g5rv verschil hyendfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD0NHM
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 jul 2010, 08:29
Roepletters: PD0NHM
Locatie: Drachten
Contacteer:

g5rv verschil hyendfed

#1 Bericht door PD0NHM »

ik had een vraag over het verschil kwa tx en rx tussen de g5rv en de hyendfed beide geschikt voor de 10-20-40 meter, wie heeft zijn ervaring mee en zijn bevindingen op dit mommend hoor ik op de endfed op 40m, VK en ZL 5.5 in de vroege ochtend en in de avond JA, had in het verleden een g5rv, maar die te ziele. wat zal nu de beste keuze zijn, mijn ruimte is wel beperkt kan maximaal 15 meter lijn uit spannen.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: g5rv verschil hyendfed

#2 Bericht door pa3a »

Je kunt ze alleen echt vergelijken als je ze beiden hebt hangen.
Praktisch gezien speelt ook mee hoe je eea kunt weg hangen en voeden (midden/eind).
Feit is dat de g5rv junior ruim 15 draad ik de lucht heeft en de endfed 12. Dus voor 40m zou ik kiezen voor de g5rv.
Qua stralingsdiagrammen ... hangt volledig af van de ophangingen en wat er nog allemaal omheen staat aan metaal. Kan ik niets van zeggen .
Rendementen (echte veldsterkte) van de twee antennes heb ik nooit gemeten.

Maar als je leuke landen hoort op die endfed, dan is het gaan met die banaan.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PD0NHM
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 jul 2010, 08:29
Roepletters: PD0NHM
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: g5rv verschil hyendfed

#3 Bericht door PD0NHM »

Bedankt Arie, voor je antwoord op mijn vraag, wat je aangeeft naast elkaar ophangen gaat niet lukken ook met de ruimte en heb geen g5rv meer, dus even afwachten op de radiomarkt straks in Meppel?, klopt heb inmiddels op de endfed Brunei en Indonesie gewerkt was niet knal hard maar gewerkt met 5.3, ik ga gewoon door met experimenteren met de antennes. 73 Lee

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: g5rv verschil hyendfed

#4 Bericht door PD2JHP »

Hallo Lee,

Ik zou zeggen een End Fed Antenne is mogelijk iets beter getuned, maar alles hangt af van de plaatselijke omstandigheden, maar verwacht niet iets als een (Hex) beam HI!

Kijk eens op het internet!
Een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=2lwr9e6usaM

Ter info: mijn zoekopdracht was End Fed Antenna vs G5RV en kijk ook eens voor een DX Commander vertical!

Probeer anders eens een End Fed Antenne te lenen... jammergenoeg woon je te ver weg, want ik heb er twee liggen (niet te koop)

Succes!

73 de PD2JHP
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

PD0NHM
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 jul 2010, 08:29
Roepletters: PD0NHM
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: g5rv verschil hyendfed

#5 Bericht door PD0NHM »

Hallo PD2JHP, ik heb een Hyendfed hier hangen dat is dus het probleem maar het ging mij om het verschil tussen de g5rv en de hyendfed ten opzichte van zenden en ontvangen eigenlijk op 40m. wat is nu beter en zoals al gezegd naast elkaar uitproberen maar dat gaat nu nog niet.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: g5rv verschil hyendfed

#6 Bericht door PA9X »

Heb je een foto van de situatie? Dan valt er wellicht wat meer over te zeggen.

pd4r
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:35

Re: g5rv verschil hyendfed

#7 Bericht door pd4r »

hoi ik heb ze beiden in de lucht hangen ....
de g5rv jr hangt als inv. V en is zo goed als rondstalend
de endfed hangt horizontaal hier door is het ontvangst aan de uiteinde een stuk minder
mocht een station dwars op de endfed zitten is hij op 20meter harder dan op de g5rv
op 40 en 10 meter verliest de endfed het van de g5rv in gebruik hangt de g5rv aan mijn "main" hf set (ic7300)
de endfed hangt dan aan mijn tweede hf set (ft991a) hierdoor kan ik op meerdere banden luisteren
over het algemeen is de g5rv ook wat rustiger in ontvangst ...maar dat zo ook komen om dat deze wat verder van het huis afstaat. De endfed hangt tussen het huis en mijn schuifmast waar dus ook de g5rv in hangt (ca 9 meter)
Afbeelding

groet dennis pd4r

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: g5rv verschil hyendfed

#8 Bericht door Hans PE1KWH »

Het grote verschil is dat een endfed asymmetrisch is en de g5rv een dipool.
Bij zenden maakt dat niet uit ( afgezien van het stralingspatroon ) maar bij ontvangst zou een g5rv minder storing moeten oppikken.

Dat is natuurlijk de theorie, in de praktijk kan door de "gedwongen" plaatsing binnen een te kleine tuin het wel eens heel anders uitpakken.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv verschil hyendfed

#9 Bericht door PA1SVM »

Een end fed zal eerder RFI veroorzaken dan een G5RV omdat een G5RV gebalanceerd is.

G5RV wordt vaak gepresenteerd als een multiband antenne, dat is alleen het geval indien je er een gebalanceerde antennetuner gebruikt, niet als je m voedt met coax en je interne tuner gebruikt. Een fullsize G5RV is 2x 15,5m, deze lengte is precies 3x een kwart golf voor de 20m band en geeft dan iets versterking. De SWR stel je dan met de lengte van de openlijn/kippenladder. De antenne is dan niet resonant op meerdere banden helaas al doen veel bedrijven je dat wel geloven.

De verbeterde versie van de G5RV is de ZS6BKW. De lengtes van deze antenne zijn: 2x 13,5m dipool met 12,2m 450 Ohm kippenladder. Deze antenne is voor meerdere banden 1 op 1. Er is genoeg leesvoer erover hier op het forum en op t web.

viewtopic.php?p=181794#p181794

viewtopic.php?f=5&t=16173#p181859

Voor RX is een end fed het meest onrustig en pakt het meest rommel op.
Een dipool of openlijn dipool is stiller.
Een loop antenne is het meest stil qua ontvangst als we het hebben over draadantennes.

Misschien een antenne om over na te denken:

Een 40m horizontale loop antenne gevoed met een 1:4 balun. Als je deze antenne resonant maakt op 40m, is deze ook resonant op 20m en 10m.

Je hebt dan een antenne die zeer goed te gebruiken is op drie banden, heeft een goed stralingspatroon, is rustig in ontvangst wat vaak helpt met alle storing die er tegenwoordig is op de banden en veroorzaakt niet snel RFI. De vorm van de loop maakt helemaal niets uit, probeer een zo groot mogelijk oppervlak te krijgen als je de draad wegspant. Deze loop op een paar meter hoogte kan al hele leuke dingen doen.

Er is genoeg info over te vinden.

Gr, Sven
Laatst gewijzigd door PA1SVM op 17 aug 2021, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv verschil hyendfed

#10 Bericht door PA1SVM »


Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: g5rv verschil hyendfed

#11 Bericht door PA9X »

Over het balanceren van antennes schreef PA0SIM een verhelderend artikel: http://www.pa0sim.nl/Balancing%20antennas.htm.

Als ik nog een duit in de zak mag doen. Ik heb zelf gewerkt met een multiband klassieke halo antenne (lijkt veel op een Cobweb). In feite een gevouwen dipool die in een ronde of vierkante vorm is opgehangen en direct met 50 ohm coax gevoed wordt. De gevouwen dipool is eigenlijk gewoon een loop.

Afbeelding

Het principe van de halo is ook op andere banden zoals 40m toepasbaar.

Als je zorgt dat een Endfed een degelijke aparte tegencapaciteit heeft en gevoed wordt via een choke, dan zou RFI geen probleem moeten zijn. Alleen worden Endfed's vaak geïnstalleerd zonder aparte tegencapaciteit. De mantel van de coax wordt dan de tegencapaciteit en daarmee een actief onderdeel van de antenne, wat weer RFI in de shack kan veroorzaken. Een flink metaal object als aparte tegencapaciteit zou voldoende moeten zijn. Ik heb van alles al gezien; balkonhek, zinken dak(goot), stalen noodtrap, mast en zelfs de centrale verwarming (wat ik zeker niet adviseer...). Een common mode choke zorgt ervoor dat de coax geen tegencapaciteit vormt.

Een amateur hier in de buurt werk met een 10-80m HyEndFed op een appartement. De Endfed gebruikt een deel van een, niet meer in gebruik zijnde, bliksemafleidingssysteem als tegencapaciteit. Flink wat metaal dus! Bij het voedingspunt zit een choke. Vlakbij zit ook een amateur met een multiband dipool op dezelfde hoogte (ca.20m). De ontvangst op zijn Endfed is echt fenomenaal en doet, zover ik kan inschatten, weinig onder voor de dipool even verderop. Wetende dat zo'n complex ook nog eens een flinke bron van manmade noise is!

Ga je voor een G5RV dan zou ik, zoals PA1SVM al suggereert, voor een ZS6BKW gaan. Is ook heel makkelijk zelf te knutselen.

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: g5rv verschil hyendfed

#12 Bericht door PA2ER »

Hier ook zelf een zs6bkw gemaakt, is zeker goed zelf te maken.
De onderdelen
De onderdelen
Gemonteerd
Gemonteerd
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: g5rv verschil hyendfed

#13 Bericht door PA9X »

Hier ook een ZS6BKW voor portable werk, kostprijs 15 euro inclusief een kilo Turkse Yoghurt :D

Afbeelding

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: g5rv verschil hyendfed

#14 Bericht door pc1mb »

PA9X schreef: 18 aug 2021, 10:59 Als ik nog een duit in de zak mag doen. Ik heb zelf gewerkt met een multiband klassieke halo antenne (lijkt veel op een Cobweb).
Die was best verrassend toen ik hem langs zag komen in Electron. De shorting links in de G3TPW cobwebb zitten er niet zómaar, maar zitten er om te voorkomen dat de vele banden elkaar door transmissielijneffecten in de weg gaan zitten. Jij liet ze echter zomaar weg, keerde daarmee terug naar een voorvader van zelfs de oer-Cobwebb en had geen problemen? Hoe kan dat nou... Vroeg ik me af.

Nouja, beetje offtopic.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: g5rv verschil hyendfed

#15 Bericht door PA9X »

pc1mb schreef: 19 aug 2021, 07:17
PA9X schreef: 18 aug 2021, 10:59 Als ik nog een duit in de zak mag doen. Ik heb zelf gewerkt met een multiband klassieke halo antenne (lijkt veel op een Cobweb).
Die was best verrassend toen ik hem langs zag komen in Electron. De shorting links in de G3TPW cobwebb zitten er niet zómaar, maar zitten er om te voorkomen dat de vele banden elkaar door transmissielijneffecten in de weg gaan zitten. Jij liet ze echter zomaar weg, keerde daarmee terug naar een voorvader van zelfs de oer-Cobwebb en had geen problemen? Hoe kan dat nou... Vroeg ik me af.

Nouja, beetje offtopic.
Dat was ook mijn veronderstelling. Ik bouwde eerst de G3TPW variant voor vijf banden, maar tunen op SWR was (mechanisch) niet te doen. Omdat ik ooit zo'n halo voor 3m ontvangst had, dacht ik dat het concept ook moest kunnen werken op HF. Het was de bedoeling intentie om de halo alleen voor 20m te bouwen en dat werkte ook perfect. Dan hang je 10m er ook maar meteen bij. SWR prima, bandbreedte OK en resonant. Toen heb ik 12m, 15m en 17m er ook bijgezet. Dat pakte minder goed uit voor 12m en 15m. Beide wel resonant (aldus de analyzer) maar SWR niet acceptabel.

Nu is het mij in bijna 20 jaar nog nooit geluk om een antenne op 12m en 15m hier fatsoenlijk qua SWR te krijgen. Ik vermoed dat een deels metalen constructie in de woning de oorzaak is. Ik moet deze banden altijd tunen voor SWR. Maar het blijkt dat verschillende amateurs goede resultaten hebben bereikt met deze uitvoering in vijf banden.

Een Electron lezende ON-amateur wees mij op dit document waarin de "halo"-versie als bouwproject is beschreven:
http://blog.on4rcn.be/wp-content/upload ... -G3TPW.pdf.

Plaats reactie