Vogels en vogelschijt...

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Vogels en vogelschijt...

#31 Bericht door PA3HMP »

PD7HB schreef: 21 sep 2021, 08:50 Tie-wraps werken bij mij prima maar je moet ze wel zo plaatsen dat bv een spreeuw er niet tussen kan gaan zitten, al jaren geen vogel meer op de antenne.
helaas hier ook gehad, zelfs nog met visdraad tussen de tyraps, op den duur gingen de kraaien er gewoon op zitten.
ook wel eens geexperimenteerd met stukjes pvc pijp om de antenne, op die manier draait het als ze erop gaan zitten en hangen de vogels ondersteboven, helaas dat beinvloede de werking van de antenne, met name de swr, negatief dus dat ging ook niet werken.
Af en toe een trap tegen de mast als het weer vol zit met vogels helpt ook maar even.

dus een drone lijkt me nog de meest afdoende maatregel, over een camera en dat soort geneuzel aan de drone zou ik me geen zorgen maken, een camera mag altijd, enkel opnemen niet en dan zullen ze toch moeten bewijzen dat je het opgenomen hebt.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Vogels en vogelschijt...

#32 Bericht door ON5RKN »

pe0dny schreef: 21 sep 2021, 22:50 Misschien moet je bij nog veel meer dingen stil staan.
In de jaren 70 heb ik als tiener ook wel eens een vogel uit de antennes geschoten met een luchtbuks.
Iedereen op de buurt had zo'n ding in huis.
Vooral als een vogel half geraakt werd en schreeuwend weg vloog was goed voor een jaar vogel vrije antennes.
Maar toen stonden de buksen op de lokale speelgoed afdeling tussen de poppen en mens erger je niet.
Tegenwoordig moet je daar voor naar een wapen zaak en een schot op een vogel kan een flinke werkstraf en strafblad opleveren.
Iets om over na te denken.

Inderdaad, en dan durven sommige mensen zich afvragen waarom we geviseerd worden.
Een dode vogel die uit de lucht valt, een fietser raakt waardoor die van de baan afraakt, al dan niet men nog
zwaardere gevolgen als die verkeerd afwijkt en onder een auto of vrachtwagen terecht komt...

En dan vragen sommige mensen zich af waarom ze het zo moeilijk hebben om toestemming te krijgen voor het plaatsen van
een antenne, of mast met antennes

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Vogels en vogelschijt...

#33 Bericht door ON5RKN »

pe0dny schreef: 21 sep 2021, 22:50 Misschien moet je bij nog veel meer dingen stil staan.
In de jaren 70 heb ik als tiener ook wel eens een vogel uit de antennes geschoten met een luchtbuks.
Iedereen op de buurt had zo'n ding in huis.
Vooral als een vogel half geraakt werd en schreeuwend weg vloog was goed voor een jaar vogel vrije antennes.
Maar toen stonden de buksen op de lokale speelgoed afdeling tussen de poppen en mens erger je niet.
Tegenwoordig moet je daar voor naar een wapen zaak en een schot op een vogel kan een flinke werkstraf en strafblad opleveren.
Iets om over na te denken.

Inderdaad, en dan durven sommige mensen zich afvragen waarom we geviseerd worden.
Een dode vogel die uit de lucht valt, een fietser raakt waardoor die van de baan afraakt, al dan niet men nog
zwaardere gevolgen als die verkeerd afwijkt en onder een auto of vrachtwagen terecht komt...

En dan vragen sommige mensen zich af waarom ze het zo moeilijk hebben om toestemming te krijgen voor het plaatsen van
een antenne, of mast met antennes

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Vogels en vogelschijt...

#34 Bericht door pc1mb »

Dus we mogen geen hoge mast plaatsen omdat we dan vogels gaan schieten? Wat een logica...

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Vogels en vogelschijt...

#35 Bericht door ON5RKN »

pc1mb schreef: 22 sep 2021, 08:28 Dus we mogen geen hoge mast plaatsen omdat we dan vogels gaan schieten? Wat een logica...
Dat heb ik niet geschreven! Het is dat amateurs vaak een slechte naam krijgen door dat soort dingen in het verleden maar al te vaak gebeurden
en dus nog gebeuren.... Er zijn andere manieren om vogels te weren,.

Ik heb nu met succes vogelweringslint of holografisch lint hangen sinds een dag of 4
en het werkt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Vogels en vogelschijt...

#36 Bericht door PA3HMP »

en een paar weken later zitten ze er gewoon naast want dan weten ze dat er geen gevaar van te verwachten is, wees gerust ik heb het allemaal wel zo'n beetje geprobeerd, ooit eens een foto gekregen van een andere amateur een stukje verderop met de opmerking die uil werkt ook niet.

de uil zit op een windwijzer uit het midden en beweegt dus, er zat gewoon een duif bovenop.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vogels en vogelschijt...

#37 Bericht door PA3DJS »

PA3HMP schreef: 23 sep 2021, 08:41 en een paar weken later zitten ze er gewoon naast want dan weten ze dat er geen gevaar van te verwachten is, wees gerust ik heb het allemaal wel zo'n beetje geprobeerd, ooit eens een foto gekregen van een andere amateur een stukje verderop met de opmerking die uil werkt ook niet.

de uil zit op een windwijzer uit het midden en beweegt dus, er zat gewoon een duif bovenop.
Daar kijk ik niet van op (die duif op een nepuil).
De benedenburen bij mijn moeder hadden van die zwarte dingen op het balcon die op kraaien moeten lijken. Daar zat regelmatig een turkse tortel bovenop. Alles waar op de een of andere manier regelmaat / herhaling in zit, weten ze uit te vogelen m.b.t. gevaar.

Als ik naar buiten loop met een gemodificeerde plantenspuit om de duiven van de vensterbank te verjagen, dan worden ze al nerveus, of vliegen weg als ik de plantenspuit laat zien (zonder nog te hebben gericht). Ben ik zonder plantenspuit buiten, dan blijven ze gewoon relaxed zitten, zelfs als ik met mijn hand richt naar de vensterbank.

Om ze weg te krijgen, heb je onvoorspelbaarheid nodig. Of het voorspelbare moet leiden tot daadwerkelijk gevaar dat voor de duiven te herleiden is naar de voorspelbare gebeurtenis. Verwilderde postduiven zijn (voor antennes helaas) wel erg positief ingesteld. Je krijgt ze snel mak (in tegenstelling tot bijvoorbeeld hout/bosduiven of turkse tortels).

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Vogels en vogelschijt...

#38 Bericht door ON5GM »

En een klappertjespistool ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Vogels en vogelschijt...

#39 Bericht door pa3met »

all,


ik heb regelmatig beesten op de 6/4 en 2/harken zitten en ik denk dan "who cares". Ik mis dus wat hier.

is er een technische reden of is het esthetisch? (en nee ze bratten niet de meubels onder in de buurt)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Vogels en vogelschijt...

#40 Bericht door pe5t »

Goede opmerking: wat is eigenlijk het probleem met die vogels?

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Vogels en vogelschijt...

#41 Bericht door PA3HMP »

pe5t schreef: 24 sep 2021, 19:08 Goede opmerking: wat is eigenlijk het probleem met die vogels?
lijkt me duidelijk in de titel staan, vogelschijt

emil
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2020, 11:51
Roepletters: Pd0mjc

Re: Vogels en vogelschijt...

#42 Bericht door emil »

jaren geleden verkochten ook een anttie vogelpasta een soort van kleef pasta of dat nog bestaat ??? iets op de anttene smeren en ze kwamen er bijna niet meer af

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Vogels en vogelschijt...

#43 Bericht door PE1PQX »

emil schreef: 17 okt 2021, 14:29 jaren geleden verkochten ook een anttie vogelpasta een soort van kleef pasta of dat nog bestaat ??? iets op de anttene smeren en ze kwamen er bijna niet meer af
Dan raak je de "shit" nog niet kwijt en uiteindelijk heb je een vogel-kadaver in je antenne's hangen waar weer aas-eters op af komen.
Een buur belt dan de dierenbescherming/dierenambulance en dan heb je de poppen ook aan het dansen...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vogels en vogelschijt...

#44 Bericht door PA1AIS »

Volgens mij was er ook een truuk om elke b.v. 15 min. even je rotor 1 graad te laten verdraaien. Daar schrokken de vogels dan van en klaar.

Klusje voor een PI of Arduino, toch?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Vogels en vogelschijt...

#45 Bericht door PA3HMP »

Een graad draaien helpt niet, maar mijn rotor staat op tril rubbers, als ik hem 20 graden laat draaien en direct weer terug stuur zwiept het geheel waardoor de meeste vogels wel eraf gaan, maar om dat nou de hele dag te laten doen lijkt me ook nie handig.

Plaats reactie