QRP kruisnaald SWR reflector meter

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

QRP kruisnaald SWR reflector meter

#1 Bericht door Pelk »

Een mede zendamateur ziet een kruisnaald SWR/Reflectometer als een verzekering tegen een defecte eindtrap. Hoewel er in mijn Icom IC-705 een SWR meter mogelijkheid zit ingebouwd wil ik toch graag een controle mogelijkheid. Antennes, met een nanoVNA gemeten, gaven soms toch andere uitslagen dan de SWR gemeten met mijn Icom. Ik zoek dus iets voor QRP gebruik. Liefst met een BNC eventueel een N aansluiting. Geen SO-239 die je meestal vind bij dergelijke meters. Voor je het weet heb je een shack vol met verschillende kabels en pluggen. (Je ontkomt r vaak niet aan helaas.)

https://qrpguys.com/qrpguys-power-swr-dummy-load is een optie, maar heeft geen reflectometer. (Ook geen kruisnaald, maar op stap is dat ook kwetsbaar.) Daarnaast; importeren uit landen buiten de EU is momenteel “problematisch” en vaak relatief, ten koste van het aankoopbedrag erg kostbaar, als dit al mogelijk is.

Vragen: Hoe betrouwbaar is de werking van een SWR – reflectometer bij QRP gebruik? B.v.b. als deze meter op 20-30 Watt instelt is en je slecht 5 Watt of minder vermogen uitzend. Dit soort getallen heb ik nog niet gevonden in een beschrijving van een meter, behalve bij de meter van QRPguys. Theoretisch misschien geen probleem, maar werkt het in de praktijk? Stroom is vaak alleen nodig voor verlichting en een wijzer beweegt niet vanzelf. :-)

Nico - PH7TPW

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#2 Bericht door ----- »

Bedoel je met reflectometer het gereflecteerd vermogen ? dat is helemaal niet interessant. Het gereflecteerd vermogen is automatisch laag als de SWR laag is.
Daarnaast zijn de transceivers beveiligd tegen hoge SWR, het vermogen wordt direct omlaag geregeld. Daarbij is tot ~1:2 sowieso niet veel aan de hand.

Wat je ook kan overwegen is de tinySWR meter, dan heb je dmv een paar leds een SDR indicatie en is super compact, zal je wel zelf moeten knutselen
https://github.com/mfhepp/tinyswr

ps .Ik zelf zou gewoon op de SWR meter in de 705 vertrouwen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#3 Bericht door PA3DAT »

De ingebouwde swr-meter is goed genoeg. Immers, had de 705 een ingebouwde antennetuner gehad, dan zou die swr-meter ook als referentie hebben gediend.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#4 Bericht door Hans PE1KWH »

Een swr meter kun je maken met 3 weerstanden, een diode en een metertje.
Door voor de diode een type met lage drempelspanning te kiezen kun je al vanaf heel weinig vermogen meten.
Vroeger werd een germanium diode gebruikt, nu zijn er diodes met maar 230 mV drempel te vinden.
Dit kun je erg klein bouwen en past daarom vaak zelfs in de qrp zender of in een heel klein doosje ernaast.

Zie ook https://www.qsl.net/pa2ohh/01swr.htm

Deze OM is zelfs verder gegaan en heeft de meter weggelaten en er een LED in gezet, brandt de LED swr niet ok.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#5 Bericht door PA0KLS »

Een SWR-meter met een brug van Wheatstone met 3 weerstanden van 47 ohm geeft je een gevoelige SWR-meter, die met 1 watt al werkt. Zie viewtopic.php?f=14&t=22199 hier op dit forum in de rubriek "Zelfbouw" het eenvoudige schema en in de daarop volgende hoofdstuk hoe PA0DSC dat gemaakt heeft, juist ook voor QRP. Je hebt dan de ingangstransformator niet eens nodig.

Wat je als een nadeel zou kunnen zien, is dat je moet omschakelen van SWR-meten naar echt zenden, want tijdens SWR-meten gaat je vermogen in de weerstanden zitten en gaat er slechts ¼ naar de antenne. Maar het is toch een slechte gewoonte om tijdens het zenden de SWR-meter in de voedingslijn naar de antenne te laten zitten.

Goed beschouwd meet deze SWR-meter niet de SWR. Hij geeft alleen aan dat de SWR geen 1 : 1 is, of wanneer de meter op nul staat, dat hij wel 1 : 1 is. Je krijgt wel een indicatie van of het beter of slechter wordt, en eigenlijk ben je daar ook alleen maar in geïnteresseerd.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#6 Bericht door PA3DJS »

Jouw onderbuikgevoel is terecht. Bij te lage RF spanning uit de meetbrug komen de detectiediodes niet voldoende in geleiding. De uitslag van de meter is dan te laag. De getoonde SWR is dan lager dan de werkelijke SWR. Uitproberen is dé beste optie.

Heb je een bepaalde meter op het oog? Wellicht heeft iemand hier dezelfde en kan diegene even kijken wat de SWR indicatie doet bij laag vermogen.

Ondanks dat mijn TS590SG een ingebouwde SWR indicatie heeft, gebruik ik nagenoeg altijd een losse SWR meter (AV-CN600, UHF aansluitingen).

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#7 Bericht door on4ged »

Mijn ervaring met SWR-meters is dat die bij QRP niet erg betrouwbaar meer. Ik heb twee SWR-meters, DAIWA-CN-410M en K-PO SX-20. Beiden zijn cross-needles. Beneden de 5 Watt werken ze amper of niet. Eens boven de 10 Wat werken ze weer normaal.
Het is hier al eerder aangehaald, met de moderne trancievers die terugregelen denk ik ook dat er weinig of geen gevaar bestaat om bij QRP de tranciever te beschadigen met een slechte SWR. Mijn trancievers hebben wel een ingebouwde SWR-meter maar toch laat ik de cross-needles SWR-meter steeds in de lijn staan. Dubbele controle. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn vind ik, en onze apparatuur is duur genoeg om zomaar naar de vernieling te helpen.
Heeft het zin het gereflecteerd vermogen te kennen? Misschien niet, maar ik weet het toch wel graag.

Ik heb wel een klein probleempje met mijn cross-needles. Al die spullen hier verzamelen stilaan wat stof, maar wanneer ik die SWR-meters wil ontstoffen, en hun schermpje aanraak, of zelf nog maar dicht benader slaan beide naalden meteen een heel eind uit. Nog even bijvertellen dat de spanning en stroom van de gehele radioinstallatie opdat ogenblik al lange tijd uitgeschakeld is. Voor ze weer terug op nul staan duurt dat uuuuuren.
Iemand een idee wat de oorzaak is, en hoe ik dit probleem kan voorkomen?
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#8 Bericht door PA2EFR »

Door te wrijven wordt het plastic ruitje statisch geladen en gaat dan aan de naalden trekken.
Gebruik een vochtig doekje, dan gebeurt dat niet.
Of naderhand even vo :wink: chtig over het ruitje ademen.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#9 Bericht door PA0CMU »

Statische lading van je swiffer of stofdoek.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#10 Bericht door Pelk »

Dank voor de vele, ook verschillende antwoorden, die elk een ander facet van mijn vraag belicht. Een goed uitgangspunt voor verdere studie, onderzoek en plannen.

Het is wel logisch, dat het gereflecteerde vermogen strikt genomen niet interessant is. Wel is het een goed visueel alarmsignaal als veel vermogen terug uit de antenne komt. Waarom het dan toch zo vaak toegepast wordt? Dat de eindtrap van een moderne transceiver tegen overbelasting beschermd is, is fijn. Maar kan een kleine “SWR verzekeringspolis” kwaad? Zeker als de eindtrap niet tegen overbelasting beschermd is. Een “polis” die wel zend energie kost. Aan en inschakelen maken de kans op vergeten groot, dus altijd in-line?! Maar een “slechte gewoonte” om de SWR meter altijd in-line te laten zitten?

Op zich zijn de kruisnaald meters overigens niet handig voor QRP sets. Vaak groot, zwaar en kwetsbaar. Ik heb nog geen kruisnaald meter specifiek voor QRP gebruik gezien helaas. Waarschijnlijk komt dat ook, omdat in de schakeling geen versterker ingebouwd wordt. Alleen de verlichting heeft stroom nodig :wink: Maar het oog wil soms ook wat. Bedankt voor de link naar tinySWR en PA2OOH. Dat een Wheatstone brug, anders dan voor stille afstemming, ook gebruikt kan worden voor SWR indicatie is nieuw voor mij.

Voor verdere opties en verwijzingen hou ik mij aanbevolen.

Nico - PH7TPW

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#11 Bericht door Hans PE1KWH »

Als je echt swr en reflected wil meten kun je ook de directional coupler van W6PQL kijken https://www.w6pql.com/1_8_to_54_mhz_dual_coupler.htm
Hoewel nu berekend/uitgelegd op QRO kun je het principe ook gebruiken voor QRP.
Hoewel niet direct afleesbaar in SWR zie je wel forward en reversed power.
Zoals hij opgeeft bij een sampling verschil van 10 dB komt een verhouding van 10:1 ( forward:reversed ) overeen met een SWR van 1:2.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#12 Bericht door pa3kc »

Dus je wilt achter een QRP doosje ook nog eens een swr meter met kabels gaan zetten terwijl de onboard goed zat En veilig is? :roll:

De onboard brug zit er ook in om de stuurtrap/eindtrap enz te beschermen, je zit goed hoor je hebt dat echt niet nodig.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#13 Bericht door PA3CQN »

Pelk schreef: 01 dec 2021, 22:32 Ik heb nog geen kruisnaald meter specifiek voor QRP gebruik gezien helaas.
Eigenlijk is iedere kruisnaaldmeter wel geschikt denk ik. Immers, de meter zelf vraagt maar weinig stroom, in de orde van hooguit een paar honderd micro ampere voor volle uitslag. In de 'grote' meters wordt dat begrensd voor het grote vermogen dat gebruikelijk is.
Als je zelf een losse meter koopt ( Ali ) en een stockton bridge bouwt ( simpel voor QRP met een varkensneus ) dan kun je de meter naar eigen inzicht ( vermogen ) afregelen. Met het aantal secundaire windingen kun je de hoeveelheid afgenomen vermogen bijregelen.
Het enige nadeel is dat de schaalweergave voor vermogen niet klopt, dus of je maakt een nieuwe schaal of het gebruikt vaste verhoudingen. De visuele indruk en de SWR blijven gewoon kloppen, en een batterij is nog steeds niet nodig.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#14 Bericht door Pelk »

Ik kwam dit tegen: http://www.dj9pk.de/SWR_Meter-Bestellseite.html
Een wel erg groot meetbereik met ook een grote betrouwbaarheid volgens de maker. Moet de documentatie nog eens goed bestuderen.

Nico - PH7TPW

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#15 Bericht door PA0FRI »

Pelk schreef: 17 jan 2022, 12:12 Ik kwam dit tegen: http://www.dj9pk.de/SWR_Meter-Bestellseite.html
Zie viewtopic.php?f=26&t=25130
SWR kan gemeten worden met PWR < 0.5W.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie