Zelfbouwantennes voor een "big gun"

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Zelfbouwantennes voor een "big gun"

#1 Bericht door PA3DAT »

Mijn Zweedse vriend Michael SM2WMV, eigenaar/bewoner van het conteststation SJ2W, is nu bezig met de zelfbouw van een reeks 10m yagi's. Het worden 7 elements antennes met een boomlengte van 14,2m. Ik dacht dat ie er 5 stuks verticaal gaat stacken op een ruim 40m hoge mast.
Meer info over zijn antennepark met 8 masten waarvan 2 masten van 61m op https://www.sj2w.se/contest/?page_id=20

Van het bouwen van de 7 elements 10m antennes doet ie met veel foto's verslag op het Zweedse elektronicaforum https://elektronikforumet.com/forum/vie ... start=2595
Ik lees dat zelf met de Google Chrome browser, die de tekst automatisch omzet in Nederlands.

Dat topic is bijna 13 jaar oud en bevat in 175 pagina's de complete opbouw van het station, vanaf de aankoop van de boerderij en de grond.
Een rondleiding door zijn nieuwe werkplaats staat op Youtube:


youtu.be/IPkthDjerzI

Zijn Youtube videokanaal heet larsmark (Michaels achternaam)

Ik hoop dat jullie het leuk/interessant vinden. Zelf vind ik het fantastisch en ongelofelijk wat ie allemaal maakt!
Daarbij vergeleken voel ik mij maar een heel klein amateurtje... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Zelfbouwantennes voor een "big gun"

#2 Bericht door PD2R »

Altijd mooi om te zien!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zelfbouwantennes voor een "big gun"

#3 Bericht door PA3DAT »

Ja, met die 8 masten hoort SJ2W inmiddels wel bij de grotere stations in Europa. Zijn directe concullega, Radio Arcala OH8X, heeft een mast minder sinds dat 100m hoge gevaarte is platgegaan. Die 3 ele yagi voor 160m en de 5 ele yagi voor 80m bestaan dus niet meer...

Michael heeft al 2 x 3 ele beams gestackt voor 40m, een 80m beam staat nog op zijn bucketlist. Maar daar heeft ie (volgens mij) een extra mast voor nodig. Voor die 5 x 7 ele beams voor 10m heeft ie nog een mast van 41m over. Daar zitten nu wat extra antennes voor 20m in, 2 x 5 ele op 38/24m hoogte, en 2 x 2 ele voor 40m. Ik heb begrepen dat ie daar wat antennes uit gaat halen.

Op die foto's onderaan die giga-lange forumpagina is mooi te zien hoe hij die 5 yagi's in serie aan het bouwen is!

We overwegen de komende maand (september) die kant op te gaan, maar als het daar te koud wordt dan kiezen we toch (weer) voor zuid-Frankrijk! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Zelfbouwantennes voor een "big gun"

#4 Bericht door PD2R »

Ja, hij behoort zeker tot de big guns van EU maar dat moet ook wel als je competitief wilt zijn zo hoog in het Noorden. OH8X deed het destijds met hun monster yagi’s voor 80 en 160 ook niet beter dan een station op de Caraïben met een enkele vertical aan het zoute water. In het contesten is er één ding het allerbelangrijkst, de locatie. Vaak genoeg hoor je de Italianen en Spanjaarden als DX werken terwijl wij ze gewoon nog niet horen.
Maar het is zeker een prachtig station en het zit goed in elkaar. Geen half werk :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie