Zelfbouw 868MHz collineare antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Zelfbouw 868MHz collineare antenne

#16 Bericht door Ton_O_E »

Bij onze 3m "vrienden" zie je vaak dat ze vier dipooltjes stacken om laag te stralen, misschien werkt dat ook op 868?
Voorheen PA3TON

Alex1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2021, 15:28

Re: Zelfbouw 868MHz collineare antenne

#17 Bericht door Alex1 »

Hoe stacken ze die?
Op deze manier? https://www.thethingsnetwork.org/forum/ ... teway/3011
Door het stacken komen we toch weer aan bij de collinear antenne :) Wat ik prima vind overigens, ben gewoon opzoek naar de beste manier om vergestrekte horizontale lobben te krijgen. Zij het dmv een 1/4 golf gpa, 1/2 wave sleeve dipole of wat dipooltjes stacken.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw 868MHz collineare antenne

#18 Bericht door PA3CQN »

Ik denk dat pa3ton zoiets bedoeld:
Dus meerdere dipolen boven elkaar. En een hoop coax voor de aanpassing.
Maar een compacte antenne is het dan niet meer, compact en geweldig gaan ook niet samen.
foto2.jpg
( dit is trouwens een 3 m variant dus erg groot. Je ziet ook vaak 2-voudige, dat is al wat makkelijker)
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Zelfbouw 868MHz collineare antenne

#19 Bericht door Ton_O_E »

Ja, dat bedoel ik, zie je hier in het oosten heel veel.
Voorheen PA3TON

Alex1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2021, 15:28

Re: Zelfbouw 868MHz collineare antenne

#20 Bericht door Alex1 »

Mooie antenne!

Wel iets te complex voor wat ik nodig heb. Ik vermoed ook dat die 3m stacked dipoles enige gerichtheid heeft in de richting waar de dipoles aan de mast vastzitten. Bij mij meer omnidirectioneel nodig :)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zelfbouw 868MHz collineare antenne

#21 Bericht door PA3DJS »

Alex1 schreef: 14 jul 2021, 17:47 Hoe stacken ze die?
Op deze manier? https://www.thethingsnetwork.org/forum/ ... teway/3011
Door het stacken komen we toch weer aan bij de collinear antenne :) Wat ik prima vind overigens, ben gewoon opzoek naar de beste manier om vergestrekte horizontale lobben te krijgen. Zij het dmv een 1/4 golf gpa, 1/2 wave sleeve dipole of wat dipooltjes stacken.
Dit zijn in mijn ogen moeilijke antennes. Als ik in de commentsectie lees, zie ik dat men wat aanpassingen aan het ontwerp heeft gedaan. Lex heeft ook een "important note" geplaatst. Mits goed ontworpen/gebouwd/etc, is het concept met de lusjes goed bruikbaar, maar het is heel kritisch. Ook Lex kijkt (helaas) alleen naar SWR zonder de gain daadwerkelijk te meten.

En kwartgolf GPA is een ding dat het altijd doet (als de SWR goed is). kwartgolf radialen (zoals bij de 0.25 lambda GPA) met een 5/8 straler (met serieinductie) werkt slechter dan de kwartgolf GPA, ondanks dat hij langer is. De fase tussen de stroom in de straler en de radialen zit niet goed.

Idem een sleeve dipole waarbij de sleeve elektrisch 0.25 lambda lang is in combinatie met een 5/8 straler, werkt niet (lees geeft minder gain dan een 0.25 lambda straler met 0.25 lambda sleeve). Niet alle concepten voor middengolfantennes kun je zo maar vertalen naar VHF en UHF.

Ik heb aardig wat collinears gebouwd. De reden dat ik geen bouwbeschrijving op mijn website heb staan, is puur vanwege dat het goed nabouwen erg lastig is.

Het makkelijkste gaat (zoals reeds aangegeven) stacken van dipolen die ieder een eigen voeding hebben (via een combiner). Ja en dat is niet exact ronstralend, maar wordt als zodanig wel heel veel gebruikt.

Alex1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2021, 15:28

Re: Zelfbouw 868MHz collineare antenne

#22 Bericht door Alex1 »

Hmm okay. Ik ben redelijk tevreden over 1/4 golf gpa's. Makkelijk te bouwen en af te stellen en presteren goed.

Maar de lobben zijn naar mijn mening niet pannekoek-achtig genoeg. Ik bouw voor dit 868 MHz projectje gewoon een 1/4 golf gpa, een 1/2 wave sleeve dipole en dan een collinear antenne erbij en dan test ik wel welke antenne het beste bereik heeft. Jammer dat ik niet een speciale bril heb om die stralingslobben te zien, haha! Maar dan maar even met de veldsterkte meter testen.

Na wat overwegen gaat de collinear antenne er zo een worden: https://www.thethingsnetwork.org/forum/ ... teway/3011
Maar dan wel met afmetingen even herberekend want die kloppen in dat origineel niet helemaal volgens mij. 3/4 golflengte is namelijk niet net zo lang als 1 golflengte en er lijkt geen VF doorberekend te zijn.
Ik zal en moet gewoon een collinear bouwen want dat heb ik nog nooit gedaan. Ook al wordt het niets :)

Leuke is dat ik met de 1/4 golf gpa een leuke basis heb waar dan met spoelen extra elementen bovenop gestacked kunnen worden.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zelfbouw 868MHz collineare antenne

#23 Bericht door PH2LB »

Alex1 schreef: 15 jul 2021, 02:26

Na wat overwegen gaat de collinear antenne er zo een worden: https://www.thethingsnetwork.org/forum/ ... teway/3011
Maar dan wel met afmetingen even herberekend want die kloppen in dat origineel niet helemaal volgens mij. 3/4 golflengte is namelijk niet net zo lang als 1 golflengte en er lijkt geen VF doorberekend te zijn.
Ik zal en moet gewoon een collinear bouwen want dat heb ik nog nooit gedaan. Ook al wordt het niets :)
Let even op, ik heb een berekenings fout gemaakt in dat artikel (staat veeeeel verder op uitgelegd), maar je kunt het ook lezen op mijn website : https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?page=lora-antenna (jeugd zonde zeg maar :lol: )
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw 868MHz collineare antenne

#24 Bericht door PA3CQN »

PA3DJS schreef: 14 jul 2021, 23:34 ... is het concept met de lusjes goed bruikbaar, maar het is heel kritisch ...
Daar sluit ik me nou helemaal bij aan. Zeker op deze golflengte is het een crime, het lusje iets indrukken of uittrekken en je zit er al weer naast.
En heb je na veel gedoe iets wat op de goede frequentie lijkt te werken dan is het de vraag hoe efficiënt het resultaat is.
Maar experimenteren is natuurlijk wel leuk en leerzaam, zeker als je een VNA erbij hebt.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Alex1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2021, 15:28

Re: Zelfbouw 868MHz collineare antenne

#25 Bericht door Alex1 »

PH2LB schreef: 15 jul 2021, 07:01
Let even op, ik heb een berekenings fout gemaakt in dat artikel (staat veeeeel verder op uitgelegd), maar je kunt het ook lezen op mijn website : https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?page=lora-antenna (jeugd zonde zeg maar :lol: )
Ahh, had ik daar overheen gelezen? Sorry!

Toppie ik zie de aangepaste waarden staan. Trouwens, iets om over na te denken. Het ontwerp met die 15mm diameter spoelen was gebaseerd op dat de spoellengte 1/4 golf moest zijn. Samen met 3/4 golf maken de spoel+radiating element dan 360 graden compleet. De lengte van die 15mm spoel is volgens mij (ik kan er naast zitten natuurlijk) niet 1/4 golf lengte maar +/- 1/8e dus dat betekend dat in dat ontwerp de spoel+stralingselement niet samen 360 graden compleet maken maar 315 graden. Dus als ik het goed bekeken heb mbt die gekozen spoel, dan zal die antenne niet optimaal werken en waarschijnlijk een hoop richtingen opstralen waar je het niet zou willen :) Netals een 1 golf dipole die zichzelf zal tegenwerken in fase en daarbij een lagere gain zal hebben.

Aangezien ik 1/2 golf elementen ga gebruiken..
Bij de coax varianten gebruiken ze een delay element die net zo lang is als het radiating element. Zodat delay element+radiating element samen 360 graden fase vormen. Dan moet ik ervoor zorgen dat mijn spoel tussen de elementen ook 1/2 golf is. Nu is mijn vraag aan diegenen die weten hoe dit zit... watvoor spoel moet ik maken voor die fungeert als 1/2 golf delay of fase draaiing voor 868MHz. Hoe bereken ik het, zodat ik zelf ook voortaan snap hoe het zit met spoelen :)
Dit is het laatste stukje informatie wat ik nodig heb om m'n collinear antenne te designen. Alleen nog wat info over de spoelen.

Plaats reactie