Fixeren delen Falcon out-250f antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Fixeren delen Falcon out-250f antenne

#1 Bericht door PA1GVZ »

Beste OM's,

Sinds enige weken ben ik in het bezit van een Falcon out-250f (7,1 meter fiber vertical) antenne. Een flinke lengte op het dak die zichtbaar mee swingt met de windvlagen :D. Nu kwam ik echter afgelopen weekend thuis en leek deze wat scheef te staan :?:. Na een korte inspectie bleek dat de verbindingen enigzins los waren geraakt. De 4 delen zijn middels schroef verbindingen op elkaar geschroefd. Dit zijn gladde verbindingsstukken waar je geen steeksleutel op kan zetten om vast te draaien (zie foto). Ik heb deze dan ook alleen goed met de hand vast gedraaid maar dit is blijkbaar niet voldoende.... Wat is hiervoor de oplossing? Met twee waterpomptangen de delen goed vastzetten, al dan niet met een stuk rubber er tussen om de boel niet te veel te beschadigen of bijvoorbeeld het schroefdraad van een paar druppels locktight voorzien?

Wat is jullie ervaring c.q. advies hierin?

73, Gert
IMG_4665.jpg

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Fixeren delen Falcon out-250f antenne

#2 Bericht door PA9X »

Ik zou geen Loctite gebruiken of andere 3-secondenlijm. Die wordt namelijk keihard en kan geen dynamische belasting aan. Als je wilt lijmen zou ik eerder 2-componentenlijm gebruiken. Die is "vullend" en kan beter wisselende belasting aan. Maar... zijn de schroefverbinding ook elektrische verbindingen tussen de verschillende delen? Want als je daar lijm tussen aanbrengt, isoleer je misschien wel de delen t.o.v. elkaar.

Kun je er niet mee teruggaan naar de leverancier. Je mag van zo'n antenne verwachten dat die na een paar jaar en enkele najaarsstormen wat aftakelt, maar niet binnen zo'n korte tijd. Misschien is het gewoon een fabricagefout?
PA1GVZ schreef: 01 sep 2021, 17:54 Beste OM's,

Sinds enige weken ben ik in het bezit van een Falcon out-250f (7,1 meter fiber vertical) antenne. Een flinke lengte op het dak die zichtbaar mee swingt met de windvlagen :D. Nu kwam ik echter afgelopen weekend thuis en leek deze wat scheef te staan :?:. Na een korte inspectie bleek dat de verbindingen enigzins los waren geraakt. De 4 delen zijn middels schroef verbindingen op elkaar geschroefd. Dit zijn gladde verbindingsstukken waar je geen steeksleutel op kan zetten om vast te draaien (zie foto). Ik heb deze dan ook alleen goed met de hand vast gedraaid maar dit is blijkbaar niet voldoende.... Wat is hiervoor de oplossing? Met twee waterpomptangen de delen goed vastzetten, al dan niet met een stuk rubber er tussen om de boel niet te veel te beschadigen of bijvoorbeeld het schroefdraad van een paar druppels locktight voorzien?

Wat is jullie ervaring c.q. advies hierin?

73, Gert

IMG_4665.jpg

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Fixeren delen Falcon out-250f antenne

#3 Bericht door PA1GVZ »

Hij is niet afgetakeld ofzo hoor. Gewoon los “ getrild” door de beweging van de antenne. Alles ziet er nog keurig uit. Het zijn inderdaad ook de elektrische verbindingen tussen de vier delen.

73, Ger

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Fixeren delen Falcon out-250f antenne

#4 Bericht door Snof »

Ik zou niet weten waarom je geen Loctite 243 kunt-mag gebruiken, het is voor schroefdraad verbindingen te borgen gemaakt.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Fixeren delen Falcon out-250f antenne

#5 Bericht door PA3JVA »

Misschien gewoon een paar nette RVS veerringen?

Joop

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Fixeren delen Falcon out-250f antenne

#6 Bericht door PA1GVZ »

Zijn die er in deze maat? En ook bij bijvoorbeeld een Hornbach ofzo te koop?

73, Gert

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Fixeren delen Falcon out-250f antenne

#7 Bericht door PA5COR »

Aftapen met zelf vulcaniserende tape, werkt op mijn Imax 2000 die dezelfde verbindingen heeft al 20 jaaar, komt niks los ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie