Dualband en monoband op diplexer

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Daan83
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2020, 19:31
Roepletters: PD7DPG

Dualband en monoband op diplexer

#1 Bericht door Daan83 »

Goedeavond,

Als begint radioamateur heb ik nog wel eens twijfels.
Ik wil namelijk een dualband tranceiver gaan gebruiken op dmr 70cm en een vhf monoband tranceiver op de 2mtr deze 2 sets wil ik vervolgens via een diplexer de diamond mx72h verbinden met mijn coax richting de antenne.
Is dit zonder problemen te gebruiken en uit te voeren?

Mvrgr,
Daniël

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Dualband en monoband op diplexer

#2 Bericht door DC4CP »



Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Dualband en monoband op diplexer

#4 Bericht door pa3kc »

Daan83 schreef: 10 dec 2021, 23:48 Goedeavond,

Als begint radioamateur heb ik nog wel eens twijfels.
Ik wil namelijk een dualband tranceiver gaan gebruiken op dmr 70cm en een vhf monoband tranceiver op de 2mtr deze 2 sets wil ik vervolgens via een diplexer de diamond mx72h verbinden met mijn coax richting de antenne.
Is dit zonder problemen te gebruiken en uit te voeren?

Mvrgr,
Daniël
Hoi Daniël,

Dat is geen probleem dat kan prima zoals jij wilt, ik gebruik dit al heel lang om meerdere sets aan te sluiten op 1 of meerdere antennes.

Je (dualband) dmr set aansluiten op de 70cm kant van de duplexer en je 2m set op de 2m kant van de duplexer.

De duplexer heeft 60dB demping via de porten en je zit tevens ook nog ver uit elkaar qua frequenties (2m/70cm).

Je dualband dmr set dan ook echt alleen gebruiken voor 70cm alleen en niet op 2m. 2m word geblokkeerd door de duplexer. Je dmr set kan beschadigen als je toch gaat zenden dan op 2m.

Ik raad je aan om niet meer dan 1 duplexer te gebruiken. Bij 2 of meer begin je duidelijk verliezen te merken bij die duplexers en dat zie je terug in de ontvangst van signalen zeker op 2m en 70cm.

Daan83
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2020, 19:31
Roepletters: PD7DPG

Re: Dualband en monoband op diplexer

#5 Bericht door Daan83 »

Hartelijk dank voor de goede en duidelijke uitleg!
Nu kan ik verder om mijn shack verder op te bouwen. :D

groeten,
Daniël

Plaats reactie