End fed kortsluiting?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4ged
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: End fed kortsluiting?

#16 Bericht door on4ged »

PA1AIS schreef: 08 dec 2021, 07:58
on4ged schreef: 08 dec 2021, 01:00

Het beste alternatief (dat ik ken) is dan zoals hier reeds aangehaald de meting met SWR meter en een betrouwbare dummyload op het einde van de voedingslijn.
Succes met de metingen.
Ik beschouw een TDR meter als goed alternatief, SWR zegt lang niet altijd genoeg
Wat is een TDR meter? Ik heb er nog nooit van gehoord.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

ON3JT
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 dec 2007, 07:00
Roepletters: ON3JT
Locatie: Mortsel, B

Re: End fed kortsluiting?

#17 Bericht door ON3JT »

PA0KLS schreef: 08 dec 2021, 15:45 Wat mij opviel aan de plaatjes (Smith charts) is dat alles geconcentreerd was links in de cirkel. Dat zou betekenen dat er een kortsluiting in de verlooppluggen zit vlak bij de Nanovna. Als het aan de verre kant van de kabel zou zitten dan moet je grote cirkels krijgen in de Smith chart. Dat zag ik niet.....
Dan hebben we mogelijk te maken met twee problemen : ik heb een slechte verloopplug en/of de pl259 van de antenne kabel is slecht.

Calibreren doe ik sowieso, daar zie ik niet echt het probleem, smaller bereik (sweep) kan ik wel vatten.

De stappen die ik ga doen en al gestart heb (we wonen 3 kwartier rijden uit elkaar, dus ik moet vertrouwen op zijn antwoorden) :
1) Dummy load ipv balun in de mast zodat we een idee van de coax krijgen (deze vraag heb ik hem gesteld)
2) Balun uit de mast laten halen
3) Balun dan voorzien van 2k5 en meten (hopelijk vrijdag)
4) hij gaat ook dummy load testen op een andere coax

Keep you posted.

on4bgc
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: End fed kortsluiting?

#18 Bericht door on4bgc »


Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: End fed kortsluiting?

#19 Bericht door PA1AIS »

Wat voorbeelden uit de praktijk van TDR metingen. je krijgt e een beter overzicht van over de gehel lengte van de voedingslijn tot de antenne aan toe.

Bij dit plaatje zie je een normale RG-214 kabel van 30 jaar oud met een antenne aan het eind op 36 meter:
L11-DSC.png
L11-DSC.png (2.81 KiB) 3106 keer bekeken
Deze is een brakke coax met verbindingen. je ziet een impedantie verlaging (omhoog) op 12 meter.
L11-Heli2a.png
L11-Heli2a.png (2.9 KiB) 3106 keer bekeken
En weer een impedantie sprong omhoog (= omlaag op plaatje) op 14 meter.
L11-Heli2b.png
L11-Heli2b.png (2.92 KiB) 3106 keer bekeken
Hier een tussenkabel waarbij de stekker volledige Kortsluiting heeft in de koppeling:
L11-Marifoon1.png
L11-Marifoon1.png (2.76 KiB) 3106 keer bekeken
Ter info:
upload_2018-12-16_8-27-45.png
Je mini VNA kan dat ook, de bovenstaande voorbeelden zijn uit real life met een Rigexpert.
Als je eenmaal weet in te schatten wat TDR doet, wil je niet anders meer om de kwaliteit te bepalen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

ON3JT
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 dec 2007, 07:00
Roepletters: ON3JT
Locatie: Mortsel, B

Re: End fed kortsluiting?

#20 Bericht door ON3JT »

Helaas geen vervolg meting.

De OM in kwestie heeft de balun inderdaad uit de mast gehaald, maar terug gestuurd naar de verkoper ter nazicht.
Jammer want ik had graag er van geleerd.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: End fed kortsluiting?

#21 Bericht door PA3DJS »

Wellicht heb je er nu ook al wat van geleerd als je bijvoorbeeld wat theorie over de Smith Chart hebt opgezocht.

Er zit altijd nog een kans in dat het probleem optreedt bij een nieuwe/andere transformator.....

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: End fed kortsluiting?

#22 Bericht door PA1AIS »

Ter leering ende vermeack nog een illustratie van de waarde van een TDR meting het volgende plaatje:
TDR22.png
Bij de zwarte pijlen zijn nog impedantie sprongetjes zichtbaar. In de praktijk zijn dit vaak connector verbinding, maar kan ook een scherpe bocht zijn die op een stalen balk gevouwen is. In een extreem geval zelfs een te strakke RVS tyrap die achteraf geplaatst is i.v.m. functiebehoud van een kabelboom bij brand in een technische installatie.

Als je de verkortingsfactor goed instelt, kan je zo'n plek vaak snel vinden door uit te passen in lengte. Eenmaal in de buurt zie je vaak al snel de oorzaak. De hier getoonde sprongetjes zijn niet schokkend en van weinig invloed, maar het geeft een uitstekend beeld van begin tot eind.
In mijn werk is een dergelijk overzicht minimaal net zo belangrijk, zo niet belangrijker, als een goede SWR, echter SWR kan ook onzichtbaar veroorzaakt worden op b.v. 2 meter afstand door vocht of stekker. Dát vertelt een SWR meting niet.
Niet om Smith te bashen, maar die geeft deze info allemaal niet over de kwaliteit van je antenne installatie.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: End fed kortsluiting?

#23 Bericht door PA0KLS »

Een TDR is een fantastisch hulpmiddel. Jaren geleden heb ik een klein printje gemaakt met één 74S00, waaruit heel smalle pulsjes kwamen, iets van 10 nsec. Samen met een 150 MHz scope kun je dan precies zien wat er in een transmissielijn gebeurt.

Ongeveer een jaar geleden viel hier in huis plotseling de netspanning weg. Dat wil zeggen op twee van de drie fasen, de derde fase was er nog gewoon. Even bij de buren gevraagd: ja hoor daar was ook de spanning weg. Toen gebeld met Enexis: "Dat probleem ligt waarschijnlijk bij U in huis". "Nou dat is toch wel gek, als ook de buren ineens geen spanning meer hebben". Daar hadden ze niet van terug. "We komen!".

Nog geen half uur later stonden er drie bestelautootjes hier in de straat en voor de deur. Er ging een kast open. Vanuit daar moeten ze met zo'n TDR de kabel hebben doorgemeten, want vrijwel meteen werd hier voor het huis de stoep open gebroken en werd de kabel opgegraven. Daar zat dus ook de kortsluiting. Op een meter nauwkeurig opgemeten.

Er werd een stukje nieuwe kabel tussenin gezet, toch nog gauw een paar uur werk. Ik ben met ze gaan praten, want er waren wel 3 "opzichters". De kabels liggen al 60 jaar hier in de grond "en dan komen we dit soort dingen wel vaker tegen". Ik kon mij niet aan de indruk onttrekken dat wat zij hier deden hun dagelijks werk is. En dan is een TDR met mooie hoge pulsen, ik hoorde van wel 500 volt, een belangrijk hulpmiddel. Vóór hun metingen en reparaties draaiden ze zorgvuldig hier en bij de buren de drie gemeente-zekeringen los. Na de reparatie werden die weer teruggeplaatst. Wij zijn niet de enigen met transmissielijnproblemen!

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: End fed kortsluiting?

#24 Bericht door pe1cmo »

In de Cai wereld net zo, kabel defect, TDR erop en op een meter nauwkeurig uitzoeken waar het probleem zit.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

on4ged
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: End fed kortsluiting?

#25 Bericht door on4ged »

on4bgc schreef: 08 dec 2021, 16:59 https://www.pa4tim.nl/?p=1213 TDR meting
Aha, ik denk dat ik weet waarover het gaat.
Toen ik in 1973 bij de voormalige RTT begon deden we lijnmetingen met een multimeter, een voltmeter met batterijtje, en natuurlijk ook een Megger. Voor de foutlocatie, zijnde de afstand tot de fout, gebruikten we een brug van Wheatstone. En goed gemeten gaf dat een zeer nauwkeurig resultaat. Onze chef had een nog nauwkeuriger instrument, iets met een lichtschaal. De werking ervan heb ik nooit van gekend.
Later kwamen er dan andere meettoestellen die er uitzagen als een oscilloscoop. Dat zullen dan wel zo'n TDR meters geweest zijn. Maar daar heb ik zelf nooit mee gewerkt want toen zat ik al op een andere dienst. Dergelijke metingen behoorden dan niet meer tot mijn vakgebied.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie