Vragen over een antenne voor de middengolf

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Vragen over een antenne voor de middengolf

#31 Bericht door Jan pa3abk »

Yep Arie.
Scheepstelegrafisten :wink: Kennen de uitdrukking meter/amperes voor het berekenen van het bereik van de MF zender.
Het product van hoogte van de antenne in aantal meters tov de diepstgeladen lastlijn maal het aantal Ampères antennestroom.
Dat laatste nog gemeten door een thermokoppel.

Moet er wel bij opmerken dat de OP "slechts" 1W heeft en dan denk ik dat hij net in de knik van de diode terecht komt.
Ben zelf QRV op 475kHz en kon tijdens de invoering van het GMDSS een antenne unit redden van een Electromekano S1250.
Die werkt met hetzelfde principe. Ik kan met een schakelaar de "hairpin" in 12 stappen wijzigen.
De verlengspoel is van Litze. Unit kan ruim 600W aan zonder "krimp". (Getest aan boord niet thuis.)
Momenteel hangt er een Hermes Lite SDR aan 5W max. Toch goed voor 2000km in digimode :)

Vwb het meten van de antenne stroom is het zaak om bij elke meting dezelfde "ringkern - diode" schakeling te gebruiken.
Met name met het vermogen van 1W is de kans groot dat je in de "knik" van de diode terecht komt.
Met germanium (AA119 bijv) en "BAT" types is dat effect minder.

Verder is een aardnet van belang. Ik zit in een VINEX omgeving. (lees: kleine tuin) en maak gebruik van de waterleiding/huisprobe.
Die laatste hangt ook weer aan de probe van de buurman enz. Dus over een lengte van ruim 100m heb ik een "aarde" liggen.
Laat ik nog even buiten beschouwing dat alles wat aarde vraagt er ook aan hangt. Dus wees er enigszins voorzichtig mee met dit advies.
(Ziggo,KPN, CV met "Open Therm protocol" ect)
Onderschat het skin effect niet, hang er maar een een extra kabel parallel aan je aardleiding. Loopt je "antenne ampères" op dan is er weer winst!
Momenteel heb ik zo'n 6 "oude dikke" coax kabels als aardleiding parallel liggen.
Iedere keer als ik er eentje parallel bij legde liep de antennestroom iets op.
Vaak zie je die "vette" coax bij slooppanden in de "container" liggen. Groen van kleur. Gebruik alleen de koperen buitenmantel.

De weerstand die je meet is een samenstel van verliesweerstanden, waarvan de stralingsweerstand in de meeste gevallen het kleinst is.
Verkijk je daar dus niet op als je "hoera ik heb 50 Ohm" als meting hebt. Integendeel de stralingsweerstand van een korte antenne is juist lager.
Het is dus zaak om te kijken waar je de verliesweerstanden kunt verkleinen.
Op de frequentie waar ik QRV ben is de verlengspoel van dik Litze draad.
Het voordeel gebruik van Litze op frequenties boven de 1MHz is minder, dus om je verlengspoel ineens om te zetten naar Litze lijkt me niet winstgevend.
Ik zie op je foto dat de verlengspoel kennelijk nog laag (binnen?) hangt en de antenne draad door de baksteen naar buiten gaat.
Probeer de verlengspoel zo hoog mogelijk vrij van obstakels te monteren. De spanning die op verlengspoel (top) kan staan, is zelfs met 1W voldoende om een neonlampje van een spanningszoeker te ontsteken. Maw als je het daarna door een bakstenen muurtje voert gaat er energie verloren.
De beste plek is eigenlijk net onder de top cap, maar als je "vrij van obstakels" bent net boven het schuurtje is ook goed.
Je omgeving "zuigt" je zendenergie weg, vooral metaal.

FYI bij mij voor 475kHz staat de tuner op de bovenste verdieping. De verlengspoel (tuner) staat aan het raam.
De feeder gaat eerst een paar meter horizontaal, daarna verticaal omhoog. De masten zijn van "NATO-stokken" 5m max boven het (platte) dak.
Let wel, hoewel tussen 475kHz en jouw frequentie weinig verschil zit, is het gedrag ervan compleet verschillend.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Plaats reactie