Open stub-loop antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Open stub-loop antenne

#1 Bericht door PD7MAA »

Hallo allemaal

Heeft iemand ervaring met deze antenne?
Lijkt mij interessant als quad of delta loop voor 20 m en hoger.....
Wordt aangeprezen als zijnde breedbandig.
Het origineel is voor de hogere frequenties maar met een paar meter RG-58 lijkt mij hier veel mogelijk.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN
De tekening is nogal wazig.
Het resultaat is echter zeer duidelijk, het gaat om een hele golf loop gemaakt van coax die aan een kant een open mantel heeft. De kern loopt gewoon door. Ik denk wel dat de VK nog van toepassing is dus voor 145 mHz zal de loopomtrek ongeveer 1.36m zijn. ( VK = 0.66 )
De gemakkelijkste manier van in koppeling gaat denk ik weer zoals bij de J-pole dmv een t-stuk. Alleen wordt er dan aan een kant geen massa gebruikt.
Een delta loop voor 14 mHz zou dus een omtrek hebben van slechts 14 m! Dit lijkt mij zeer interessant.


73s John
Bijlagen
loop 00.jpg
loop 00.jpg (9.45 KiB) 4397 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PD7MAA op 05 sep 2008, 16:00, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#2 Bericht door pe2er »

Het patent schreef:Abstract
A broadband, high-efficiency loop radiator is characterized by a coaxial loop one wavelength in circumference with a continuous center conductor fed through a coaxial T feed and a discontinuity of the outer shield next to the feed point of 50 ohms input impedance. Radiation occurs as a result of this transmission line discontinuity resulting in a reflected wave back down the shield. The one wavelength dimension of the loop generates two in phase electric dipoles spaced one diameter apart resulting in a bidirectional radiation pattern of 3 dBil and a 30% operational bandwidth due to the frequency compensation of the open stub. The open stub loop antenna acts as a low loss parallel tuned circuit appearing across a generator and the series impedance of the loop antenna resulting in increased bandwidth.
Ik ken deze antenne niet, maar heb wel wat bedenkingen bij de beschrijving.

Radiation occurs as a result of this transmission line discontinuity resulting in a reflected wave back down the shield.
Waarom zou dit stoppen bij de T-splitsing? Lijkt me dat de voedingslijn net zo erg gaat staan te stralen...

The one wavelength dimension of the loop generates two in phase electric dipoles spaced one diameter apart
Sinds wanneer staat een één golflengte loop gelijk aan twéé dipolen? Volgens mij kun je een loop vergelijken met slechts één halvegolf dipool...

30% operational bandwidth
Grote bandbreedte en hoge versterking naan doorgaans niet hand-in-hand bij compacte antennes. Het is de één, of de andere.

Ben benieuwd wat je ervaringen zijn bij het bouwen van deze antenne!
Bijlagen
005485165.pdf
Het patent, voor wie zich niet wil registreren bij Patentstorm...
(279.22 KiB) 320 keer gedownload

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

eerste resultaat

#3 Bericht door PD7MAA »

Ik had nog 3 meter RG-213 liggen en dit is het resultaat aan de kast in de shack HI
Een swr om van te dromen.....
Frequentie ong. 90 mHz
Dit zegt natuurlijk niets over het rendement maar het bewijst wel dat het een en ander klopt. Alleen de verkortingsfaktor is helaas niet van toepassing!

73s John
Bijlagen
IMG_0953.JPG
(556.25 KiB) 684 keer gedownload
IMG_0951.JPG
(427.2 KiB) 690 keer gedownload
Laatst gewijzigd door PD7MAA op 01 sep 2008, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#4 Bericht door pe2er »

Nou, naar buiten dan met dat ding, en Funken :!:

Heb je getest of je voedingslijn straalt? Zal nog wel niet, als 'ie aan de kast in de shack hangt :D :D :D

En resoneert 'ie ook op harmonische banden?

Ik blijf benieuwd :)

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#5 Bericht door PD7MAA »

Zo net de antenne vrij opgehangen en wat blijkt:

Het eerste resonantie punt is slechter geworden maar er is nu een perfecte resonantie op 109.00 mHz . Er was dus teveel invloed van de kast,en de metalen inhoud ( capaciteit ). Dit klopt nagenoeg presies met de coaxlengte n.l. 2.8 meter.
Er is ook een mantelstroomfilter opgenomen maar dit heeft nagenoeg geen invloed.
Ik heb ook de bruikbare bandbreedte gemeten :
Schrik niet, 6 mHz tot aan SWR 1:2 !
Dit houdt in : 2 mHz onder het resonantiepunt en 4 mHz erboven.

Eerst maar eens een 2 meter antenne maken en testen.

Wordt vervolgd!


73s John

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

1e testantenne voor 2 meter

#6 Bericht door PD7MAA »

Hier de eerste testantenne voor 2 m
De antenne straalt horizontaal als ze vanonder wordt gevoed . Voor repeaterwerk wordt zij dus van opzij gevoed .Verder schijnt het dat de antenne straalt uit het platte vlak en niet vanaf de kopse kant zoals een magnetic loop. De eerste indruk is prima . Verdere tests zullen volgen.

Data : SWR 1:1 op 145.00 mHz
Bandbreedte meer dan 6 mHz voor SWR max. 1:2
Omtrek 185 cm
Materiaal RG-213

73s John
Bijlagen
IMG_0955.JPG
(314.55 KiB) 678 keer gedownload

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Stub loop variabel

#7 Bericht door PD7MAA »

Na een paar positieve experimenten met dit nieuwe type loopantenne heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een varco van ong. 100pF in serie met de loop geplaatst . Het gevolg : de 2m loop van 1.85 meter omtrek is opeens resonant te krijgen op de HF banden , van 40 tm. 6 meter.....
Het rendement kan ik niet meten, swr is goed ontvangst is prima !
Resultaat een gemakkelijk te bouwen en te tunen loop die straalt als een mini dipool en die gerust een beetje groter mag zijn.

Nu de hamvraag ...... het rendement.....

Wie weet raad ?


73s John
Bijlagen
vari stubloop.JPG
vari stubloop.JPG (10.65 KiB) 4393 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PD7MAA op 09 sep 2008, 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Stub loop variabel

#8 Bericht door PA0FRI »

Voor zover ik het zie is het een loop die via de afscherming capacitief aangestuurd wordt. Als je toch al bezig bent probeer dan ook het tweede model, dat zou (hoop ik) beter moeten werken (qua straling).
Bijlagen
Openloopant.gif
Openloopant.gif (2.83 KiB) 4351 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Stub loop variabel

#9 Bericht door PD7MAA »

PA0FRI schreef:Voor zover ik het zie is het een loop die via de afscherming capacitief aangestuurd wordt. Als je toch al bezig bent probeer dan ook het tweede model, dat zou (hoop ik) beter moeten werken (qua straling).
Hallo OM.
Dat is een experiment waard geweest.
Ik heb de uitvoering met de hete buitenzijde geprobeerd op 70 cm maar krijg deze niet aan de praat helaas . Het is ook geen echte loop maar een coaxiale dipool , misschien vandaar ?
Dus de zaak maar weer aangesloten volgens het patent en ziedaar : een potente kleine antenne voor 70 cm met een enorme bandbreedte.
2 van deze ringen op een stokje en je hebt een leuke breedbandige beam HI.
Resumerend : Dit is een antenne met potentie en beslist het proberen waard zowel als hele golf en als variabele versie .
Veel succes met een eventuele nabouw. De variabele uitvoering is ook interessant voor SWL s

73s John
Bijlagen
IMG_0961.JPG
(345.49 KiB) 648 keer gedownload

Plaats reactie