Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jomosoft
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2021, 12:59
Roepletters: PE1AZX

Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#1 Bericht door Jomosoft »

Voor mijn 20watt hf tranceiver heb ik een half wave draadantenne gespannen vanuit mijn dakraam naar het einde van de tuin (20m). De swr en performance zijn prima maar helaas gaat onze tv over op blokjes en begon zelfs de dame van google in mijn internet radio spontaan te praten toen ik de zendknop indrukte. Ik vermoed dat ik een mantelstroom probleem heb en wil een filter plaatsen. Zou dit kunnen helpen en zo ja, waar moet ik dit filter plaatsen. De transformator zit bij mijn dakraam en van daaruit gaat er zo’n 3 meter coax naar de tranceiver. Ik lees dat het filter dicht bij de tx geplaatst moet worden maar blijft de coax kabel dan niet stralen in buis ? Ik kom er niet helemaal uit, graag jullie advies.

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#2 Bericht door PE1RTC »

Een halve golf heeft aan het begin een hele hoge impedantie. Bekend daarvan is dat dit al snel hf instraling veroorzaakt.
Ik denk dat een mantelstroomfilter je weinig zal helpen als het begin van de antenne dicht bij de gestoorde apparatuur hangt maar je kan het natuurlijk proberen.
Eerst makkelijk direct achter de transceiver en als dat niet helpt dan bij ingang antenne zou ik zeggen.

Als je een dipool 2x 10m ophangt met kippenladder naar binnen en een symmetrische antennetuner bouwt ben je van alle problemen af en heb je bovendien een rustiger ontvangst op 40m.
Kan je gelijk de antenne gebruiken op alle banden vanaf 40 en hoger.

Andere oplossing: impedantie aan ingang antenne lager maken door antenne in te korten of te verlengen en dan een autotuner eraan.
Nadeel: pikt net als je endfed meer storing op maar kan verder prima werken.
Succes.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#3 Bericht door pa3a »

Gewoon proberen. Begin met het filter een paar meter vanaf de antenne.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#4 Bericht door PA3DJS »

Mantelstroom kan het probleem veroorzaken, maar het hoeft niet. Als het via directie instraling vanaf de antenne plaatsvindt, gaat het met een gebalanceerde oplossing ook mis.

Zie figuur 7.1. in:
http://www.tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf
voor verminderen van mantelstroom.

Indien praktisch mogelijk, heb ik voorkeur for methode C. Gewoon omdat je dan de mantelstroom in de draad (buiten) houdt, en die oplossing geeft de beste onderdrukking van de mantelstroom in de coax.

Jomosoft
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2021, 12:59
Roepletters: PE1AZX

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#5 Bericht door Jomosoft »

Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dicht bij de antenne maar dit wordt door verschillende bronnen afgeraden. Mij lijkt dat een filter bij de tx de straling van de coax in de ruimte niet tegenhoudt maar mischien is die gedachte verkeerd ? Als het om een ‘stroom’ gaat dan zou de plaats om die te stoppen niet uitmaken?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#6 Bericht door PA4WK »

Een goed mantelstroom filter is zeker aan te raden, en die kan op twee plaatsen:
op 1/10 lambda vanaf je antenne tussen de coax. Nadeel, het deel kabel tussen je antenne en het filter zal blijven stralen.
Direct tussen je antenne aansluiting, maar dan moet je wel een radiaal monteren van 1/10 lambda.
1/10 lambda is berekend van de laagste frequentie die je gebruikt dus bij 80m. is dat ongeveer 4 meter.
Vaak geeft een goed mantelstroomfilter ook een wat rustiger ontvangst omdat er via je kabel minder troep je ontvanger binnen komt.
Wat Wim al terecht opmerkte kan het ook directe instraling van je antenne zijn, in dat geval zul je je antenne moeten verhangen.
Er zijn ook amateurs die zowel bij de antenne als bij de set een mantelstroom filter plaatsen en daar goede resultaten mee behalen.
Het blijft dus gewoon proberen, maar dat is ook de charme van de hobby.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Jomosoft
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2021, 12:59
Roepletters: PE1AZX

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#7 Bericht door Jomosoft »

Bedankt voor de wijze adviezen. Ik ga maar eens een filter kitje bestellen en dan eens begin en eind (met counterpoise draadje) proberen, hopelijk heeft het effect.

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#8 Bericht door kenwoodts50 »

Ik heb de zelfde opstelling end fed zelf gemaakt 40-10 warc is tunen coax is tussen de 3 a 5 meter .Geen instraling SWR 1:1 lengte coax speelt een rol
Suc6
ON3MK
Maurits

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#9 Bericht door PE1RTC »

Ik zou de kit bestellen bij hfkits.nl
Is een mooi mantelstroomfilter met eersteklas onderdelen.
Die van mij heb ik een maand geleden in elkaar gezet maar heeft geen toepassing meer.
Is eventueel ook te koop, gesoldeerd door iemand die professioneel in de HF elektronica werkt. :D

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#10 Bericht door PA4WK »

counterpoise hoeft alleen als je het mantelstroomfilter direct onder de antenne zet, als je hem verderop tussen de kabel zet werkt het stuk afscherming van je kabel wat tussen de antenne en het mantelstroomfilter zit als counterpoise, dit vind ik zelf gevoelsmatig niet zo'n fijne oplossing, je moet het probleem bij de bron aanpakken en dat is direct onder de antenne, bij het begin van je kabel.
De counterpoise beter niet evenwijdig met de antenne draad, maar naar achteren, of naar opzij laten lopen, anders gaat dat je stralingspatroon beïnvloeden omdat hij dan als reflector werkt. Als je de antenne aan een metalen mast hebt hangen van minimaal 4 meter lang kun je die natuurlijk ook als counterpoise gebruiken.
Laatst gewijzigd door PA4WK op 07 aug 2021, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Jomosoft
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2021, 12:59
Roepletters: PE1AZX

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#11 Bericht door Jomosoft »

Geheel mee eens. Ik ga het proberen……

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#12 Bericht door PA4WK »

Ken je deze? mooie spullen en niet te duur https://www.hfkits.nl/product-categorie ... unun-kits/
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Jomosoft
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2021, 12:59
Roepletters: PE1AZX

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#13 Bericht door Jomosoft »

Ja daar komt mijn antenne vandaan….

Jomosoft
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2021, 12:59
Roepletters: PE1AZX

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#14 Bericht door Jomosoft »

Update : vandaag een mantelstroomfilter geplaatst.in eerste instantie direct achter de zender, zonder resultaat. Vervolgens bij het voedingspunt van de antenne en alle storing in huis lijkt verdwenen. Ook de swr is prima en ook verder lijkt alles prima te werken. Heb geen counterpoise draadje nodig denk ik.
Nogmaals bedankt aan eenieder die mee heeft gedacht en advies heeft gegeven, heb er veel van geleerd !
73
John.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#15 Bericht door PH7R »

Beste is op 0,05 lambda of op ca 4,2mtr voor 80-10mtr endfed, zie ook https://hyendcompany.nl/tech_info#main
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie