je wilt mag je een hoeveelheid halen. Ik heb ze om de 50cm en daar waar de kippeladder ongunstig wil torderen heb ik er meer. De kipeladder wel een paar slagen draaien voor de common mode onderdrukking onderweg.

Ik zou gewoon het terug vouwen en de kippeladder met de beschikbare spreiders maken, en lekker experimenteren.

Bovenin heb ik een kunststof plaat waar de draad vast zit dmv kleine tyraps die door 1 passend gat heen en terug gaan. zo kan je prima de bocht om en de krachten opvangen. Het overleeft bij mij zo in het open land, en waaien doet het soms in het Friesche. Die kunststof plaat kan gelijk als ophanging fungeren.

Die 1,5mm2 VDS overleeft tot nu toe verbazend lang, zwart is UV bestendig. 2,5mm2 is veel te zwaar, meer windvang en duurder. Als het breekt ga ik het mogelijk vervangen door 2mm RVS. (alle puriteinen gelijk weer op de kast: ik heb veel QRL matige ervaring met RVS HF antennes, gaat uitstekend)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 374
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#3 Bericht door pc9t »

Dank voor de info, ik wil eventueel wel 100 clips overnemen.

Als het met 1,5 mm2 ook kan dan kies ik daar ook voor.

De muur doorvoer moet ik nog goed uitdokteren, maar misschien inderdaad elektra buis gebruiken.

Maar eerst maar eens knutselen om te kijken of het überhaupt wil lukken om het te maken, en de openlijn kun je die zolang maken als nodig is of ben je hier ook nog aan een bepaalde lengte gebonden.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#4 Bericht door pa3a »

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat een zepp een eindgevoede halve golf (hele golf etc) was, met open lijn gevoed aan het eind. Deze had ik heel lang geleden.
Een dubbele kan natuurlijk ook.

Wat ik lees is dat je een dipool gaat maken (gezien de afmetingen).
Met 'zepp' zet je meer op het verkeerde been. 🙂
Wat betreft dat terugbouwen, zou hem gewoon afknippen. Het rendement gaat niet echt omhoog als je 5m gaat terugvouwen.
(My €0,02 )
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#5 Bericht door PA1AIS »

Ja, een double-Zepp is een open dipool met kippeladder, maar er mag veronderstelt worden dat elke radioamateur dit weet of tenminste begrijpt.
En ja, Rothammel heeft het alleen over een Zepp of een dipool. (V12 blz 228)
https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Rotha ... enbuch.pdf
En ja, Cebik heeft het wel over een double-Zepp
http://on5au.be/Cebik%20documents.html

Terug vouwen levert meer op dan inkorten. Populair gezegd: hoe meer koper in de lucht, hoe meer resultaat. resonant op 50 ohm hoeft het niet te zijn als er een symmetrische tuner aan hangt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#6 Bericht door PA1AIS »

pc9t schreef: 29 dec 2021, 13:05 Dank voor de info, ik wil eventueel wel 100 clips overnemen.

Als het met 1,5 mm2 ook kan dan kies ik daar ook voor.

De muur doorvoer moet ik nog goed uitdokteren, maar misschien inderdaad elektra buis gebruiken.

Maar eerst maar eens knutselen om te kijken of het überhaupt wil lukken om het te maken, en de openlijn kun je die zolang maken als nodig is of ben je hier ook nog aan een bepaalde lengte gebonden.
Ja, bij gebruik van een symmetrische tuner kan je de openlijn zo lang maken als je wil. Voorheen was die bij mij ruim 20 meter en nu amper 7 meter. De tuner doet de rest, zorg dus wel voor een goede symmetrische tuner, b.v. een S-match van PA0FRI of een Annecke of PA0LL.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/ATU/Smatch/smatch.htm
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#7 Bericht door pa3a »

Als je dan toch wat wil, doe dan capacitieve end loading.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 374
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#8 Bericht door pc9t »

PA1AIS schreef: 29 dec 2021, 17:42
Ja, bij gebruik van een symmetrische tuner kan je de openlijn zo lang maken als je wil. Voorheen was die bij mij ruim 20 meter en nu amper 7 meter. De tuner doet de rest, zorg dus wel voor een goede symmetrische tuner, b.v. een S-match van PA0FRI of een Annecke of PA0LL.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/ATU/Smatch/smatch.htm
Ik heb een Du 1500 L tuner staan dus dat zou het probleem niet moeten zijn denk ik.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#9 Bericht door pa0ejh »

Die du1500 is geen echte symmetrische tuner, er is met een balun een 2 draads ingang gecre eerd...
Het aanpas bereik zal dus ook minder zijn...

Overigens, in je onderschrift staat dat je een G5RV hebt, deze is toch niet anders ?? alleen de naam is anders...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#10 Bericht door PA1AIS »

pa0ejh schreef: 30 dec 2021, 08:24 Die du1500 is geen echte symmetrische tuner, er is met een balun een 2 draads ingang gecre eerd...
Het aanpas bereik zal dus ook minder zijn...
Ik dacht het zelfde, had het al geschreven en weer gewist.
Mogelijk Iets gechargeerd, maar die tuner lijkt een PI-filter on steroids met een ringkern als balun er achter.
Met 100 watt waarschijnlijk prima, maar het rendement blijft mogelijk iets achter?
Zou niet mijn persoonlijke keus zijn .
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 374
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#11 Bericht door pc9t »

pa0ejh schreef: 30 dec 2021, 08:24 Die du1500 is geen echte symmetrische tuner, er is met een balun een 2 draads ingang gecre eerd...
Het aanpas bereik zal dus ook minder zijn...

Overigens, in je onderschrift staat dat je een G5RV hebt, deze is toch niet anders ?? alleen de naam is anders...
Dan heb ik dus alsnog de verkeerde tuner staan, en moet ik op zoek naar wel een symetrische tuner.

Krijg de huidige G5RV wel afgestemd op zowel 40 als 80 meter maar dat doet de interne tuner van de TS990 ook.

Duus daar zou ik hem niet voor nodig hebben, maar dacht mocht ik nog eens een amplifier neerzetten dan heb ik in ieder geval een tuner staan.

Ondanks al die jaren leer ik gelukkig nog iedere dag veel bij, zeker op het gebied van antennes is voor mij een onbekend gebied.

Dus in principe zou ik de openlijn van de G5RV in het geval deze lang genoeg zou zijn rechtstreeks op de DU1500L kunnen aansluiten, en de coax ertussen uit laten, en zou dat nog merkbaar voordeel opleveren?

En hebt het eigenlijk weinig nut om de G5RV te vervangen door de Double Zepp antenne.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#12 Bericht door PA1AIS »

Vanaf een tuner behoort nooit een coax tussen naar de antenne, zeker niet als het geen 50 ohm is. En dat is het, anders heb je geen tuner nodig. Hooguit een balun/trafo 1:1 of b.v. 1:4. Maar liever geen ferriet in antenne aanpassingen bij wat meer vermogen.

Een ippeladder behoort rechtstreeks op een symmetrische tuner. Zo min mogelijk verlies. In principe kan je je kippeladder direct achter op jou tuner aansluiten.

Oja, bij mij is het een kippeladder en geen kippenladder. Er mag maar één kip tegelijkertijd omhoog. :lol:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 374
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#13 Bericht door pc9t »

PA1AIS schreef: 30 dec 2021, 11:52
Ik het zelfde, had het al geschreven en weer gewist.
Mogelijk Iets gechargeerd, maar die tuner lijkt een PI-filter on steroids met een ringkern als balun er achter.
Met 100 watt waarschijnlijk prima, maar het rendement blijft mogelijk iets achter?
Zou niet mijn persoonlijke keus zijn .
Als ik op symmetrische tuners google kom ik alleen bij MFJ uit of je moet een PA0LL tuner te pakken kunnen krijgen.

Want ik neem aan dat een Cap Co SPC 300 ook geen symmetrische tuner is?

En bij MFJ heb ik nou niet het kwaliteit gevoel bij.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

PH7R
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#14 Bericht door PH7R »

pc9t schreef: 03 jan 2022, 18:46 ... of je moet een PA0LL tuner te pakken kunnen krijgen.
Er stond vorige week 1 op MP voor euro 750 meen ik.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#15 Bericht door PA1AIS »

pc9t schreef: 03 jan 2022, 18:46
PA1AIS schreef: 30 dec 2021, 11:52
Ik het zelfde, had het al geschreven en weer gewist.
Mogelijk Iets gechargeerd, maar die tuner lijkt een PI-filter on steroids met een ringkern als balun er achter.
Met 100 watt waarschijnlijk prima, maar het rendement blijft mogelijk iets achter?
Zou niet mijn persoonlijke keus zijn .
Als ik op symmetrische tuners google kom ik alleen bij MFJ uit of je moet een PA0LL tuner te pakken kunnen krijgen.

Want ik neem aan dat een Cap Co SPC 300 ook geen symmetrische tuner is?

En bij MFJ heb ik nou niet het kwaliteit gevoel bij.
Inderdaad is die tuner helemaal geen symmetrische tuner:
www.radiomanual.info/schemi/ACC_matchin ... 0_user.pdf

LL is leuk maar zeldzaam en kostbaar en goed.
www.radiomanual.info/schemi/ACC_matchin ... design.pdf

Een Annecke is ondertussen ook zeldzaam, maar ook goed:
www.radiomanual.info/schemi/ACC_matchin ... _DJ0IP.pdf

Maar de S-match van Frits PA0FRI zelf bouwen loont zeer de moeite:
www.radiomanual.info/schemi/ACC_matchin ... design.pdf
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie