Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#16 Bericht door pc9t »

Inderdaad dat is ook een optie om wat terug te vouwen.

Dan kan ik ook die 15 meter hanteren, wat is dan de tussenruimte die je hebt aangehouden.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#17 Bericht door ON5RKN »

Maurice

Als je met een gebalanceerde voedingslijn wil werken gebruik je best rozenclips, handig, populair, en de goeie tussenafstand.

Deze in combinatie met een L dubbele L of een link-coupled tuner is de beste optie om te werken met open feeders, deze zijn ook niet zo kritisch
je kan om meer lengte kwijt te kunnen ook gebruik maken van linear loading

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#18 Bericht door pc9t »

Vaarseizoen is weer ten einde dus weer tijd voor de winter hobby.

En wil ik weer kijken wat ik voor draadantenne kan weghangen om toch ook 30 en 80 meter wat te kunnen doen icm met de du1500 tuner.

Dus wordt iets met open lijn, lengte vanuit de tuin naar punt van het dak is 20 meter, dus zoals al eerder aangegeven zou ik de double zepp van 2x 10 of 2x 15 meter en dan terug vouwen willen weghangen.

Alleen wat moet dan de tussenruimte zijn als je dat terug gaat vouwen.

Kan dat met rozenclips .

En dan kom je met openlijn bij de buitenmuur, dan 2 stukken draadeinde door de muur en dan binnen weer verder met de openlijn naar de tuner.

De fullsize G5RV is te lang.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#19 Bericht door PA1AIS »

Precies zo heb ik het jaren gehad (met rozenclips).
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#20 Bericht door PA1SVM »

pc9t schreef: 17 okt 2021, 19:40 De fullsize G5RV is te lang.
Je kan eventueel ook kiezen voor ZS6BKW. 2x 13,5m met 12,2m kippenladder van 450 ohm. Het rendement op 80m is nog best acceptabel. Uiteinden van de dipool kan naar de zijkant of naar beneden laten hangen.

suc6, Sven

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#21 Bericht door PA3HMP »

je hebt een katrol dus is het makkelijk om even een hy-endfed te proberen

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#22 Bericht door pc9t »

Dank wederom voor de reacties.

Endfed ben ik huiverig voor om de een of andere manier, weet niet waarom, maar vooral bang voor terugwerking waar de IC7610 meer last van heeft dan de FTDX101D merkte ik, maar dat is opgelost met wat ferriet aan de USB kabels, althans tot 100 watt.

En ik heb die tuner staan die ik eigenlijk wil gaan gebruiken.

Dus vandaar die double zepp antenne. Alleen zit ik met het terugvouwen van de benen in de 2x 15 meter uitvoering daar vind ik niet zo 1,2,6 wat de afstand daar tussen moet zijn.

En of dit uberhaubt wel werkt, en natuurlijk kan ik experimenteren met het zelf maken, maar als je de materialen los koopt ben je misschien net zo duur als gekocht, en daarbij heb ik ook niet zo heel veel vrije tijd. :(

Aan onze zomer hobby hebben we deze winter ook nog werk.

En op de double zepp zou ik nog ooit een keer een Amplifier op kunnen gebruiken.

Dat wordt met hyendfed alweer moeilijk of je moet de 8 bands antenne gebruiken maar die is weer te lang.

Dus vandaar eigenlijk de keuze voor de double zepp antenne.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#23 Bericht door PE1KEL »

Ik weet niet wat voor vermogen je gebruikt.
Maar zou een T2FD iets zijn?

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#24 Bericht door pc9t »

Nu nog max 100 watt maar wil op termijn nog een keer een amplifier neerzetten tot max 700 watt zodat je rustig op 400 watt kunt draaien.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#25 Bericht door PA3HMP »

Tja een amp, ik heb er hier 2 staan ze staan eigenlijk zelden aan, maar met een symetrische tuner hang je gewoon neer wat je neer kan hangen en laat je de tuner het aanpassen, ik werk zelf met o.a. een eigenbouw W3DZZ die ook hangt op een manier zoals hij niet hoort te hangen, hij werkt en dat is het belangrijkste, zou ik 2 extra traps maken voor 60M dan wordt de antenne vermoedelijk een meter korter in ieder been.

Met een katrol kun je lekker snel experimenteren (en met kerst de kerstverlichting in hangen)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#26 Bericht door PA0FRI »

Waar men niet zo direct op komt is een raam antenne. Het voeden kan op elk punt van het raam. Het raam kan gesloten zijn of geopend.
Wat bij iemand ter plekke goed werkt zal zelf getest moeten worden omdat een advies koffiedik kijken is.
Bijlagen
Achtertuin.GIF
Achtertuin.GIF (8.33 KiB) 2463 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#27 Bericht door pc9t »

PA0FRI, helaas heb ik achter niet zo'n huis waar ik dit toe zou kunnen passen.

Heb even een Full size G5RV opgehangen, en een deel lig op het dak de rest in de tuin weg gespannen.

Krijg hem met de interne tuner van de IC7610 op 40 en 80 meter getuned, op 30 meter niet.

De DU1500L tuner krijg ik hem wel op 80 meter getuned met de stand op Low Z stand 2 de inductor op 9 en dan met de capacitor zoeken tot de swr plat ligt. Op 40 meter heb ik geen stand kunnen vinden die de antenne tuned.

Nu moet ik ook toegeven dat ik nog nooit met zo'n tuner heb gewerkt. Maar het lijkt me dat ik op 40 meter de antenne moet kunnen tunen. Misschien als ik dus met open lijn op de tuner binnen kom dat het dan beter gaat.

Dus denk dat ik voor de double zepp ga met 2 maal 15 meter en deze een stuk terug ga vouwen met rozenclips tussen de benen en dan met open lijn naar de tuner. En dan hopen dat ik met de DU1500 L tuner de boel wel kan tunen, maar is pas van belang mocht er nog een keer een amplifier komen.

Maar eerst maar eens kijken of ik de 80 meter wel echt ga gebruiken. Anders kan ik ook een dubbel zepp met 2x 10 meter weghangen en hoef ik niets terug te vouwen.

Voel me nog geroepen op hulp te krijgen bij gebruik van de DU1500L tuner.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#28 Bericht door PA0FRI »

Als met een ATU geen aanpassing te vinden is, lukt het vaak wel door de voedingslijn een paar meter te verlengen of in te korten.
De lengte van een dipool en/of open lijn is niet kritisch zolang de ATU het aan kan.
Voor een redelijk rendement op 80 m is de minimum lengte 2 × 13.50 m. Het wil niet zeggen dat het met 2 × 10 m niet gaat.
In de vorige eeuw, toen er nog meer activiteit was op 80 m, werkte men met 100 W en een fullsize 80 m antenne of een dipool van 2 × 10 m.
Vaak was er geen verschil in signaalsterkte te merken. Het een en ander hangt sterk af van de locatie waar men zich ophoudt.
Een deel van onze hobby is experimenteren, dus probeer welke minimum antennesysteem in de huidige situatie het goed doet.
Voor het testen van draadantennes maak ik ze eerst met het goedkope en sterke WD1TT veldtelefoondraad. Als de definitieve
keus gemaakt is, wordt het vervangen door dikker geïsoleerd koperdraad.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#29 Bericht door pc9t »

Frits, met de ATU in de IC7610 lukt de 40 en 80 meter wel om af te stemmen alleen 30 meter niet.

Dacht dan moet het met de DU1500L tuner wel kunnen maar in ingeval niet met de coax ingang.

Maar ik heb nog nooit met een afstembare tuner gewerkt, dus zal ook wel een de gebruiker zelf liggen. En zal hij het met open lijn rechtstreeks wel lukken.

Ga eerst wel een tijdje kijken of ik de 80 meter wel echt ga gebruiken, of dat het meer was om het te kunnen gebruiken.

Zal eerst het stuk wat nu los op het dak ligt op vast moeten maken, denk dat anders bij wind dat stuk bij de buren op het dak ligt te rollen, en daar zullen ze niet blij mee zijn.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#30 Bericht door PA0KLS »

Het afstemmen van een L-tuner kost in het begin nogal wat tijd, voordat je door hebt wat het doet. Ik heb zelf ook zo'n ding, eigenbouw, maar de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen.

Zo'n tuner, een omgekeerde L, met een spoel in langsrichting en een C in dwarsrichting, of omgekeerd, kun je in principe in twee richtingen gebruiken. In de ene richting voor "laagohmige" antennes en "achteruit" voor "hoogohmige" antennes. Dat omkeren gaat met een schakelaar. Het probleem is het overgangsgebied, want een spoel heeft geen zelfinductie nul en een afstem-C geen capaciteit nul. Daarom zijn er extra standen in beide richtingen om dat punt over te komen. Er wordt dan een extra vaste C in de keten geschakeld, zodat je het nulpunt kunt passeren. Daarom heb je een aantal standen linksom en rechtsom.

Bij een nieuwe antenne of een nieuwe band is het een half uurtje puzzelen. Als je dan een bruikbare stand gevonden hebt moet je die opschrijven, zodat je een volgende keer meteen dicht bij de optimale stand kunt beginnen. De twee afstemmingen, de L en de C beïnvloeden elkaar sterk. Dus als je de ene op minimum hebt gedraaid en je draait aan de andere, dan staat de eerste niet meer op minimum. Met twee handen afstemmen helpt en je moet er gevoel voor krijgen. Het is best leuk als JIJ daarvoor een goed machinist wordt. Niet te snel opgeven dus.

Zet de L en de C in een middenstand en draai de "mode"-schakelaar maar eens rond en zoek de laagste SWR-stand. Dan in die stand met de L en de C de SWR minimaliseren. Als je met een van de twee tegen de stuitnok aan draait, de "mode"-schakelaar een stapje vooruit of terug zetten. Ondertussen leer je hoe je met twee handen de L en de C zo draait dat je de SWR minimaliseert.

Zo'n L-tuner heeft de minst mogelijke verliezen, omdat de stroom door de spoel lager is dan bij alle andere configuraties. Dat komt omdat er geen afgestemde kring in de tuner zit. Ja, de eerste keren kost dat best wat tijd, maar draaien aan knoppen is onderdeel van de hobby. Geniet daar dus van. Ik heb de DU1500L gezien en ik denk dat je daarmee in alle praktische gevallen een antenne-SWR van 1:20 kunt terugbrengen naar 1:1. Daar kan geen enkele automatische tuner tegen op. Niet te snel opgeven dus!

Succes!

Plaats reactie