"gunstige" dipool-lengte plus voedingslijn

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

"gunstige" dipool-lengte plus voedingslijn

#1 Bericht door PA2HP »

Ik ben de laatste weken wat aan de knutsel met mijn 2 maal 15 meter dipool en de 450 ohm lijn die daarbij hoort
De lengte van de helft van de dipool + 450 ohm lijn is bij mij dus (15 mtr + 10 mtr)= 25 meter.

Ik meen dat ik wel eens ergens bij PA0FRI heb gelezen dat 26 a 27 meter gunstig(er) zou zijn voor diverse banden.

Bestaan er "lijstjes" met daarop vermeldt een "gunstige lengte dipool i.c.m. voedingslijn"?

Al moet ik wel vermelden dat de 15 meter hier echt de max is qua ruimte/wegspannen, ik zal de winst moeten halen in lengte voedingslijn.
Ik wil wat gaan experimenteren met een 1:4 balun , die ik recent heb aangeschaft...balun van PA0LY va Teletrix.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: "gunstige" dipool-lengte plus voedingslijn

#2 Bericht door pa3a »

Een antenne gaat niet beter werken met een paar meter meer of minder lintlijn.
Het komt neer op het aanpassen van de impedantie die je uiteindelijk ziet bij je zender of tuner.
De theorie hiervan wordt mooi gevangen in een programma dat TL details heet.
Als je voor iedere freq waarop je wilt werken de impedantie van je antenne weet, (gemeten of gesimuleerd) kun je voor verschillende lengtes van de voedingslijn de aan te passen impedantie berekenen met dat programma aan het einde van lie lijn.
En het is goed voor je begrip, en je bent echt bezig met de zendhobby.
Het houdt je van de straat.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: "gunstige" dipool-lengte plus voedingslijn

#3 Bericht door Pelk »

https://www.pi4kst.nl/wp-content/downlo ... banden.pdf

Voor wat het waard is. Maar er staan ook adviezen bij voor als het niet werkt.

73, Nico PH7TPW.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: "gunstige" dipool-lengte plus voedingslijn

#4 Bericht door PA1AIS »

Het is wat PA3A zegt.
Elke lengte is goed, zolang je het niet per definitie refereert aan 50 Ohm.
Dus zolang de willekeurige impedantie maar binnen het bereik van je tuner valt is het goed.
Veel van die magische lentes zijn bedoeld om met zo min mogelijk aanpassing zoveel mogelijk te doen.
Met een knappe (symmetrische) tuner die b.v. 10-8000 Ohm aan kan, werken alle lengtes.

"knappe" slaat dan op de inwendige verliezen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: "gunstige" dipool-lengte plus voedingslijn

#5 Bericht door pa0ejh »

Als je een Antenne Analyzer hebt, kun je de Imp. aan de 1 op 4 Balun de Z en X meten op bv. 3.65 Mhz.
Met een Smithchart programma zoal PASAN kun je een aanpassing maken naar 50 Ohm.

Dat kun je ook nog voor andere Freq. doen, uit de gegevens kun je dan een Tuner maken voor die Freq. banden.

Wanneer je de lengte Coax weet tussen Balun en Trcvr kun je ook in de berekening meenemen.
Houd die coax wel zo kort mogelijk....

Hier een voorbeeld, de waardes voor Z load Re: 90 en Imag: -j20 zijn willekeurig gekozen.

pa2hp-re-im.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: "gunstige" dipool-lengte plus voedingslijn

#6 Bericht door PA0FRI »

PA2HP schreef: 02 dec 2021, 15:22 Ik meen dat ik wel eens ergens bij PA0FRI heb gelezen dat 26 a 27 meter gunstig(er) zou zijn voor diverse banden.
De bedoelde lengte zorgt voor een impedantie die gunstig is voor een antennetuner. Met andere woorden alle energie van de zender minus verliezen van de ATU en voedingslijn komen in de antenne.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: "gunstige" dipool-lengte plus voedingslijn

#7 Bericht door PA1SVM »

PA2HP schreef: 02 dec 2021, 15:22 Bestaan er "lijstjes" met daarop vermeldt een "gunstige lengte dipool i.c.m. voedingslijn"?
In de onderstaande link staat veel info over openlijn en de gunstige lengtes. Het berekenprogramma moet ik van een oude laptop halen en probeer ik hier te posten zodat je zelf met je eigen lengtes kan gaan rekenen.

viewtopic.php?f=5&t=16173#p181859

73, Sven

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: "gunstige" dipool-lengte plus voedingslijn

#8 Bericht door PA1SVM »

In de bijlage de XLS file om optimale dipool i.c.m. openlijn lengtes te berekenen. Een zwarte stip op een band betekent lage SWR.
In de XLS file kun je de dipoollengte en verkortingfactor voor openlijn invoeren. Als je meerdere stippen van verschillende banden onder elkaar krijgt heb je een multiband antenne. In de link in mijn vorige reactie staan screenshots en uitleg hoe je de XLS file moet lezen en toepassen. De verkortingsfactor van 450 Ohm ladderline is 0,84.

73, Sven
Bijlagen
IMAXGRA2.rar
(24.1 KiB) 134 keer gedownload

Plaats reactie