Pyloon kopen en plaatsen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Djkrikke
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2021, 09:56

Pyloon kopen en plaatsen

#1 Bericht door Djkrikke »

Al geruime tijd ben ik geboeid door antennes, meer specifiek point-to-point wifi verbindingen. In huurhuizen was het steeds uitgesloten om materiaal op de muur of het dak te plaatsen, maar sinds kort hebben we meer mogelijkheden.

Ik wil de mogelijkheid bekijken om een pyloon te plaatsen in de tuin en vraag me volgende zaken af:
- Waar kan je nog een pyloon vinden om te kopen? Ik zie regelmatig oudere woningen waar deze staan met een tv antenne op maar lijk moeilijk te vinden waar je ze aankoopt.
- Wat komt er kijken bij het plaatsen van een pyloon, naar stevigheid, beton e.d?
- Als ik het goed begrijp is 5m boven de nok toegelaten, is dit misschien een eenvoudiger alternatief?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#2 Bericht door PA9X »

Dit soort masten staan nog wel eens op Marktplaats.

Hou er rekening mee dat je gemeente een vergunning eist als je 5 meter boven je woning (snijpunt met het dak) bouwt. In bijna alle gevallen zal men om een tekening en sterkteberekening vragen. Dat laatste is niet altijd beschikbaar bij gebruikte masten.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#3 Bericht door PA3JVA »

En 5M boven het dak is ook alleen als hij op de nok van het dak staat.
Zet je hem in de tuin dan is de hoogte 5M vanaf de grond en niet 5M boven het dak uit.
Daar boven vergunning nodig. En zoals PA9X aangeeft zul je dan met sterkteberekeningen moeten komen.

Eerst even goed inlezen wat er mag lijkt mij slim.

Dit soort masten kom je regelmatig tegen op de verkoopsites.

Joop

Djkrikke
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2021, 09:56

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#4 Bericht door Djkrikke »

Bedankt voor de feedback. Ik had inderdaad ook gelezen dat het max 5m boven de nokhoogte zou zijn.

Is het realistisch om een 5m mast aan de zijkant van het huis te bevestigen?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#5 Bericht door PA4WK »

Nee je mag geen 5 meter boven de nok, je mag 5 meter boven het punt waar de mast de daklijn doorsnijd, dus zo dicht mogelijk bij de nok plaatsen zie ook hier https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Djkrikke
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2021, 09:56

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#6 Bericht door Djkrikke »

PA4WK schreef: 16 mei 2021, 22:30 Nee je mag geen 5 meter boven de nok, je mag 5 meter boven het punt waar de mast de daklijn doorsnijd, dus zo dicht mogelijk bij de nok plaatsen zie ook hier https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD
Bedankt voor de link, die visualisatie maakt het een stuk duidelijker.

Hoe kan ik dit best praktisch aanpakken? We hebben een hellend dak. Is een mast aan de zijkant of op het dak (met spankabels?) aangeraden? Kan ik me ergens hierover inlezen?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#7 Bericht door PA4WK »

Als je de mogelijkheid hebt (hoek woning) om iets tegen de zijgevel te plaatsen zou ik dat doen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Djkrikke
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2021, 09:56

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#8 Bericht door Djkrikke »

Die mogelijkheid is er inderdaad. Welk materiaal kan hier best voor gebruikt worden?

Zijn er bepaalde termen, wiki's of andere documentatie waar ik hierover meer kan lezen, bijvoorbeeld over stevigheid, bekabeling etc?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#9 Bericht door PE1PQX »

Om een meer gerichtere antwoord van de experts te krijgen zou het wel helpen ook aan te geven wat je aan antennes etc. wilt gebruiken in die mast.
Als je een paar WiFi antennes monteren wil heb je andere spullen nodig dan als je een stevige HF SteppIR wilt monteren.

Eventueel situatie foto's helpt ook zeker.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#10 Bericht door PA4WK »

Je mast:
Als mast kun je prima een steigerpijp gebruiken, voor de lengte moet je er rekening mee houden dat de lengte van je rondstraler die waarschijnlijk bovenop je mast komt meegeteld zal worden bij de 5 meter lengte. (monteer dus eerst een klein GPtje die lange X300 oid komt wel als iedereen aan je mast gewend is).
Gebruik stevige beugels waarvan in elk geval de onderste een driepoot moet zijn, deze monteer je dan met de middelste poot naar beneden.
Gebruik beugels met een zo klein mogelijke afstand tot je muur (minder hefboom werking).
Zet je beugels vast met sluitringen en zelfborgende moeren (te herkennen aan het kunststof ringetje wat er in zit).

Montage:
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met chemische ankers, dat is een modern 2 componenten product wat bedoeld is voor zware belastingen.
Het voordeel is dat je bij het vastzetten geen mechanische spanning op je stenen hebt zoals bij keilbouten en in mindere mate ook bij nylon pluggen. Chemische ankers zijn een betere vervanger van de ouderwetse keilbout.
Ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die zweren bij nylon pluggen, ook zijn er mensen die nog steeds graag keilbouten gebruiken, maar gelukkig hoeft dat tegenwoordig niet meer.
Het product wordt geleverd in een spuitkoker net zoals kit en is dus met een normaal spuitpistool te verwerken.

Enkele aandachtspunten:
Gaten 2 mm groter boren dan je draadeinden dus bij M10 12 mm boren.
Gaten goed stofvrij maken. (Dit is heel belangrijk).
Het eerste beetje wat uit je mengnorzel komt weggooien (dat is nog niet goed gemengd).
Rondom je boorgaten afplakken met schilterstape (op het filmpje zie je dat je het anders je stenen krijgt).
Probeer zo met je beugels te schuiven dat je gaten in de volle steen komen.
Controleer goed de positie van je gaten, je kunt er later niets meer aan veranderen.
Boor je gaten ongeveer 8 cm diep omdat je steen meestal 10 cm dik is, dus er niet doorheen boren.
Draadeinden met een draaiende beweging monteren.
Eerst alle gaten boren en stofvrij maken, dan pas de koker open maken.
Het product hard sneller uit dan je denkt, zeker bij een hoge omgevingstemperatuur dus liever niet op een warme zomer dag gebruiken.
Als je van het product over heb kun je het bewaren door de mengnorzel er af te halen en de schroefdop terug te plaatsen.
Let op bij aankoop en bewaren, het product heeft een houdbaarheidsdatum.
Volg de gebruiksaanwijzing.

https://www.google.com/search?q=chemisc ... 66&bih=597
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#11 Bericht door pa1bvm »

wat voor een antenne komt erin ???
een verticaal sprietje van 50 cm of een full size 5 elements yagi voor de 20 meter band ??

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#12 Bericht door PE1PQX »

pa1bvm schreef: 20 mei 2021, 17:34 wat voor een antenne komt erin ???
een verticaal sprietje van 50 cm of een full size 5 elements yagi voor de 20 meter band ??
Dat was dus ook mijn punt van aandacht.
In zijn openingspost had hij het over WiFi spullen en zijn NIC doet mij een beetje denken aan een DJ die plaatjes draait (op het web vanzelfsprekend :wink: )
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Djkrikke
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2021, 09:56

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#13 Bericht door Djkrikke »

PE1PQX schreef: 20 mei 2021, 18:23
pa1bvm schreef: 20 mei 2021, 17:34 wat voor een antenne komt erin ???
een verticaal sprietje van 50 cm of een full size 5 elements yagi voor de 20 meter band ??
Dat was dus ook mijn punt van aandacht.
In zijn openingspost had hij het over WiFi spullen en zijn NIC doet mij een beetje denken aan een DJ die plaatjes draait (op het web vanzelfsprekend :wink: )
Bedoeling is enkele Mikrotik SXT's en omnitik, dus geen grote antennes. Nick is van een ver verleden ;)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Pyloon kopen en plaatsen

#14 Bericht door PE1PQX »

Vervolg vraag is: hoe hoog wil je de spulletjes dan in de lucht hebben, en kun je dan niet gewoon met een simpele steigerbuisje tegen de gevel af?

Wellicht ben je dan goedkoper uit en is kwa monteren ook minder intensief.
Een pylonen mastje is dan in mijn ogen flink overkill voor wat (fysiek relatief) klein spul, dus echte windvangers heb je niet. (vergeleken met de flinke yagi's die in ons wereldje nogal eens gebruikt worden :wink: )

Maar laat deze opmerking je zeker niet tegenhouden!! Het kan ook ene mooie opstap zijn naar een eenvoudige amateurstation zoals wij 'hebben'.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie