2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#1 Bericht door PD1A »

Ik kom zoveel soorten antennes tegen speciaal voor DX op 144Mhz/2M en elke producent zegt dat zijn antenne het beste is en het meest ruisarm etc...
Wat moet ik nog geloven of heeft iemand ervaringen met bijv de LFA-Q van InnovAntennas waar mijn nieuwschierigheid naar uit gaat? Of moet ik het gewoon bij een bij een vertical houden?

'73 Hans

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#2 Bericht door PA4WK »

Hallo Hans,
dat hangt er maar helemaal vanaf wat je wilt gaan doen.
Als je wil gaan DXen op 2 meter heb je eigenlijk wel een set met SSB nodig en een horizontale Yagi.
Wat voor Yagi hangt af van je budget en plaatsingsmogelijkheden want zo'n Yagi moet natuurlijk wel op een rotor.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#3 Bericht door pc1mb »

Verticaal of horizontaal is nogal een verschil ja.

Er zijn tegenwoordig wel wat stations actief met een vertical op de DX modes, maar specifieke DX stations hebben allemaal wel een horizontaal antennepark, een enkele ook kruis.

LFA-Q ziet er leuk uit hoor. De verschillen zullen niet enorm zijn met een gewone dipool of quad yagi, maar ook constructief ziet het er goed uit.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#4 Bericht door PD1A »

Dankjewel Wim en pc1mb maar welke van al die antennes werkt het beste ivm lage opstraalhoek etc Sommige antennes hebben behoorlijk veel gain maar klopt dit ook?
Welk type staat met kop en schouders boven een Diamond A144S10 die ik nu heb?


Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#6 Bericht door PA4WK »

Om antennes te vergelijken moet je in de gaten houden dat de opgegeven versterking in dBd of in dBi gegeven kan zijn.
Daar zit een wezenlijk verschil in, voor een goede interpretatie van de gegeven waardes moet je weten dat 0 dBd (decibel ten opzichte van een ½ golf dipool) overeenkomt met 2,15dBi decibel ten opzichte van een isotrope straler. de opgegeven versterking van jou Diamond A144S10R is dus 11,6dBi min 2,15 is 9,45dBd
Meer info vind je op https://shopdelta.eu/dbi-versterking-ga ... id836.html
Verder is het gewoon zo, hoe meer aluminium in de lucht hoe beter, voor elke 3dB winst moet je het stralend oppervlak verdubbelen.
Dus als je een 5 elements antenne hebt en je vervangt die voor een 10 elements heb je 3 dB winst, en 3 dB komt overeen met vermogens verdubbeling, en 6 dB is een S-punt. Dus 50 Watt in een antenne met een versterking van 12 dB geeft een uitgestraald vermogen (ERP) van 800 Watt. Verschil tussen 50 en 8000 Watt is dus 2 S-punten. En die versterking heb je natuurlijk ook met ontvangst.
Laatst gewijzigd door PA4WK op 28 apr 2021, 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#7 Bericht door PC1L »

Uiteindelijk gaat het toch om de gain en de polarisatie, maw, welke afstanden wil je overbruggen en welk type golf ?

Dus als je dat weet, steeds kijken naar :

1-gain in dBd ( of dBi )
2-polarisatie

Let op .. er zijn yagi antennes die goed genoemd worden ( en het ook zijn ) maar bv ivm de boomlengte tov andere antennes. Belangrijk als de antenne compact moet zijn ivm je behuizing / mogelijkheden.

Anders mag de antenne best wat langer zijn en heb je zowiezo een flinke gain.

Let ook op de gewenste polarisatie, linaire antennes kun je 90 graden draaien ( monteren ) horizontaal of verticaal.

Ben je in signalen geinteresseerd waarbij de golf veranderlijk is en ook elliptisch ( diverse componenten ) van aard kan zijn kies dan een XYAGI of als je een compacte antenne wilt een XQUAD antenne en kies desnoods voor een vastingestelde L(R)HCP .. kun je later altijd nog schakelen via het fasecomplex.
PA4WK schreef: 28 apr 2021, 16:58 Alleen is het leuke dat je die versterking natuurlijk ook met ontvangst hebt.
Ook altijd weer een sterk punt :-) alweer een beter signaal ruisverhouding hi.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#8 Bericht door PA3CQN »

PC1L schreef: 28 apr 2021, 17:01 Let ook op de gewenste polarisatie, linaire antennes kun je 90 graden draaien ( monteren ) horizontaal of verticaal.
Kon je bij een quad niet de polarisatie wisselen door het voedingspunt naar de zijkant te verplaatsen? Ooit iets gelezen van een OM die met een coax relais omschakelde.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#9 Bericht door pa1bvm »

DX op 144 mhz

wat is DX ??? voor de een is dat een verbinding over 150 Km voor de andere een qso over 1500 Km
met een verticale spriet en 25 watt is dat in principe mogelijk zowel 150 als 1500 km
alleen die 1500 km misschien eens in de 5 of 10 jaar... de kans is dus klein ..

wat je dus wil veranderen is de kans .. de kans op DX moet groter worden
en dat gaat op drie manieren

1) je station optimaliseren .. dus niet alleen de antenne maar alles ..
2) je moet meer tegenstations op een flinke afstand hebben .. hoe meer stations .. hoe meer kans op DX
3) kies een modulatiesoort die heel zwakke signaaltjes nog kan detecteren CW/SSB/jt65/FT-8

meeste DX-ers hebben in Europa hebben horizontale polarisatie .

ik lees op QRZ.com dat je meestal op 144.200 aan het luisteren bent
je kan ook eens proberen op 144.174 met FT-8 ( even wat software downloaden en je audio de soundkaart in )
op 144.360 wordt via meteoren in MSK144 gewerkt ( als je WSJT-X op je PC zet .. heb je die digi mode er ook bij )


73 Rick

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#10 Bericht door PC1L »

PA3CQN schreef: 28 apr 2021, 17:11
PC1L schreef: 28 apr 2021, 17:01 Let ook op de gewenste polarisatie, linaire antennes kun je 90 graden draaien ( monteren ) horizontaal of verticaal.
Kon je bij een quad niet de polarisatie wisselen door het voedingspunt naar de zijkant te verplaatsen? Ooit iets gelezen van een OM die met een coax relais omschakelde.
Die term is me niet bekend ( voedingspunt naar zijkant verplaatsen etc. ) ..
Jawel, met een coax relais kun je de gewenste polarisatie instellen, maar dat gebeurt via ingrijpen in het phasing ( en aanpas ) harness. Je kunt bij de (X)QUAD en de (X)YAGI maximaal 4 typen schakelen : hor - vert - LHCP en RHCP

Echter zowel LHCP als RHCP omvat meestal bijna alle polarisatievormen .. je hoeft maar zelden te schakelen ( of je nu LHCP of RHCP hebt ( momentele polarisatie ) ..... Om te beginnen en kennis te maken met het fenomeen kun je voorlopig een vast ingestelde fase leiding nemen indien de elementen ( H en V ) niet op 90 graden staan ( fysiek faseverschil dus ). Natuurlijk kun je ook een vaste instelling kiezen voor antennes waar de fysieke afstand afwijkt .....

Iets meer over instellen zie hier https://www.qsl.net/pa3gje/coax/antennaphase2.htm !! Beware do NOT use this script ! Experimental & Educationally ! Except WiMo, works well in practice.

Circulaire polarisatie ( of dat nou LHCP is of RHCP, dus beide ! ) omvat altijd al : LIN ( HOR VERT ) alsook ELLIPS.
Laatst gewijzigd door PC1L op 28 apr 2021, 18:38, 9 keer totaal gewijzigd.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#11 Bericht door ----- »

19.1 dBi Gain voor een antenne van 2.9 meter lijkt me lichtelijk overdreven.

Er maar twee dingen belangrijk, lengte en hoogte, en super antennes bestaan niet.
Kijk naar de grote DX jongens, die gebruiken allemaal longboom yagi's, niet het aantal elementen, maar de lengte is wat telt

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#12 Bericht door PC1L »

Precies, daar gaat het om, dat je indien je flink wat gain wil, dat je lang yagi kiest !

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#13 Bericht door PA3CQN »

PC1L schreef: 28 apr 2021, 18:13
PA3CQN schreef: 28 apr 2021, 17:11
PC1L schreef: 28 apr 2021, 17:01 Let ook op de gewenste polarisatie, linaire antennes kun je 90 graden draaien ( monteren ) horizontaal of verticaal.
Kon je bij een quad niet de polarisatie wisselen door het voedingspunt naar de zijkant te verplaatsen? Ooit iets gelezen van een OM die met een coax relais omschakelde.
Die term is me niet bekend ( voedingspunt naar zijkant verplaatsen etc. ) ..
Volgens mij is hier een misverstand. Je hebt het over kruisyagi's, het gaat hier bij de voorbeelden om quad of delta yagi's. Bij een quad is het voedingspunt te gebruiken om de polarisatie in te stellen. Op een hoek is links of rechtsom. Zijkant verticaal, bodem horizontaal.

Overigens vind ik quad's op V/UHF zwaar onderschat. Een korte 4 el verslaat alle yagi's met 4 el.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#14 Bericht door ----- »

PA3CQN schreef: 28 apr 2021, 20:02Overigens vind ik quad's op V/UHF zwaar onderschat.
Ik heb precies het omgekeerde gevoel bij quads, ze zijn zwaar en groot, 2 gestackte 4el yagi's zijn lichter en vangen minder wind en presteren gelijk of beter. Het is denk ik niet voor niets dat je de quad niet veel ziet.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 2M Quad Kruisyagi LFA-Q Deltaloop Slim Jim

#15 Bericht door PA4WK »

Ik heb in de jaren 80 een 6 el quad van Jaybeam gehad maar datwas een erg fijne antenne
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie