3 banden HF beam

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

3 banden HF beam

#1 Bericht door PA3JVA »

Onlangs heb ik een oude 3 banden HF beam binnen gekregen.
Het zou om een Hy-gain TH3 moeten gaan en het lijkt er ook wel op maar er lijkt wat niet te kloppen qua maatvoering.
De bevestiging van de elementen aan de boom is in ieder geval anders, Wat op zich nog niet uit hoeft te maken als de maatvoering verder goed is.
Deze beugels zouden wel eens home made kunnen zijn. de mastbevestiging is dat in ieder geval.
Zijn er buiten Hy-gain meer fabrikanten die 2 traps gebruiken per element?
Of hebben we hier te maken met een opgelapte antenne? Misschien na stormschade oid. Degene waar hij vandaan komt kon mij niks mee vertellen, ding heeft jaren in een hoek gelegen.


Joop

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: 3 banden HF beam

#2 Bericht door PE9PE »

Hallo Joop,

Ik vermoed dat jij daar een Cushcraft A3S hebt gekregen.
https://www.dxengineering.com/parts/csh-a3s

Succes met het opknappen.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: 3 banden HF beam

#3 Bericht door PA3JVA »

Het blijkt dus een Jaybeam TB3 te zijn.
Die maten kloppen precies.

Joop

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: 3 banden HF beam

#4 Bericht door PD0Q »

Die Jaybeam TB-3 is een goede antenne Joop, jaren 70 origine ..heb er tot een jaar terug nog mee gewerkt.. resultaat was overal beter als met de FB-33 . Lekker stevige zware kwaliteit waar Hygain TH's een puntje aan kunnen zuigen..

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: 3 banden HF beam

#5 Bericht door PA3JVA »

Er moet in ieder geval 1 element vervangen worden maar dat is niet het grootste probleem, ik heb daar mee gewacht tot ik zeker wist om wat voor antenne het ging, iets wat nu duidelijk is. Verder wat klemmetjes.

Bij beter weer eens in elkaar zetten en testen. In de manual staat dat hij rechtstreeks met coax aangesloten kan worden met een choke (opgerolde kabel)
Er zat een 1:1 balun bij van Hygain. Daardoor zal men dus gedacht hebben dat het een Hygain TH3 zou zijn.

We hebben weer wat te experimenteren.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: 3 banden HF beam

#6 Bericht door PD0Q »

ik heb verschillende 1:1 baluns eronder gehad.. maar idd direct coax met 10 wikkelingen gaf beste resultaat ..stuk meer rx als met een balun ertussen. PDF van het instructieboekje staat gewoon op internet ter download..(anders kan ik je wel copietje ervan sturen). Het uitmeten is erg precies bij die antenne. Was er erg happy mee , maar uiteindelijk gekozen voor de FB33 omdat ik er berg onderdelen voor heb en de boom langer was .. maar achteraf was die tb3 de betere van de twee .

Plaats reactie