Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#1 Bericht door PD4M »

Mijn IC-705 is onderweg. Deze zender biedt ook 2 meter en 70 cm. Dat is lang geleden. Hoewel maar met max. 10 watt wil ik toch ook die mogelijkheden weer eens gaan verkennen. Wellicht op termijn een kleine amplifier erachter. Maar wat zet ik op mijn platte dak? Het liefst een dualband antenne. Repeater open piepen kan ik ook wel met mijn porto. Maar ook de andere mogelijkheden die 2 meter te bieden heeft wil ik gaan ontdekken. Ik heb een Diamond 50, nog wat, witte stick liggen. Daar kan ik mee beginnen maar een 2/70 dualband yagi (max. drie meter boom lengte) lijkt mij dan heel geschikt en interessant.
Toen ik mij hierin verdiepte ... bomen bos. En voorlopig ook even geen rotor dus een vaste richting op laten wijzen. Waarheen dan eigenlijk?

Zijn er merken die aanbevolen kunnen worden? De Innovantennas website maakte het er niet makkelijker op. LFA, LFA-Q, OWL, op-DES yagi's. Daarnaast ook nog de niet yagi's zoals maxons, eggbeaters, J-Poles, kruisyagi's, quads en double quads enzovoorts.
Dus zoek iets eigenlijk om basale eerste experimenten mee te gaan doen. Met een duidelijke versterking en dus waarschijnlijk ook richtingseffect.
En wat is dan leuk om als activiteit vooral even op de 2 meter als eerste op te pakken?
Maarten
PD4M

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#2 Bericht door pa1bvm »

op marktplaats zag ik een 10 elements voor 144 mhz
dan gebruik je daar bijv 5 elementen van
ding zal wel deel baar zijn ..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#3 Bericht door PA3DAT »

Jammer dat Kampen en Zoetermeer zover uit elkaar liggen. Ik heb hier nog een mooie dualband yagi over, 6 ele op 2m en 10 ele op 70cm met één N-connector. Heeft circa 1 jaar in de mast gezeten. Zoals ie in de mast zat, zo staat ie nou in de garage, ik wil 'm liever niet helemaal demonteren.
Ik heb 'm vervangen door een 7/11 elements uit Servië met aparte coax-aansluitingen, elke band rechtstreeks aan de bijbehorende ingang op mijn IC-9700.

https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... tennes.jpg

Ik zou in ieder geval een dualband vertical neerzetten. Ik heb nu een relatief korte voor 2/70/23 op een hoogte van circa 14m (die 44 ele 23cm yagi is er weer uit). Op 2m, met FT8, werk ik er Duitsers, Belgen, Fransen, Engelsen, soms zelfs Denen mee zonder noemenswaardige condities! Mét condities wordt het echt feest! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#4 Bericht door pe1rdp »

Hoi Maarten,

Nu ben ik al een tijdje niet meer QRV op 2m en 70cm maar "vroeger", toen was DX voor 99% horizontaal gepolariseerd. Verticaal was er voor mobiele stations, repeaters, lokaal geklets en packetradio. Ik weet niet of dit nu nog zo is.

Aangezien je geen rotor hebt en alle richtingen rondom Nederland interessant zijn, zou je 4 kleine yagi's kunnen plaatsen die je elk naar een windrichting laat wijzen. Met een switch kun je dan de gewenste richting kiezen.
Een yagi met een boom van 1 golflengte is dan een mooi compromis tussen gain en openingshoek. Langere yagi's hebben meer gain maar ook een kleinere horizontale openingshoek waardoor je een null in je totale antennepatroon krijgt.

Ik zou eerst op 2m beginnen. Op 70cm is de activiteit namelijk nog minder dan 2m. Zoek eens op de website van DK7ZB en kies dan een 5 elements 144MHz yagi. Ga in een verloren uurtje naar de lokale bouwmarkt want daar zijn alle materialen verkrijgbaar (op de RF connector na). Ondertussen alweer ruim 15 jaar geleden had 2x 3WL antennes naar ontwerp van DK7ZB gebouwd en hiermee werkte ik via de maan alle continenten waarvan enkele zelfs in SSB.
Op mijn website staan nog wel foto's uit die tijd.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#5 Bericht door PA3DAT »

Ik moest er éven over nadenken, maar een 3WL antenne heeft een boom van 3 Wave Lenghts, op 2m is dat dus een boomlengte van 6m.
Dat had ik ook, in de jaren '80, een 16 elements 2m-beam van het merk Tonna.

Goed idee overigens, maak met spullen uit de bouwmarkt eens een kleine yagi. Er zijn ontwerpen genoeg op internet te vinden!
DK7ZB: https://www.qsl.net/dk7zb/

Zelf bouwen, een dualband yagi: 4 elementen op 2m, 5 elementen op 70cm:


youtu.be/OYWNvyrhTX0
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#6 Bericht door pe1rea »

En een klaverblad?
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#7 Bericht door PE1PQX »

Het meeste DX bevind zich on het horizontale vlak. Denk in ieder geval wel na over het al-dan-niet aanschaffen van een rotor.
Voor een vrij lichte dual-band yagi hoef je daar echt geen Yaesu G650 rotor of zo voor te hebben, een 450 of lichter kan al voldoen.
Vanzelf zul je als je de smaak te pakken hebt 'steeds meer' en 'steeds groter' willen :wink:
Uiteindelijk ben je met een rotor wel veel flexibeler.

Een klaverblad zoals Jinny, PE1REA al aanhaalde is ook een optie, maar die heb ik nog niet in een dualband versie gezien EN zal ten opzichte van een yagi ook minder gain hebben.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#8 Bericht door pe1rea »

In principe werkt een 2 meter klaverblad ook enigszins redelijk op 70..
En anders neemt een 70 klaverblad ook niet veel ruimte in...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#9 Bericht door pe1rdp »

Op VHF/UHF, tenminste in de EME wereld, was het toen heel gebruikelijk om te vermelden welke antenne je had. Hiermee kon je bepalen of een QSO in theorie uberhaupt mogelijk zou zijn. Het aantal elementen zegt niet veel. De gain en ook de temperatuur van een antenne (eigenlijk de G/t) wordt bepaald door de boomlengte.

Klaverblad: ook leuk om mee te experimenteren. Als meer gain wenst, dan kun je ook meerdere van deze antennes boven mekaar stacken. Je houdt dan toch je horizontale omni patroon maar je hebt toch zo'n 2 - 2.5 dB forward gain bij elke verdubbeling. In theorie weer 3dB maar je krijgt ook te maken met stack- en couple-losses.

Oh ja, zou je willen stacken, bedenk dan wat belangrijker is: je patroon (hiermee kun je QRM uit een bepaalde richting onderdrukken) of de gain. Ik had mijn EME antennes een beetje onderstacked. Op papier verloor ik hiermee 0.2dB gain maar dit werd ruimschoots goed gemaakt door een veel schoner patroon. En het zaakje werd ook ietjes compacter.

Een weekje of 2 geleden was ik op bezoek bij Astron. Een van de locaties die ze me graag wilden laten zien was de lofar core in de buurt van Exloo. Voor het onderste gedeelte van hun spectrum, zeg maar hf tot aan zo'n 100 MHz, gebruiken ze inverted V dipolen maar wel met een groundplane die gemaakt is van gaas. Hiermee creeeren ze een virtuele vertikale stack. Door de optimale afstand te kiezen, was een redelijke diepe null naar de horizon en zelfs een beetje gain naar de rest. Dit om de qrm vanaf de horizon te onderdrukken. Maar dat is het gebied dat voor ons net interessant is.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#10 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb van een pvc-buis en lasdraad een prima 4 elements 2m yagi gemaakt. koste niks.
Door de korte lengte heb je een grote openings hoek, erg handig als je geen rotor hebt.
Met een 16 elements moet je net geluk hebben als je iets ontvangt als je niet kunt richten
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#11 Bericht door PA3DAT »

pe1rdp schreef: 15 dec 2021, 13:12 Het aantal elementen zegt niet veel. De gain en ook de temperatuur van een antenne (eigenlijk de G/t) wordt bepaald door de boomlengte.
Een kennis van me bouwt nu een kleine serie 7 elements 10m-yagi's met een boomlengte van ruim 14m. Hij wil er 6 stacken, volgens mij. Mooi hè, van die lange yagi's. Ik zit helaas vast aan een draaicirkel van max. 10m (een straal van 5m.)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Basis 2/70 (yagi) antenne advies gezocht

#12 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef: 15 dec 2021, 18:53
pe1rdp schreef: 15 dec 2021, 13:12 Het aantal elementen zegt niet veel. De gain en ook de temperatuur van een antenne (eigenlijk de G/t) wordt bepaald door de boomlengte.
Een kennis van me bouwt nu een kleine serie 7 elements 10m-yagi's met een boomlengte van ruim 14m. Hij wil er 6 stacken, volgens mij. Mooi hè, van die lange yagi's. Ik zit helaas vast aan een draaicirkel van max. 10m (een straal van 5m.)
Daarin past heel netjes een 16jxx2 :mrgreen: (9.30m lange boom)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie