Antenne(s) op plat dak

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE1CMS
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2008, 16:28

Antenne(s) op plat dak

#1 Bericht door PE1CMS »

Hallo, ik zoek wat raad, ik ben mijn hobby een beetje aan het oppiken en ik wil een koperen j antenne voor 2 meter plaatsen op een plat dak.
Het platte dak is een uitbouw dus aan een zijde kan ik geen tuidraden bevestigen. Nu dacht ik als ik de antennes laag houd ze op een parasolvoet op het dak te plaatsen. Heeft iemand hier ervaringen mee?

PA0TAR
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jul 2008, 01:43
Roepletters: DK7TA
Locatie: Collinghorst DL

#2 Bericht door PA0TAR »

Lijkt me heel gewaagd. Alles gaat goed tot het echt begint te stormen. Jaren geleden had ik een plat dak van zo'n 100 m2. Ideaal dacht ik tot het in November ging stormen. Met gevaar voor eigen leven ben ik het dak op gegaan om de zaak te bergen. Ik zou zorgen voor een goede verankering.

Jan.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#3 Bericht door pa3gju »

Ik heb indertijd zelf een j antenne voor de 2 meter band gemaakt en opgehangen aan een touwtje. Swr was perfect en mooie verbindingen gemaakt. Dus de j antenne op een parasolvoet zou geen probleem mogen zijn. Door de 2 klemmen die je rond de j antenne doet te verschuiven kan je de swr regelen. Zeer goedkope oplossing en het werkt ook nog. En als het niet sterk genoeg is er bestaan kant en klare antenne standaarten , leg er 100 kg tegels op en de boel komt niet naar beneden, een plat dak kan dit wel hebben als het tenminste van steen of beton is.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne(s) op plat dak

#4 Bericht door PA0FRI »

[quote="PE1CMS"] ik wil een koperen j antenne voor 2 meter plaatsen op een plat dak.Het platte dak is een uitbouw dus aan een zijde kan ik geen tuidraden bevestigen. quote]

Voor het maken van bevestigingen of ophangpunten, kun je kruisvormige constructies maken van metaal of geïmpregneerd tuinhout. Ik geloof dat een antenne fabrikant in Brielle ook zoiets kant en klaar kan leveren. De constructie kan tegen omvallen verzwaard worden met bij voorbeeld goedkope (sloop) grindtegels. Voor het verankeren van een parasol in een tuin wordt de afgebeelde (zie foto) kant en klare metalen constructie aangeboden en dat lijkt mij met verzwaard met veel tegels ook geschikt voor je 2m antenne.
Bijlagen
dakpaalf.jpg
dakpaalf.jpg (15.66 KiB) 6707 keer bekeken
dakpaals.gif
dakpaals.gif (2.32 KiB) 6707 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#5 Bericht door PA3EYC »

Ik heb jaren een satelietschotel gehad die op een plat dak stond op een tegelvoet zoals PA0FRI op de onderste foto laat zien.
De schotel was 88 cm in diameter en met de grootste storm gebeurde er helemaal niets. Op 1 keer na, toen moest ik de schotel enkele graden bijstellen. Ik woon in de polder dus waaien kan het hier.
Het voordeel van zo'n voet is dat je op de 4 30x30 tegels gewoon nog enkele 50x50 grindtegels kan leggen.
De tegelvoeten zijn bij nagenoeg iedere sat-boer te koop.
Succes,
Maarten

PE1CMS
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2008, 16:28

parasolvoet

#6 Bericht door PE1CMS »

Ik heb nog eens zitten googelen, de voeten verzwaard met tegels zijn gewoon te koop bij de satalietshop. Ze zijn er ook met vier grindtegels 60*40 of vier straat tegels. met een mastlengte van 75 cm. Het is echter een houten dak maar twee volwassen personen kunnen er ook op staan.
Ook kost het ding hetzelfde als een grote parasolvoet.
Voorlopig denk ik de 4 x straattegel uitvoering te gebruiken.
Ik woon overigens ook in de polder en het kan hier flink spoken.
Maar ik heb nog geen rondvliegende straattegels gezien.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

pd4vdw
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mei 2008, 21:25
Locatie: Helmond

#7 Bericht door pd4vdw »

Ik heb hier zelf ook op plat dak een parasolvoet. water erin, en nu staan er prachtige antenne's.
Vraagt u maar :D

Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#8 Bericht door Arvid »

Hmmm ... interessante suggesties ... ik realiseerde me net een paar dagen geleden dat m'n dakkapel ook een plat dak heeft :idea:
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#9 Bericht door PD2R »

Een oliefant is veel zwaarder maar loopt veel gemakkelijker over het strand dan een vrouw van 50 Kg die dat op naaldhakken wil proberen.
Kan de dakconstructie het gewicht van 2 personen niet aan of zakken ze door het dak op het gewicht per vierkante cm te groot is?
M.a.w. hoe groter de tegel voet, des te beter is het voor je dak. Bovendien komen dan de wetten van Newton ook nog eens om de hoek kijken en dan is een grotere voet ook weer in het voordeel.

Trouwens, 2 volwasse kerels wegen bij elkaar toch al snel 160 Kg, dat zijn dan 4 á 5 grindtegels van 40 x 60 of zo'n 16 stoeptegels. Dan gaat een J-pole niet meer aan de wandel.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#10 Bericht door andre »

hallo,
op bijgaande foto staat mijn fritzell gpa404 op een zelfgemaakt frame met 4 tegels 40x60cm...
Knappe storm die de boel laat wegwaaien.
Kostprijs: wat ongelakt ijzer, spuitbus hammerfast lak en een laselectrode. En natuurlijk 4 tegels van de bouwmarkt.
Bijlagen
S7300960.JPG
(1.21 MiB) 190 keer gedownload
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

#11 Bericht door PH4CK »

Ik heb hier zelf ook op plat dak een parasolvoet. water erin, en nu staan er prachtige antenne's.
heb je er wel antivries ingedaan anders heb je kans dat bij vorst de voet kapot vriest.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

#12 Bericht door PE1NBD »

Zelf heb ik de volgende constructie. Heb hier een 11 elements 2 meter-beam, 2 elements HF-beam en een vertical voor 2/70 in hangen.
Staat als een huis en is zelf voor weinig in elkaar te zetten.
Bijlagen
DSCF0176.JPG
Mastconstructie.
(1.29 MiB) 931 keer gedownload
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#13 Bericht door wbeekman »

pe1nbd schreef:Zelf heb ik de volgende constructie. Heb hier een 11 elements 2 meter-beam, 2 elements HF-beam en een vertical voor 2/70 in hangen.
Staat als een huis en is zelf voor weinig in elkaar te zetten.
Wat voor rubberen mat ligt er onder die tegels ???

P.S. Heb jarenlang een fietspomp antenne gebruikt voor 2mtr, toen ik nog in Vlaardingen woonde.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

#14 Bericht door PE1NBD »

Hallo Wim,

Het betreft hier een rubber-tegel. Kun je bij een goeie DHZ-zaak of bij een tuincentrum kopen. Had diverse artikelen over mijn systeem gelezen en kwam deze tegel regelmatig tegen om beschadiging van het dak te voorkomen.

73, Oene PE1NBD

P.S. Heb ook ooit een Fietspomp-antenne gebruikt en is een prima vertical.
:D
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

#15 Bericht door PA0FRI »

pe1nbd schreef:Zelf heb ik de volgende constructie. Heb hier een 11 elements 2 meter-beam, 2 elements HF-beam en een vertical voor 2/70 in hangen. Staat als een huis en is zelf voor weinig in elkaar te zetten.
Zoiets met 4 staken had ik omstreeks 1967 gemaakt van geïmpregneerd hout en het staat inderdaad als een huis
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie