g5rv verschil hyendfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: g5rv verschil hyendfed

#16 Bericht door Hans PE1KWH »

Die cobweb achtige antenne is prima te maken voor meerdere banden en werkt dan min of meer als kattesnor.
Hier staat er 1 van 30 tot 6 meter.
Hier zit overigens wel een Guanella 1:4 balun tussen.
Ontwerp : http://www.m0pzt.com/cobweb-aerial/

Afstellen is even een klusje, je moet bij de laagste frequentie beginnen en wat hoogte boven de grond nemen ( paar meter was hier al genoeg ).

Het ding is vrijwel rondstralend in tegenstelling tot andere cobweb achtige antennes.

Beperkt nadeel is dat de bandbreedte niet voor alle banden groot genoeg is.
Beetje tunen is dan toch nog nodig.
Laatst gewijzigd door Hans PE1KWH op 20 aug 2021, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: g5rv verschil hyendfed

#17 Bericht door pa1bvm »

qua eenvoud ..
heb een delta loop hangen voor 20 meter
de punt van de driehoek hangt omlaag , daar in de punt( ongeveer een meter boven de grond ) een aanpassing met 1/4 golf 75 ohm kabel ( en verkorting factor ) . daarna direct aan de 50 ohm coax .

gister 1/4 golf aanpassing om 20 meter vervangen voor 1:2 trafo .. gaat net zo goed..nu doet hij ook wat op 10 meter ..
ik kan het niet vergelijken met andere antennes .. ben voor het eerst een beetje actief op 20 meter ( altijd VHF en UHF ) gedaan..

maar je wil wel weer eens mensen horen praten inplaats van die FT-8 toontjes :lol: :lol:

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: g5rv verschil hyendfed

#18 Bericht door FB64 PD9RD »

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar mijn Hyendfed 40/20/10 werkt uitstekend. Hij / zij / het staat verticaal (langs een 12 meter fiberglas paal) op mijn balkon. Top van de verticaal is dus een 20 meter hoog. Ik heb kunststof afstandhouders aan de paal gemaakt die de antenne kabel een 10 centimeter van de paal afhouden, SWR is onder de 1.5 op alle drie banden voor de volledige bandbreedte. Ik heb er Adelaide in Australië mee kunnen bereiken, waarbij de gunstige omstandigheden op dat moment natuurlijk heel erg hebben mee geholpen. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar ik kan er lekker mee werken voor de toch wat beperkende omstandigheden.

Ik heb de mazzel dat ik weinig ruis heb op 40 / 20 / 10 (op 20 een S0 tot 3) dus dat zou misschien nog beter kunnen met een ander type antenne. Het liefst zou ik een beam op mijn platte dak zetten, maar daar kan de VvE zich niet in vinden. Ik moet mij beperken tot verticale oplossingen op mijn balkon.

Overigens, mijn DX Commander werkt ook uitstekend. De ruimte voor de radialen is beperkt en niet ideaal, maar ook hier heb ik een prima SWR. Vergelijkbaar met de Hyendfed.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Plaats reactie