28MHz op een MLA

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

28MHz op een MLA

#1 Bericht door PE4BAS »

Ik wil graag mijn zelfbouw magnetische loop geschikt maken voor 80-10m. Loop heeft een doorsnede van 90cm (lengte antenne ongeveer 2,7m). Voeden gaat met een kleine koppelloop. Condensator gaat van ongeveer 10-400pF. Voor 80m heb ik een extra loop gemaakt die ik met een koppelstuk koppel aan de bestaande loop in serie uitsluitend om op 80m te kunnen werken. SWR krijg ik prima van 80-15m. Maar de 12m en 10m krijg ik niet voor elkaar. Een kleinere condensator (ongeveer 5pF) geprobeerd en minimum SWR krijg ik dan op 30MHz rond 1:2,5, dat is dus niks.

Wat ik me afvraag hoe OM0ET (https://www.om0et.com/) dit wel voor elkaar krijgt met een loop van 100cm doorsnede?

Theoretisch is mijn loop (en die van OM0ET) te groot voor 10m. De loop zou echt veel kleiner moeten om hem goed af te kunnen stemmen. Echter dan zou ik de 40m band op moeten geven. En zou de efficiëntie op 30m/20m wat omlaag gaan. Natuurlijk is het wel voor elkaar te krijgen om het bereik 80-10m te krijgen met een extra loop in serie. Echter, OM0ET krijgt het wel voor elkaar. Dus wat doe ik fout?

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: 28MHz op een MLA

#2 Bericht door pa3a »

Koppellus verplaatsen
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 28MHz op een MLA

#3 Bericht door PE4BAS »

Daar had ik nog niet mee geëxperimenteerd. Vanavond de koppellus verplaatst naar boven, naar de zijkant, andere zijkant. Het geeft een minimaal verschil. Tevens merk ik op dat OM0ET dit ook zeker niet doet. Er moet iets anders zijn...

Ook een groter of kleiner maken van de koppellus maakt niks uit daar heb ik een aantal jaren geleden al mee geëxperimenteerd. Je ziet soms ook dat de koppellus in de meest vreemde vormen gebogen word, dit maakt wel wat uit maar ook maar minimaal. Tevens zie ik dit ook niet bij de loop van OM0ET.

Wat wel kan zijn is dat OM0ET alleen de mantel van de coax gebruikt (de H1000 coax die hij voor de loop gebruikt). Ik gebruik zowel de mantel als de kern, beide heb ik aan elkaar gesoldeerd bij de PL plug in mijn aanpassingsdoosje aan beide kanten. Ik zou die kortsluiting natuurlijk even weg kunnen halen en ook alleen de mantel kunnen gebruiken. Geen idee of het uitmaakt? Het lijkt mij niet....maar ik heb wel vaker ongelijk :roll:

Florian
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: 28MHz op een MLA

#4 Bericht door Florian »

Hoi Bas,

Ik quote even van OM0ET's website:

"The Main Loop is made of an excellent quality coaxial cable BELDEN H1000 (made in Holland) which is 10,3mm thick in outer diameter. Inner conductor is made of solid Bare Copper 2,62mm thick core which allows to hold the perfect circular shape of the loop without deformation of gravity. In all my Magloops is connected only the inner core. Outer shield is disconnected for improve the SWR results and less sensitivity of nearby objects. "

Is dit het antwoord wat je zocht?

Mvg,
Florian
PB8DX

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 28MHz op een MLA

#5 Bericht door PE4BAS »

Zeker, daar kan ik wat mee Florian. Ik heb daar overheen gelezen. Ga ik vanavond maar weer eens aan de slag! Bedankt.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: 28MHz op een MLA

#6 Bericht door pa3a »

Ben benieuwd. Houd ons op de hoogte hoe het afloopt.

Wat ik trouwens bedoelde met verplaatsen, was niet zozeer langs de loop maar wat losser van de loop, of een beetje verdraaien, dus niet evenwijdig aan de loop.
Maar als wat Florian boven water tilde goed werkt, is dat voor mij een nieuw idee. Die had ik nog niet gezien bij de zendende loops.
Thanks!👍
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: 28MHz op een MLA

#7 Bericht door Cor - PA4Q »

Wat ik me afvraag bij de loop van OM0ET, hij gebruikt hoge kwaliteitscoax Belden H1000, maar gebruik daarvan de kern voor de loop. Wat is behalve de diameter van de kern dan nog het voordeel van deze dure kabel?

Ik heb zelf al heel wat gelezen over het ontwerp van magnetische loops. Steeds wordt er gehamerd op het belang van een flinke diameter van het profiel van de loop. 10-20 mm koperbuis is zo ongeveer wel het minste wat je nodig hebt in verband met het rendement.
Paul OM0ET gebruikt de koperen kern van 2,6 mm., en gebruikt de mantel als afscherming. Die 2,6 mm. is dan wel heel erg weinig als straler. Of wordt er toch energie in de mantel gekoppeld? Ik zit daardoor met een puzzel, is er iemand die een verklaring kent?

Bedankt vast

Cor - PA4Q

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: 28MHz op een MLA

#8 Bericht door pa3a »

Ik zou het aansluitschema wel eens willen zien.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 28MHz op een MLA

#9 Bericht door PE4BAS »

Wat ik trouwens bedoelde met verplaatsen, was niet zozeer langs de loop maar wat losser van de loop, of een beetje verdraaien, dus niet evenwijdig aan de loop.
Dat begreep ik. Dat heb ik ook geprobeerd maar het resultaat was minimaal. Eigenlijk nauwelijks te zien op de analyzer.

Ik ga vanavond testen hoe het gaat op alleen de kern van de coax (bamboo 9 gebruik ik). Inderdaad heb ik ook altijd begrepen dat men zo breed of dik mogelijk materiaal moet gebruiken om de loop zo effectief mogelijk te maken vanwege het skineffect van HF. Maar goed, het is de moeite van experimenteren waard. Vergeet niet dat de mantel eigenlijk als 2e loop over de kern heen ligt. Waarom zou er geen koppeling optreden?

Ik heb in het verleden ook geëxpirementeerd met een zogenaamd afsgeschermde loop design. En vergeleken met een normale loop. Bij mij zat er geen verschil in werking/impedantie/afstelling/SWR/RFI. De grootte van de koppelloop maakte wel een minimaal verschil uit, maar is te verwaarlozen. Wie het experiment nog eens wil lezen:

https://pe4bas.blogspot.com/2017/09/the ... -myth.html

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 28MHz op een MLA

#10 Bericht door PE4BAS »

Dit zijn mijn bevindingen na een meting met de analyzer. Ik gebruikte alleen de kern van de coax zoals OM0ET op zijn website aangeeft, deze is bij mijn gebruikte coax 1,7mm dik.

Antenne was niet meer echt in resonantie te krijgen. Beste SWR 1:1,7 bij afregelen op beste "piek" op diverse banden. R=85 X=15 (gemiddeld).

Met gebruik van mantel + kern kon ik van 5-22 MHz wel ergens een mooie 1:1 krijgen (R=50 X=2 gemiddeld).
Met gebruik van alleen de kern kon ik de SWR dus niet beter krijgen als 1:1,7 tussen 3,9-20 MHz. Het frequentie gebied is duidelijk zo een 2 MHz naar beneden verschoven.

Daarnaast merk ik op dat juist het handeffect erger is geworden, een nachtmerrie om zo een antenne af te stemmen.

Geen succes dus, althans niet bij mij. Waarom het bij OM0ET wel werkt is mij niet duidelijk. Maar zoals ik al eerder opmerkte lijkt het me logischer om alleen de buitenmantel va de coax te gebruiken. Ik ga vandaag de soldeerbout niet meer opwarmen, maar morgen herhaal ik het experiment met alleen de buitenmantel aangesloten.

PH7R
Berichten: 1146
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: 28MHz op een MLA

#11 Bericht door PH7R »

Een tijdje een MC-20 van OM0ET gebruikt. Meestal gemiddeld tussen 1,15-1,6 op 180-10mtr. Meestal zo rond 1,3. Condensator is niet fijn genoeg om nog exacter af te regelen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 28MHz op een MLA

#12 Bericht door PE4BAS »

De bandbreedte is dus erg groot als ik het zo lees. En dat begrijp ik niet. Hoe krijgt hij dat voor elkaar?

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 28MHz op een MLA

#13 Bericht door PE4BAS »

Weer even geëxperimenteerd vanavond. Nu alleen de afscherming van de coax gebruikt. De loop is nu lang niet zo gevoelig voor mijn nabijheid. Kan de loop nu weer prima afstemmen maar dit keer tot 21,9MHz max. (met kern erbij was dit ruim 22MHz).

Ik merk op dat, hoe beter de koppelloop in lijn staat met de loop, hoe beter de SWR. Zelfs 1:1 R=50 X=1.

Het ontbreken van 12m en 10m heb ik nu wel op kunnen lossen met een forse schakelaar en een stukje 9cm RG58 coax die ik met de variabele condensator in serie zet. Ik kan dan de antenne gebruiken van 24,8 - 28,9 MHz.

Blijft toch de vraag hoe OM0ET het voorelkaar krijgt een MLA te maken die werkt van ongeveer 6,9 - 28,8 MHz? Ik vermoed dat het toch aan de gebruikte condensator ligt die waarschijnlijk een groter bereik heeft als die van mij. En dan met name het gebied van 0-10pF.

Plaats reactie