Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

#1 Bericht door PA1GVZ »

Beste OM's,

Ik zag van de week dit draadje langskomen op dit forum:
https://zendamateur.com/viewtopic.php?f=25&t=24221

En hier stond een link naar dit youtube filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=TkWmKs_4dGo

Als ik dit zo bekijk dan maakt dit een wereld van verschil. Wat je hier in principe meer realiseert is een afgestemde tegencapaciteit. Goed verklaarbaar maar hoeveel antenne ontwerpen zie je niet met meerdere korte, niet afgestemde, radialen. Zijn deze dan zoveel slechter? Of gaat dit vooral op als je bijvoorbeeld 1 radiaal hebt (dus relatief weinig tegencapaciteit) en door deze af te stemmen (= lage weerstand) compenseer je dit effect? Hoe moet ik dat nu zien. Resultaten die ik zag waren best wel OK, geen vergelijk met een andere antenne oplossing maar toch. Is zo'n artificial ground een "must have"?

73, Gert

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

#2 Bericht door PH7R »

Ergens tussen 16-32 radials, meer heeft geen invloed meer, zie ook http://www.astrosurf.com/luxorion/Radio ... part-4.pdf
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

#3 Bericht door PA1GVZ »

Zoiets heb ik ook wel eens gelezen. Maar wanneer prefereert een artificial ground boven een paar radialen?

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

#4 Bericht door PE1RTC »

Naar mijn mening is zelfs 1 radiaal te verkiezen boven artificial ground. Niet dat dat niet werkt maar je creëert een straler in huis.
Als je nou zorgt dat je antenne, wat voor 1 het ook is, aan het voedingspunt een redelijk hoge impedantie heeft, dan maakt het aantal radialen volgens mij niet uit. De meeste energie komt immers in de antenne terecht.
Nog beter: een dipool spannen. De andere helft is dan de tegencapaciteit.
Span zoveel draad als dipool weg als je kunt, wel zo symmetrisch mogelijk. Kippenladder eraan en een goede symmetrische antennetuner doet de rest. Nagenoeg verliesvrije overdracht van zender naar antenne.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

#5 Bericht door PA1GVZ »

Het is juist voor op vakantie waar ik vaak een telescoop mastje opstel als vertical, zoals op het youtube filmpje van vk3ye. Vandaar dat dit mijn aandacht trok. De resultaten waar toch wel bijzonder te noemen. Maar goed hij heeft geen vergelijkende opstelling geprobeerd tijdens deze test, misschien waren de condities op dat moment buitengewoon goed.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

#6 Bericht door PA3DJS »

Ja, afhankelijk van de antennesituatie kan aan artificial ground het verschil maken. Maar als jij zegt dat je een kwartgolf in het veld wil zetten, is één of twee zwevende radialen een makkelijkere oplossing.

Een (bijna) kwartgolf radiaal >50 cm boven de grond, doet het beter dan drie liggend op de grond. Als je het goed voorbereid (optimaal getunde radialen voor iedere band), dan ben je snel on the air. De liefhebbers van zwart spul (meestal verkocht in de vorm van ringen, E en I, staven en klapversies) maken daar wellicht nog een CM filter mee, zodat je kabel alleen als transmissielijn wordt gebruikt.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

#7 Bericht door PA1GVZ »

Op vakantie moet het vooral simpel zijn en niet te veel ruimte in nemen. Niet alle vakantie buren vinden die draden van mij door hun tuin even leuk :D . Als een matje met een ground tuner hetzelfde op gaat leveren dan heeft dat mijn voorkeur. En gezien we waarschijnlijk weer op vakantie mogen ….
Laatst gewijzigd door PA1GVZ op 16 jun 2021, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

#8 Bericht door PA3DJS »

Dat matje gaat niet beter werken dan een zwevende radiaal bij gebruik van een kwartgolf verticale (vishengel)spriet.

Die zwevende radiaal hoeft niet recht te lopen. Er kunnen best twee knikken in zitten om ruimte te sparen.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

#9 Bericht door pe1hzg »

PA1GVZ schreef: 16 jun 2021, 21:16 Op vakantie moet het vooral simpel zijn en niet te veel ruimte in nemen. Niet alle vakantie buren vinden die draden van mij door hun tuin even leuk :D . Als een matje met een ground tuner hetzelfde op gaat leveren dan heeft dat mijn voorkeur.
Laat duidelijk zijn: je kunt met dit kastje het gebrek aan radialen niet compenseren. Met andere woorden: het wordt slechter (en zeker niet "net zo goed") als een antenne met vrije, resonante elementen.

Als het doel is om tijd te verdoen in je vakantie (en daar is niks mis mee!) dan ga vooral je gang maar een compensatie voor het niet hebben van een fatsoenlijke antenne kan dit nooit zijn.

Voor 20m zou je bijvoorbeeld ook een GP kunnen maken waarbij de draden waarmee je de GP rechtop houdt, de radialen kunnen zijn. En die kunnen dan netjes op lengte zijn, en wellicht past het dan nog steeds in je eigen tuin.

Met lengteverlies komt rendementsverlies. En dat is altijd zo.

Geert Jan

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Maakt een artificial ground een wereld van verschil?

#10 Bericht door PA1GVZ »

Helder verhaal. Dan toch maar dat extra stukje antenne litze mee in plaats van zo'n doosje. Scheelt ook weer in de euro's :D.
Ik was gewoon even benieuwd. Misschien is er nog iemand anders op het forum die hiermee wel eens aan het experimenteren geweest is?

73, Gert

Plaats reactie