meerdere radios een antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: meerdere radios een antenne

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik zou dit nooit doen. De kans dat het een keer verkeerd gaat is groot, tenzij je de schakelaar ook de zender van de niet-aangesloten transceiver laat blokkeren (bijv. door een coaxrelais te gebruiken en met dezelfde schakelspanning de zender van het tweede apparaat te blokkeren.)

Anders gaat het gegarandeerd een keer fout. Zonder schakelaar kan dat overigens ook. Een kennis van me gebruikte de kabel om de antenne tussen zijn twee HF-transceivers om te schakelen. Afijn, nadat hij een keer met een SWR-meter in de weer was geweest zat de verlengkabel nog aan 1 van de transceivers. Die leek precies op de antennekabel, en zo kwam het dat een van zijn twee transceivers een erg dure reparatie moest ondergaan.

De schakelaars zijn leverbaar om meerdere antennes op 1 transceiver te koppelen, die zijn goedkoper en geven 30 of 40 dB demping. En er zijn duurdere die rond de 60 dB dempen, en vaak worden de niet gebruikte contacten dan aan massa gelegd. Die zijn voor meerdere transceivers op één antenne.

Als het gaat om apparaten op verschillende banden kun je ook nog een filter overwegen. JWX levert die onder andere. Maar als de apparaten dan deels dezelfde banden hebben is het risico mij in dat geval alsnog te groot om zoiets te gebruiken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: meerdere radios een antenne

#17 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef: 26 okt 2021, 13:13 Ik zou dit nooit doen. De kans dat het een keer verkeerd gaat is groot, tenzij je de schakelaar ook de zender van de niet-aangesloten transceiver laat blokkeren (bijv. door een coaxrelais te gebruiken en met dezelfde schakelspanning de zender van het tweede apparaat te blokkeren.)

Anders gaat het gegarandeerd een keer fout. Zonder schakelaar kan dat overigens ook. Een kennis van me gebruikte de kabel om de antenne tussen zijn twee HF-transceivers om te schakelen. Afijn, nadat hij een keer met een SWR-meter in de weer was geweest zat de verlengkabel nog aan 1 van de transceivers. Die leek precies op de antennekabel, en zo kwam het dat een van zijn twee transceivers een erg dure reparatie moest ondergaan.

De schakelaars zijn leverbaar om meerdere antennes op 1 transceiver te koppelen, die zijn goedkoper en geven 30 of 40 dB demping. En er zijn duurdere die rond de 60 dB dempen, en vaak worden de niet gebruikte contacten dan aan massa gelegd. Die zijn voor meerdere transceivers op één antenne.

Als het gaat om apparaten op verschillende banden kun je ook nog een filter overwegen. JWX levert die onder andere. Maar als de apparaten dan deels dezelfde banden hebben is het risico mij in dat geval alsnog te groot om zoiets te gebruiken.
Volgens gaat het hier over HF en JWX levert de filters voor VHF/UHF al lang niet meer.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: meerdere radios een antenne

#18 Bericht door PA0ETE »

Dank je! Dat wist ik niet. Ik heb er zelf een. Ooit geruild met een vriend van me voor een nieuwe antenne (maar geen heel dure), dus geen idee hoe oud hij is :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: meerdere radios een antenne

#19 Bericht door PA0ETE »

P.s. die van mij is voor HF en VHF/UHF. Hij filtert 0 - 30 MHz op de eerste poort, en de volgende drie 50 MHz, 144 MHz en 430 MHz.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: meerdere radios een antenne

#20 Bericht door DC4CP »


youtu.be/lMMql1gEORQ

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=lMMql1g ... nnel=w2aew[/youtube]

[Post aangepast zodat er een preview zichtbaar is - PA0ETE]

pd2taz
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mar 2014, 21:11
Roepletters: pd2taz

Re: meerdere radios een antenne

#21 Bericht door pd2taz »

Bedankt, goede uitleg over deze switch, top

Plaats reactie