Zelf een QRO 2000 Watt 1:1 Balun maken

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Zelf een QRO 2000 Watt 1:1 Balun maken

#1 Bericht door PC8M »

Via hfkits.nl kun je een mooi 1:1 balun kit bestellen. Met een enkele ferriet kern (Amidon FT240-43) kan deze ongeveer 800 Watt aan. Nu zou ik graag een willen maken die bijvoorbeeld 2000 Watt aan kan. Kan ik dan meerdere ferriet kernen stapelen en dan wikkelen met goed hittebestendig draad? Of beter gezegd, hoe maak je zoiets? :)

Na een rondje googlen was het mij nog niet helemaal duidelijk. Als iemand ervaring heeft dan hoor ik het graag! Dank :)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zelf een QRO 2000 Watt 1:1 Balun maken

#2 Bericht door PA3DJS »

Als ik even kijk naar de "balun" van HF kits, zie ik een kern met OD = 61 mm, ID = 36 mm en dikte = 12.7 mm. Als ik naar de 4 wikkelingen kijk, lijkt het een UnUn ontwerp (dus gewoon een mantelstroomfilter dat als balun wordt gebruikt). De linker en rechter twee wikkelingen staan parallel, dus effectief heb je een CM choke op een ringkern met 11 ... 12 windingen. Mits de balancering van de dipool echt goed is en SWR = 1, "staat" er bij 2 kW zo'n 250Vp over de CM choke. Dit introduceert een fluxdichtheid van slechts mT in de kern, dus in verzadiging gaat hij echt niet.

Je zult wel aardig wat dissipatie hebben in het kernmateriaal. Even een natte vinger, een Watt of 50, toenemend bij toenemende SWR bij gebruik van een halve golf middengevoede antenne. Daar komt de draaddissipatie nog bij. Even natte vinger voor draadiameter = 1 mm op 80 m band: 6W/m verlies bij 6.5Arms voor één draad. Dat gaat ook wel mee tellen. Het verlies verdubbelt bij verviervoudiging van de frequentie.

In de bijgeleverde behuizing gaat dat niet goed, tenzij je korte doorgangen maakt zonder sterke compressie. Het draad heeft reeds teflonisolatie, dus dat blijft wel heel. Het gaat ook niet mis op overslag (mits acceptabele SWR en goede balans). Boven 130 graden gaat het wel mis vanwege het curiepun van het kernmateriaal.

Kort samengevat, het gaat mis op warmteontwikkeling (dissipatie dus), die warmte raak je niet kwijt uit het kastje.

Twee kernen op elkaar en niet mooi strak wikkelen verlaagt de totale dissipatie van de twee kernen, maar koperverlies neemt wat toe (vanwege grotere draadlengte, dus dikker draad gebruiken). Door het grotere oppervlak van twee kernen, raak je de warmte makkelijker kwijt. Maar dan nog gaat dat in zo'n kunststofbehuizing niet lukken met lange doorgangen en de nodige spraakcompressie.

Dit kan een leuk project zijn om zelf aan te meten. Verliezen kun je bepalen op basis van warmtecapaciteit kernmateriaal. Kort zenden en de temperatuurstijging bepalen. Aan de hand van de afkoelcurve kun je dan ook nog de thermische weerstand naar buiten bepalen.

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Zelf een QRO 2000 Watt 1:1 Balun maken

#3 Bericht door Remco »

Even voor mij ... waarom/waarvoor wil je die 1:1 balun hebben/gebruiken?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Zelf een QRO 2000 Watt 1:1 Balun maken

#4 Bericht door PA9X »

Je kunt twee FT240 stapelen. Bijvoorbeeld met twee componentenlijm aan elkaar.

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Zelf een QRO 2000 Watt 1:1 Balun maken

#5 Bericht door PC8M »

Remco schreef: 04 dec 2021, 11:36 Even voor mij ... waarom/waarvoor wil je die 1:1 balun hebben/gebruiken?
Bijvoorbeeld voor het maken van een monoband dipool. Een andere idee is een 4:1 om bijvoorbeeld coax naar kippenladder te voeden of een sky loop te maken.

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Zelf een QRO 2000 Watt 1:1 Balun maken

#6 Bericht door PC8M »

PA3DJS schreef: 01 dec 2021, 22:54 < heel verhaal .. knip >
Bedankt voor de uitleg

Plaats reactie