Dipool antenne ca. 2x 30m / 12m agl

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Dipool antenne ca. 2x 30m / 12m agl

#1 Bericht door PA2REH »

Goedendag allen,

Het zomerexperiment. Een dipool van ca. 2x 30m, ca 12 tot 15m boven de grond. In het midden gevoed met ca 35m a 40m lange open voedingslijn. Gestrekt opgehangen. Voor gebruik 160m t/m 10m en alle HF banden daartussen. Ben al aan het zoeken geweest, beetje gespeeld met simulatie maar eerlijk gezegd levert me dat toch niet het eenduidige antwoord op een paar vragen. Ik wil geen antenne met traps, spoelen etc dus recht toe recht aan. Bodem is grasland. Geen idee wat de geleiding is, maar gras dat soms drijfnat en soms droog is. Wat mij betreft onderdeel van dit zomerexperiment.

Een dipool (resonant) is 50 ohm (of beter: theoretisch 75 Ohm). Maar deze antenne is nergens ideaal. Daarom wil ik deze dipool met twin lead gaan voeden. In het midden. Ik heb ca. 35m a 40m nodig om in de shack uit te komen (het schuurtje waar ik ga zitten). Maar twinlead/ kippenladder kan zijn 300 Ohm, 450 Ohm of 600 Ohm. Ik stem dan af met een tuner zoals Frits PA0FRI op z'n site beschrijft.

Vraag 1: Tja, welk type voedingslijn kies je dan? 300 Ohm?, 450 Ohm, 600 Ohm?

Vervolgens: voor 160m kom ik wel in de buurt van een 1/2 λ. Als het moet kan ik nog wel x meter verlengen door het naar beneden te laten hangen of het uiteinde op te rollen. Maar dat ben ik niet van plan, wil beginnen met gewoon 2x 30m (of iets korter, want dat is eenvoudig). Voor de hogere banden is de dipool dus te lang of zelfs een veelvoud van 1/2 λ en dus niet resonant en zal de voedingslijn deel van de antenne worden. De tuner regelt dat wel netjes weg zodat de set altijd 50 Ohm ziet. Over rendement maak ik me nu nog geen zorgen. Je ziet ook leuke experimenten met een paar meter opgevouwen (niet opgerold) stuk voedingslijn ertussen om de tuner goed te kunnen laten matchen. Bv als de tuner een zeer hoogohmige antenne op een bepaalde frequentie krijgt aangeboden. In feite is stralingspatroon ook niet belangrijk want de signalen komen toch uit alle windstreken, maar toch...

Vraag 2: Het stralingspatroon: 160m recht omhoog, da's wel duidelijk, maar wat doet de antenne bv. op 20, 15, 12 en 10m?

En dan vraag 3: ik zie dat de 7 adrerige litze in 3 maten verkrijgbaar is, 7x7x015, 7x7x0,20 en 7x7x0,25. Maar nergens wat de max. trekkracht (breekpunt) is. Maar los van het breekpunt (en gewicht), tja welke zou je dan kiezen? Gezien de geringe diktes vermoed ik dat het elektrisch allemaal niet zoveel uitmaakt. Is dat een juiste conclusie?

Subvraag 3: als iemand weet waar meer specificaties van dit type litze te vinden zijn dan houd ik me zeker aanbevolen,

Ben benieuwd naar de reacties en ervaringen van andere hams die hier al eens mee geëxperimenteerd of eraan gerekend hebben,
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Dipool antenne ca. 2x 30m / 12m agl

#2 Bericht door PE1RTC »

Dat gaat zondermeer prima werken, zo'n dipool en ook hoog genoeg. Zal op 160 en 80 recht naar boven stralen en neem aan dat dat de bedoeling is.
Op 20m en hoger zal je al behoorlijk dx kunnen werken.
Zorg wel dat een dipoolbeen+ lengte kippenladder (en verkortingsfactor in de gaten houden) niet dichtbij een halve golflengte of veelvoud daarvan komt, want dan krijgt je tuner problemen om de zeer hoge impedantie aan te passen.
Ik zou de US Wireman CQ552 nemen, is 450 Ohm, maar je kan natuurlijk ook met de bekende rozenclips gaan werken.

V.w.b. dikte van de draad: denk niet dat je veel ervan zult merken maar dikker geeft minder weerstand en geleidt dus ook hf stromen beter. Maar vergis je niet in de zwaarte want dik draad hangt natuurlijk gauw door.

Ik heb hier 20 jaar geplastificeerde litze in gebruik gehad zonder 1 keer kabelbreuk of wat dan ook. Was van handelsonderneming Veenstra maar Classic international verkoopt volgens mij dezelfde.

Hier had ik een dipool 2x 16m in gebruik en dat gaf nog een prima rendement op 80m. Dus denk dat je voor 160 een 2x32m o.i.d. nodig zult hebben of langer.
Hoe korter, hoe slechter het rendement.

Mocht de antenne niet goed aan willen passen op een hogere band dan kan je eenvoudig de kippenladder met een meter of 2 verlengen en oprollen achter de tuner en zo experimenteer je een beetje tot je op alle banden kunt werken. Succes 73 PE1RTC

Plaats reactie