Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#16 Bericht door PA3DJS »

Jomosoft schreef: 10 aug 2021, 17:15 Update : vandaag een mantelstroomfilter geplaatst.in eerste instantie direct achter de zender, zonder resultaat. Vervolgens bij het voedingspunt van de antenne en alle storing in huis lijkt verdwenen. Ook de swr is prima en ook verder lijkt alles prima te werken. Heb geen counterpoise draadje nodig denk ik.
Nogmaals bedankt aan eenieder die mee heeft gedacht en advies heeft gegeven, heb er veel van geleerd !
73
John.
Hier gaat iets mis, tenzij de massa-aansluiting van de end-fed vast zit aan een metalen mast/pijp. Als je een goed mantelstroomfilter plaatst direct onder de aanpassing, zonder tegencapaciteit, dan gaat je SWR veranderen (lees wordt echt slecht).

Jomosoft
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2021, 12:59
Roepletters: PE1AZX

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#17 Bericht door Jomosoft »

Tja…..de swr meter geeft ook zonder tuner keurige swr aan. Met mijn 20 wattjes ook nog wat leuke verbindingen gemaakt dus ik kijk het even aan. Zal morgen de nano vna er ook nog eens op zetten…

Jomosoft
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2021, 12:59
Roepletters: PE1AZX

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#18 Bericht door Jomosoft »

De nano vna geeft een vlakke curve van 6-30Mhz., een counterpoise draadje geeft de resonantiefrequenties weer terug maar ook weer ern klein beetje storing op de tv bij zenden op 40 m band.
Bijlagen
62CD1E34-D720-4608-9798-92D15C65DF9C.jpeg

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#19 Bericht door PA3DJS »

Als dit een resonante end-fed moet zijn, dan zit er behoorlijk wat verlies in het systeem (afgaande op de groene curve). Ik ben beniieuwd wat je hebt staan/hangen. Ik vermoed namelijk dat het geen resonantie end-fed is, vanwege SWR (of S11) als functie van de frequentie.

Jomosoft
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2021, 12:59
Roepletters: PE1AZX

Re: Tv storing van end fed wire antenne : mantelstroom filter ?

#20 Bericht door Jomosoft »

Zoals gezegd was dit de curve zonder tegencapaciteit. Met counterpoise draadje ziet het er heel anders uit en is de draad resonant op 40 m enz. Zojuist met 20 watt dikke 2000 km afstand gewerkt dus ben tevreden.

Plaats reactie