Antenne 5m hoogte op border in de tuin

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#16 Bericht door PA3HMP »

PA4WK schreef: 30 aug 2021, 00:34 Dat is niet altijd zo, als je op de tekening kijkt zie je bijvoorbeeld bij het voorbeeld waar de mast tegen de zijkant van het huis staat dat er gemeten wordt vanaf het punt waar de mast de lijn van het dak doorsnijd. Dus een slimme opstel plaats kan je meters in hoogte opleveren.
En als je een beugel maakt naar de nok van het dak mag je dat als meetpunt gebruiken, het is dus inderdaad zo dat de plek waar je hem vastmaakt ook belangrijk is :wink:

in het verre verleden heb ik voor anderen bij sommige gemeentes die het niet goed op orde hadden een bericht gestuurd dat de plaatser voornemens was een mast te plaatsen, als de gemeente daar dan niet binnen een jaar op reageerde was het wettelijk zo dat je het als goedkeuring kon beschouwen :mrgreen:

Soms moet je eens wat proberen met regeltjes als een gemeente zich verschuilt achter regeltjes

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#17 Bericht door PA3DAT »

PA1AIS schreef: 30 aug 2021, 08:52 Als je een tuinhuisje/blokhutje in de tuin zet, win je weer 2 meter....?
Maar dan moet je weer vergunning hebben voor dat huisje! Vindt die buurvrouw vast niet leuk... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#18 Bericht door PH7R »

PA3DAT schreef: 30 aug 2021, 12:47
PA1AIS schreef: 30 aug 2021, 08:52 Als je een tuinhuisje/blokhutje in de tuin zet, win je weer 2 meter....?
Maar dan moet je weer vergunning hebben voor dat huisje! Vindt die buurvrouw vast niet leuk... :mrgreen:
Ook tot 5 mtr hoogte vrij van vergunning.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#19 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 30 aug 2021, 12:54
PA3DAT schreef: 30 aug 2021, 12:47
PA1AIS schreef: 30 aug 2021, 08:52 Als je een tuinhuisje/blokhutje in de tuin zet, win je weer 2 meter....?
Maar dan moet je weer vergunning hebben voor dat huisje! Vindt die buurvrouw vast niet leuk... :mrgreen:
Ook tot 5 mtr hoogte vrij van vergunning.

Ik zie kansen... :mrgreen:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#20 Bericht door PA0LPS »

Ik zou het anders doen.
Eerst contact opnemen met dezelfde man van de gemeente en bij hem je plannen voorleggen
en daarna pas beginnen met uitvoeren!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#21 Bericht door PH7R »

PH7R schreef: 30 aug 2021, 12:54
PA3DAT schreef: 30 aug 2021, 12:47
PA1AIS schreef: 30 aug 2021, 08:52 Als je een tuinhuisje/blokhutje in de tuin zet, win je weer 2 meter....?
Maar dan moet je weer vergunning hebben voor dat huisje! Vindt die buurvrouw vast niet leuk... :mrgreen:
Ook tot 5 mtr hoogte vrij van vergunning.
Sorry moet 3 mtr zijn. De hoogte van een schuur mag binnen 4 meter van het hoofdgebouw niet hoger worden dan 30 cm boven de grens met de eerste verdieping. Buiten deze 4 meter mag de schuur altijd 3 meter hoog zijn en gelden specifieke regels wanneer je nog hoger wil bouwen. Daarnaast is eea nog wel afhankelijk regels bouwen vanaf erfgrens.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#22 Bericht door PH7R »

je kunt natuurlijk ook (vergunningsvrij) een gecamoufleerde vlaggenmast neerzetten :mrgreen: , max 6 meter.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#23 Bericht door Paula Bean »

(Vergunningsvrij) Buiten deze 4 meter mag de schuur altijd 3 meter hoog zijn
En aan deze schuur mag je dan ook nog vergunningsvrij een antenne monteren die 5 meter boven het dak van de schuur uitsteekt? Dat is alvast 8 meter vergunningsvrij!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#24 Bericht door PA4WK »

Als je net naast de nok van je huis een mast door het dak plaatst zit je al snel op 12 a 13 meter vergunningsvrij
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#25 Bericht door PH7R »

PA4WK schreef: 31 aug 2021, 08:26 Als je net naast de nok van je huis een mast door het dak plaatst zit je al snel op 12 a 13 meter vergunningsvrij
Probleem blijft wel vaak dat verticale antennes al gauw +5 mtr lang zijn en de draai cirkel bij een horizontale antenne voor een standaard huis vaak de beperkende factor is.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#26 Bericht door PA3CQN »

Loopt dit niet wat uit de hand? TS geeft aan dat ambtenaar zegt dat zijn mast 20 cm te lang is. Bereidt zich alvast voor op ambtelijk schrijven door regelgeving op te zoeken.

Verder dan dat is het allemaal nog niet. En het zal niet de eerste keer zijn dat een ambtenaar iets ter plekke zegt maar je er daarna nooit meer iets officieels van hoort.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#27 Bericht door PH7R »

PA3CQN schreef: 31 aug 2021, 11:12 Loopt dit niet wat uit de hand?
Dat gevoel heb ik bij veel topics, starten bij A en eindigen Z :lol:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#28 Bericht door PA4WK »

Maar je krijgt wel veel info.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#29 Bericht door PA2ER »

PA4WK schreef: 31 aug 2021, 13:37 Maar je krijgt wel veel info.
Ja het is weer erg veel informatie. Maar is het niet handiger, om voordat je een antenne mast gaat plaatsen, eens te raden gaat, wat wel en niet mag volgens de (lokale)verordeningen. We leven nu eenmaal in een dicht bevolkt land. Waardoor het heel moeilijk is om het iedereen naar de zin te maken.

Ook ik heb zeer beperkte mogelijkheden, wat betreft antennes. Woon in een huis met plat dak, in het midden van een rij van 5, omgeven door huizen met normaal dak, en dus hoger. Mijn mast van 3,5 meter, met daarop een V2000, komt amper boven de andere huizen uit. Aan dat mastje hangt nog een ZS6BKW, met een been naar een mastje achter in de tuin, en het andere been, met wat omwegen naar de schoorsteen van de buurman. Tussen de benen van de ZS6BKW, hangt ook nog een endfed, op een creatieve manier opgehangen. En tot overmaat van ramp, stoort de PV installatie van de buurman, overdag ook nog met +20 over 9, op de 80 en 40 meter band.

Ook ik zou graag een dikke mast in de tuin, met daarin een paar flinke harken. Maar besef me ook dat de bewoners, van de ruim 25 omliggende woningen daar zeker niet blij van worden. Dus ben ik al blij met mogelijkheden die me geboden, en gegund worden. In mijn inziens, blijft de hobby ook leuker, als een verbinding met Australie maar een paar keer in het jaar lukt, en niet altijd. Bovendien heeft onze hobby zoveel mogelijkheden, dat er voor elke situatie wel wat is.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

jwsmid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2008, 22:25
Roepletters: PE1RZM

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#30 Bericht door jwsmid »

Hallo mede amateurs

Ik heb bericht van de gemeente gekregen dat ze verder geen actie ondernemen tegen mijn mastje met loopantenne er op, en dat
de opstelling geheel aan de wettelijke eisen voldoet.
Met andere woorden ze meten vanaf de mastvoet ongeacht of deze op een border staat of niet.

Bedankt voor jullie reacties
pe1rzm

Plaats reactie