Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pelk
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#1 Bericht door Pelk »

Lintlijn – Lecher lijn – twin-lead is er in veel uitvoeringen geproduceerd. Van 75 ohm tot 600 of meer ohm. Al dan niet geïsoleerd met “plastic”. 75 – 240 – 300 ohms twin-lead werd vroeger veel gebruikt voor TV ontvangst. Tegenwoordig zie je eigenlijk alleen nog maar 450 ohms lintlijn te koop aangeboden. (En spacers om zelf 600 ohms lintlijn te maken) Met wat geluk en hulp van dit forum is er nog aan 300 ohms lintlijn te komen. Nog hoog ohmiger zou niet zinvol zijn. Tenminste niet voor “amateur” toepassingen. (Maar waarvoor dan wel? MG en LG toepassingen? Groot zendvermogen?) Waarom zijn er vroeger zoveel verschillende types lintlijn gemaakt. Aanpassing aan antennes bijvoorbeeld een gevouwen dipool? De frequentie, b.v.b. VHF of UHF gebruik? Anders neergeschreven. Wat zijn de voor en nadelen van van de verschillend impedanties van lintlijn en de toepassingsgebieden van de verschillende impedanties.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#2 Bericht door Paula Bean »

Wat bepaalt de impedantie van een lintlijn? Puur en alleen de afstand tussen de geleiders? Is het ook mogelijk deze impedantie te meten met een nano-vna?

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#3 Bericht door pa3dsc »

Niets ten nadele van een VNA, maar met behulp van een TDR en een scoop is de impedantie prima te bepalen.

https://www.pa4tim.nl/wp-content/upload ... ectron.pdf

Ik heb lezingen gegeven waarbij in de zaal aan het einde van de openlijn een potmeter werd bediend en op het katheder de weerstand op de scoop kan worden "genulld"
Leuk project zelfs op gaatjes print te maken.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#4 Bericht door EA5JEX »

Impedantie niet zo belangrijk, openlijn wordt gebruikt vanwege lage verliezen.

Kees

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#5 Bericht door PA9X »

Paula Bean schreef: 17 aug 2021, 11:16 Wat bepaalt de impedantie van een lintlijn? Puur en alleen de afstand tussen de geleiders? Is het ook mogelijk deze impedantie te meten met een nano-vna?
Je kunt de impedantie ook online berekenen: https://hamwaves.com/zc.circular/en/

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#6 Bericht door pa3a »

Paula Bean schreef: 17 aug 2021, 11:16 Wat bepaalt de impedantie van een lintlijn? Puur en alleen de afstand tussen de geleiders? Is het ook mogelijk deze impedantie te meten met een nano-vna?
Ja, de impedantie van een lintlijn is met de nanoVNA prima te bepalen hoor.

https://pa3a.nl/wp-content/uploads/2021 ... ielijn.pdf
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#7 Bericht door Paula Bean »

Dank je. Heb je ook nog, zoals je in je PDF schrijft, de demping van een mantelstroom-smoorpoel gemeten?

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#8 Bericht door pa3a »

Paula Bean schreef: 17 aug 2021, 15:09 Dank je. Heb je ook nog, zoals je in je PDF schrijft, de demping van een mantelstroom-smoorpoel gemeten?
Ik heb heel wat verhalen daarover geschreven. Een serie van zeven
Zie op pa3a.nl bij de artikelen over de nanoVNA.
Over de mantelstroom smoorspoelen:

https://pa3a.nl/wp-content/uploads/2021 ... poelen.pdf
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Pelk
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#9 Bericht door Pelk »

Maar de vraag was: Waarom zijn er vroeger zoveel verschillende types lintlijn gemaakt en is daar nu eigenlijk alleen (300 - ) 450 ( en 600) ohm van over. Anders neergeschreven. Wat zijn de voor en nadelen van van de verschillend impedanties van lintlijn en de toepassingsgebieden van de verschillende impedanties. Bij coax is uiteindelijk ook 50 ohm - transceivers en 75 ohm - TV en kabel techniek overgebleven.

Leuke link trouwens, de website https://hamwaves.com/zc.circular/en/ waarmee je de impedantie berekenen kunt. Onderaan staat trouwens hoe je net nanoVNA de impedantie kunt meten.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#10 Bericht door PA0BAK »

Pelk schreef: 17 aug 2021, 20:41 Maar de vraag was: Waarom zijn er vroeger zoveel verschillende types lintlijn gemaakt
Mijn idee is, dat hoe hoger de impendantie is, hoe hoger de spanning en dus hoe lager de stroom.
Hoe lager de stroom, hoe lager de transport verliezen.
Zelf werk ik met een kippenladder (zou 2000 Ohm moeten zijn ?) buitenshuis, na een doorvoer door de buitenmuur gebruik ik 450 Ohm voor binnenshuis, maar dat is voornamelijk uit praktische overwegingen.

OffTopic:
Voor de overgang van asymetrisch naar symetrisch gebruik ik 2 methoden.
1. Een balun zoals hier beschreven.
2. Een 1:1 trafo, zodat je galvanisch gescheiden bent tussen antenne en transceiver.
Een verschil in kwaliteit kan ik niet constateren tussen deze twee.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#11 Bericht door PA1Bj »

N.a.v. De vraag van ts: 300 ohm is eigenlijk begonnen bij de eerste TV 's. Dit is de impedantie van een gesloten dipool, dus paste goed aan hierop.
450 ohm werd veel met een geleiderafstand van 1 inch gemaakt. Dit bij een vrij normale draaddiameter en isolatie.
600 ohm werd vaak met een geleiderafstand van 6 inch gemaakt. Dit komt dan niet zo kritisch en is makkelijk zelf te maken. Met een tuner
goed aan te passen. In die tijd was het alleen buizen, dus heel hoge uitgangsimpedanties.

Pelk
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#12 Bericht door Pelk »

Dank voor jullie reacties.

De relatie "hoe hoger de impendantie is, hoe hoger de spanning en dus hoe lager de stroom en dus hoe lager de verliezen" had ik niet verwacht, maar is logisch. Het werkings principe van hoogspannings kabels is eigenlijk vergelijkbaar. Maar de verliezen zijn bij lintlijn toch al laag. Heb je berekeningen gemaakt, dat het echt veel uitmaakt? Het geeft wel aan, dat je met lintlijn voorzichtig moet zijn, vergelijkbaar met het einde van een dipool. Overigens wordt de weerstand van lintlijn ook bepaald door de diameter van de draad. Moet daar toch nog eens aan gaan rekenen.

Dat van een gevouwen dipool, 300 ohm, wist ik. Maar dan blijven er nog waardes als 75 ohm en 230 ohm over die ik ben tegen gekomen. Metrisch? Of een toen gangbare TV antenne? Reflectoren en directoren hebben op de gevouwen dipool ook invloed.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#13 Bericht door PA1Bj »

Die tv's hadden een buizen tuner met asymmetrische ingang. Die werd op 75 ohm bepaald omdat dan simpel met een 1:4 trafo getransformeerd kon worden naar 300 ohm symmetrisch.
240 ohm is later in zwang gekomen omdat antennes met meerdere elementen toch lager dan 300 ohm zijn.
Lintkabel werd zelfs op UHF gebruikt. De verliezen waren lager dan coax, maar alleen indien nieuw. Door vervuiling en corrosie nemen de verliezen met de jaren snel toe.
Het was toen goedkoper dan coax. In 1969 zie ik f 0,15 per meter. Coax f 0,50 per meter... :D

Pelk
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Lintlijn 300 – 450 – 600 ohm

#14 Bericht door Pelk »

Leuk weetje. Dank voor je reactie! :D Coax van goede kwaliteit en specificatie is nog steeds duur in vergelijking met lintlijn, maar beide "verouderen".

Plaats reactie