Traps EWS3040 kit Fritzel

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Traps EWS3040 kit Fritzel

#1 Bericht door PD0Q »

L.S.
Als happy eigenaar van een Fritzel FB33 wilde ik de antenne gaarne uitbreiden naar 40meter.
Daarvoor bestaat een officieele kit , de EWS3040 van Fritzel zelf.
Echter ..HOFI (moederbedrijf van Fritzel ) schijnt in zware problemen te verkeren waardoor zij en niet reageren op fax noch op email noch op bestellingen via de officieele Fritzel agenturen .

Had deze kit dus al gekocht via Marcus/Hamshop en mijn geld retour gekregen, hetzelfde gebeurde via Difona (DE) .
Via deze bronnen is wel duidelijk dat Hofi zeer waarschijnlijk snel officieel volledig 'tits-up' gaat wat dan het einde betekent van zowel Fritzel als Versatower. .

Anyway .. ik weet de maten/diameters etc van het (extra) alumiumwerk van deze kit .maar blijft de vraag hoe deze 40M extra traps eruit zien vanbinnen? Ik heb genoeg Fritzel onderdelen liggen om zelf een poging te gaan wagen deze traps te clonen..hetzij op 40mm / hetzij op 50mm originele Fritzel spoellichamen . Hoeveel wikkelingen zijn er ? Is het een enkelvoudige trap c.q. slechts een verlenging in spoelvorm of betreft wederom een dubbele spoel ? Er is nergens op het net iets aan info over deze traps te vinden ..

Is er hier op het forum iemand die mij aan fotos kan helpen van de binnenzijde van deze EWS kit traps ?
Dat zou dit project stuk eenvoudiger maken als het wiel opnieuw uitvinden :)

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#2 Bericht door EA5JEX »

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.pa7es.nl/Beams_10_15_20_40_m.pdf


De trap moet op 20 meter resoneren, je kunt eventueel een coax trap maken.

Kees

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#3 Bericht door PD0Q »

Dank ..maar de link werkt niet Kees..
Makkelijkste is gewoon foto van het binnenwerk van een EWS3040 trap..
't moet immers ook met de bestaande traps van een FB33/23/13 werken .
Voorbeelden van bv andere merken gaat leiden tot de hele antenne nieuw ontwerpen .
Ik heb alle originele documentatie van Fritzel antennes . zowel oud (voor '83) als nieuw ..
Zeer handig voor maten en montage afstanden (want dat verschilt tussen oude en nieuwere FBs ) etc etc..
maar fotos of echte tech gegevens van die ews trap vind je dus nergens .

Jammer dat HOFI er zon chaos van maakt ..vreemde manier van een zaak runnen...

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#4 Bericht door PD0Q »

Bestand van PA7ES is dus gewoon de 'beam info' folder van fritzel waar dus niets instaat dat helpfull is in dit geval behalve de opmerking dat de 2 traps in de kit resonant zijn op 20 ..een open deur . Met zelfbouw Wiretraps en al niet meer gaat het er visueel allemaal niet beter op worden , woningbouw ziet me aankomen :) Die kit zou ik nog wel mee wegkomen, geen extra bevestigingspunten op dak etc en het blijft 1 antenne die wel oogluikend word toegestaan ..als ik eenmaal die trap kan clonen is het extra aluwerk makkelijk te vinden. (die maten /diktes weet ik ) en dacron steundraden bv heb ik liggen evenals paartjes recyclebare complete fritz traps om te herwikkelen .

PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#5 Bericht door PA1cm »

PD0Q

Zoek je de maten en en wikkelingen nog?
Ik ben hier heel lang geleden ook mee bezig geweest, en ik heb waarschijnlijk nog wat gegevens liggen, en zelfs denk ik nog een trap.
Zo uit mijn hoofd zit er ook een extra capaciteit in aan het eind van een spoel.

73 PA1CM

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#6 Bericht door PD0Q »

Dag PA1CM..
Jazeker , alle gegevens die erover te vinden zijn zeer welkom .
Apart ook om te horen dat er waarschijnlijk dus nog een capaciteit is toegevoegd,ben zeer benieuwd hoe dit in elkaar zit daar Fritzel zelf altijd zeer de nadruk legt op de capaciteit dmv de alu afschermbus alleen .

Inmiddels ben ik nog nog een rits emails en faxjes verder maar HOFI zelf blijft zwijgen in alle talen .
Ik zal U een PM sturen met mijn email, vast mijn dank voor Uw reactie

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#7 Bericht door pc1mb »

PD0Q schreef: 04 okt 2021, 10:33 Jammer dat HOFI er zon chaos van maakt ..vreemde manier van een zaak runnen...
Nouja, hoeveel moeite zou jij daar nog in steken als je toch al failliet bent?

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#8 Bericht door PD0Q »

Nouja, hoeveel moeite zou jij daar nog in steken als je toch al failliet bent?
Nou...bijvoorbeeld mijn dealers eens fatsoenlijk op de hoogte stellen dat ik niet meer lever , en bv een algemene aankondiging plaatsen op de site dat er geen activiteiten meer plaatsvinden.. lijkt mij het minste...

PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#9 Bericht door PA1cm »

PD0Q

zie Foto's


De extra capaciteit wordt gevormd door de extra aluminium buis, deze heb ik gemaakt van een stuk massief staaf aluminium.
Ik heb de aantekeningen nog gevonden die ik destijds gemaakt heb, hopelijk is het duidelijk.


Fritzel 40M trap a.jpg
Gegevens Frizel 40M Trap.jpg

73' PA1CM Corné
Bijlagen
Gegevens Frizel 40M Trap.jpg
Fritzel 40M trap a.jpg

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#10 Bericht door PA2REH »

Ooit in FH Ham Radio had Hofi in hun stand een meet setup van een trap. Iemand enig idee hoe de meetopstelling eruit zag/ in elkaar stak? Heb helaas destijds geen foto's gemaakt,
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#11 Bericht door EA5JEX »

Je kunt de ingang van de trap en de uitgang van de trap aansluiten op een analyser met 2 kanalen (in s1en out s2). Je kunt dan resonantie etc meten.

Kees

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#12 Bericht door PD0Q »

Bedankt voor de retour post over hoe je de trap hebt gemaakt Corne .. het extra stukje alu wat je gedraait hebt als extra vergoting van de capaciteit.. (maar komt met anderhalve mm speling boven en onder toch wel erg dicht naar de alu bus toe) .. en wie weet nog iets aan fiberglas in het hart ook wel een idee om het geheel nog iets te verstevigen ..wel iets om om over na te denken in ieder geval . Blijf toch wel heel benieuwd hoe Fritzel zelf het heeft gedaan ...
73 Henk

PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Re: Traps EWS3040 kit Fritzel

#13 Bericht door PA1cm »

Henk,

Blijf toch wel heel benieuwd hoe Fritzel zelf het heeft gedaan ...

Fritzel heeft het zoals op de afbeelding gemaakt, ik heb de trap van een originele trap nagemaakt.

73' PA1CM Corné

Plaats reactie