ervaringen Mini Whip van Dijken

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

ervaringen Mini Whip van Dijken

#1 Bericht door PA2HP »

Iemand ervaring met deze antenne van van Dijken?

https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... results=65

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#2 Bericht door PE9ZZ »

Ik heb zo'n ding zelf gebouwd maar die zit niet in zo'n mooie behuizing. Hij werkt als een speer meneer

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
pa0rdt_whip.pdf
(677.91 KiB) 171 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#3 Bericht door PA4WK »

Deze doert het ook goed en is een stuk goedkoper.
https://www.amateurradioshop.nl/webshop ... ersie.html
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#4 Bericht door Rene - pg3r »

Iemand vraagt of de kabeljauw van viszaak Jansen lekker is. En jij raadt hem een hengel voor zeevissen aan. Oh well.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#5 Bericht door PA4WK »

Waar slaat die opmerking nou weer op, als ik hem was zou ik blij zijn met zo veel mogelijk advies.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#6 Bericht door Ron01 »

Rene - pg3r schreef: 24 sep 2021, 17:17 Iemand vraagt of de kabeljauw van viszaak Jansen lekker is. En jij raadt hem een hengel voor zeevissen aan. Oh well.
Een rare reactie, PA4WK probeerde alleen iemand te helpen. Triest er dan meteen een zure reactie overheen te knallen.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#7 Bericht door PA3CQN »

PA4WK schreef: 24 sep 2021, 17:37 Waar slaat die opmerking nou weer op, als ik hem was zou ik blij zijn met zo veel mogelijk advies.
Ik kan me de kritiek wel voorstellen. TS vraagt naar de werking van een afgebouwd en volledig product.
Een link naar twee printjes van een compleet ander product geeft helemaal geen antwoord op die vraag.
En nu zeg je ook nog dat TS met dit antwoord, dat zijn vraag dus niet beantwoord, juist blij moet zijn. Waarom dan?
Als ik vraag of een boekenkast van de Ikea een beetje bevalt heb ik ook niks aan een link naar losse planken bij de Gamma.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#8 Bericht door PE9ZZ »

Mini whips in het algemeen werken prima. TS vraagt of het product van Van Dijken goed is. Als hij geen zin heeft om zelf wat te bouwen is dat ook een prima alternatief. Ik zie de connectie niet zo met zeevishengels.

Tjerk, 9ZZ

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#9 Bericht door PE1RTC »

Ik neem aan dat PA2HP ook blij is met andere adviezen.
Het principe van de miniwhip is natuurlijk hetzelfde, hooguit dat het ene ontwerp een betere hf versterker heeft dan de ander.
Zonder hengels te willen verkopen:
Bedenk wel dat een miniwhip inderdaad prima werkt maar ook een hoop storing oppikt.
Als je ver genoeg van de stoorbronnen af bent zal het inderdaad een uitstekende antenne zijn.
Maar....hier in mijn 2/1 kap woning tussen de andere huizen heb ik er niet veel aan.
Een RX breedbandloop van dezelfde firma van Dijken ontvangt hier een stuk rustiger en de miniwhip is naar de junkbox verdwenen.
73 Gert PE1RTC

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#10 Bericht door PA4WK »

Ik hoop ik de TS PA2HP heb laten zien dat hij niet alleen gebonden is aan een inderdaad heel mooi product van de fa. van Dijken maar dat er ook alternatieven zijn, en ja die moet je inderdaad even in elkaar zetten. Maar daar zijn we toch amateurs voor?
Als ik zou overwegen om een dergelijke actieve antenne aan te schaffen zou ik blij zijn met zo veel mogelijk keuze mogelijkheden, mede omdat het prijsverschil nogal groot is en ik niet in de portemonee van PA2HP kan kijken. Ik hoop dat hij met de gegeven alternatieven zelf iets uit kan kiezen wat hem aan staat. Wat andere mensen daarvan vinden zal mij eigenlijk aan m'n derrière oxideren.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#11 Bericht door PA3CQN »

PA4WK schreef: 25 sep 2021, 13:33 zal mij eigenlijk aan m'n derrière oxideren.
Dat is wel duidelijk.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#12 Bericht door pe1rdp »

PE1RTC schreef: 25 sep 2021, 08:01 Ik neem aan dat PA2HP ook blij is met andere adviezen.
Het principe van de miniwhip is natuurlijk hetzelfde, hooguit dat het ene ontwerp een betere hf versterker heeft dan de ander.
Zonder hengels te willen verkopen:
Bedenk wel dat een miniwhip inderdaad prima werkt maar ook een hoop storing oppikt.
Als je ver genoeg van de stoorbronnen af bent zal het inderdaad een uitstekende antenne zijn.
Maar....hier in mijn 2/1 kap woning tussen de andere huizen heb ik er niet veel aan.
Een RX breedbandloop van dezelfde firma van Dijken ontvangt hier een stuk rustiger en de miniwhip is naar de junkbox verdwenen.
73 Gert PE1RTC
Inderdaad. En daarom gebruik ik de miniwhip als phasing of pickup antenne voor de xphase QRM phaser. Deze heb ik zo dicht mogelijk bij de QRM bron gemonteerd en werkt hierdoor uitstekend.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#13 Bericht door PA0LUX »

Ik heb dezelfde ervaring als pe1rdp. Niet voor ontvangst te gebruiken wegens teveel storing (gewone woonwijk). Ook geprobeert om hem als storingsantenne voor een ANC-4 QRM eliminator te gebruiken. Ook dat ging niet wegens introduceren van nieuwe storing welke op de hoofdantenne niet aanwezig was. Een loop bevalt mij een stuk beter.
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#14 Bericht door PA3CQN »

PA0LUX schreef: 26 sep 2021, 11:27 Ik heb dezelfde ervaring als pe1rdp. Niet voor ontvangst te gebruiken wegens teveel storing (gewone woonwijk). Ook geprobeert om hem als storingsantenne voor een ANC-4 QRM eliminator te gebruiken. Ook dat ging niet wegens introduceren van nieuwe storing welke op de hoofdantenne niet aanwezig was. Een loop bevalt mij een stuk beter.

Of een miniwhip in zijn algemeenheid een goede antenne is kun je niet zo eenvoudig afdoen. Iedere antenne is afhankelijk van de lokale situatie, en juiste opstelling. De miniwhip heeft bijvoorbeeld absoluut een schone tegencapaciteit nodig, enige hoogte en een schone voeding. Als je alleen de tegencapaciteit van je coax gebruikt en de voeding in de shack aardt zal ie het voor geen meter doen. PA3FWM heeft hier een paar leuke en leerzame artikelen over op zijn site.
En zelfs als je aan alle voorwaarden voldoet: wat bij jou niet werkt kan bij een ander juist heel goed werken.

Mijn miniwhip staat in de stad tussen twee portiekflats, 7 meter hoog ( en dus lager dan de 3-laags flats ) , voorzien van aarde onderaan de legermast ( 2 x 2m koperpijp in de grond), CM-choke en een analoge voeding. Dat werkt bij mij juist beter dan een loop, die pikt alleen maar storing op. Maar daar kan ik niet uit concluderen dat als regel een loop-antenne een hoop storing oppikt. Toevallig is dat bij mij zo. Dat ligt niet aan de loop. Of aan de miniwhip. Beide zijn goede antennes.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#15 Bericht door PA0LUX »

@PA3CQN, ik schreef dezelfde ervaring te hebben als PE1RDP. Net als hij kan ik een miniwhip dus niet gebruiken. En ik kan hem inderdaad niet plaatsen zoals het idealiter zou moeten. Maar dat kan ik met mijn andere antennes ook niet, Ik heb maar een postzegeltuintje met allerlei beperkingen. De bekende Websdr maakt ook gebruik van een miniwhip, maar wel onder ideale omstandigheden.
Wel vind ik het erg vreemd dat jou loop meer storing oppikt. Een magnetic loop staat er om bekend (als hij goed gemaakt is) dat hij weinig storing van dichtbij oppikt. Een miniwhip staat daar niet echt om bekend, net als een endfed trouwens. Mijn loop is ook een stuk rustiger dan mijn endfed.
Maar on topic, TS vroeg naar ervaringen en bovenstaande is de mijne.
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

Plaats reactie