Antenne - Endfed horizontaal V

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Antenne - Endfed horizontaal V

#1 Bericht door PH7R »

Wat doet een Endfed, lengte 40 mtr, maar dan horizontaal V opgehangen. Dus vanaf huis hoek 1 naar boom en weer terug naar hoek 2 huis , wellicht iets sloping?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne - Endfed horizontaal V

#2 Bericht door pc1mb »

Endfed of centerfed, je kunt een antenne niet zomaar met een scherpe hoek opvouwen (ik begrijp dat het midden aan de boom komt en dan terug naar het huis, en ik ga er vanuit dat het huis niet 20 meter breed is) zonder flinke effecten op de impedantie. Impedantie zal omlaag gaan dus, swr omhoog, rendement omlaag.

Kun je geen 40 meter kwijt dan kun je beter 20 meter ophangen en één band hoger beginnen...

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne - Endfed horizontaal V

#3 Bericht door PH7R »

pc1mb schreef: 06 jun 2021, 15:06 Endfed of centerfed, je kunt een antenne niet zomaar met een scherpe hoek opvouwen (ik begrijp dat het midden aan de boom komt en dan terug naar het huis, en ik ga er vanuit dat het huis niet 20 meter breed is) zonder flinke effecten op de impedantie. Impedantie zal omlaag gaan dus, swr omhoog, rendement omlaag.

Kun je geen 40 meter kwijt dan kun je beter 20 meter ophangen en één band hoger beginnen...
Uitgangspunt is Endfed. Alternatief is centerfed maar dan huis (centre) naar boom 1 en boom 2 ongeveer 6 mtr uit elkaar.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1216
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne - Endfed horizontaal V

#4 Bericht door PA4WK »

Kun je beter een multi-band halve golf end fed nemen, lengte 23mtr.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne - Endfed horizontaal V

#5 Bericht door PA3DJS »

PH7R schreef: 06 jun 2021, 14:54 Wat doet een Endfed, lengte 40 mtr, maar dan horizontaal V opgehangen. Dus vanaf huis hoek 1 naar boom en weer terug naar hoek 2 huis , wellicht iets sloping?
Dat kan best goed werken, in ieder geval op 80m. De hoek in de V is natuurlijk wel van invloed op het gedrag.

Een normale 40 m lange end-fed is voor NVIS op 40 m niet zo goed (voorzichtig uitgedrukt). Heb je hem in grofweg een 90 graden liggende V, dan gaat hij prima als NVIS antenne voor 40 en 80 m. Gebruik je hem op 40 m, dan kan de draad beter niet door of tegen een boom lopen. In het midden heb je namelijk een spanningsmaximum in geval van een 40m lange endfed die je gebruikt op 7 MHz.

Als het begin of eind dicht bij een stoorbronnen zit (in je eigen huis), dan kun je wel de nodige Ruis-S-punten verwachten.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Antenne - Endfed horizontaal V

#6 Bericht door pa0ejh »

Hoek.png
Hoek.png (7.38 KiB) 2760 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne - Endfed horizontaal V

#7 Bericht door PH7R »

Dank allemaal voor de reacties. Helder en duidelijk, experiment kan ik dus overslaan.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie