Met welke antenne kan ik de beste resultaten verwachten?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Met welke antenne kan ik de beste resultaten verwachten?

#1 Bericht door PA2HP »

Ik wil van de week een dipool van 2 keer 15 meter, of Zeppelin wegspannen, dat is een draad van 20 meter.
Beiden door 450 ohm lintlijn gevoed.

De ene poot van de 2 maal 15 meter gaat over een aantal daken heen van een blok rijtjeswoningen.
De andere poot span ik terug naar een pijp in de achtertuin...soort van L vorm dus.

De Zepp antenna hou ik op eigen grond, maar is dus met 1 draad van 20 meter.
Deze draad komt eerst 5 meter over mijn dak, en dan 15 meter teruggespannen naar de pijp in de achtertuin.

De gewenste banden om te werken zijn 80 en 40 meter.
160 zou mooi zijn...ik weet niet of de BT1500A Palstar tuner dat trekt?...en wat het rendement nog is.

Ben benieuwd naar de reacties.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Met welke antenne kan ik de beste resultaten verwachten?

#2 Bericht door EA5JEX »

Voor 40m zou je een Delta loop kunnen maken, hoeft niet hoog en vorm is niet belangrijk.

Voor 80m lokaal is hoogte ook niet belangrijk, maar tussen huizen wel kans op lf inspraak maar ook oppikken storing.

Andere mogelijkheid is een multiband vertical, radialen ingraven in grasmat.

Kees ea5jex

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Met welke antenne kan ik de beste resultaten verwachten?

#3 Bericht door PA2ER »

Waarom niet een trapped dipool alla W3DZZ, info op site van PA0FRI.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Met welke antenne kan ik de beste resultaten verwachten?

#4 Bericht door pc1mb »

De tuner trekt het misschien maar met een zodanig laag rendement, mantelstromen en kabelverliezen dat je beter een magloop kan gebruiken voor 160.

Voor 80 en 40 met 2x15 meter (= halve golf voor 60m) kijk eens naar https://www.qrz.com/db/ON7WP

Niks ladder en tuner, maar gewoon coax+balun feed en afregelen op lage SWR...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Met welke antenne kan ik de beste resultaten verwachten?

#5 Bericht door pc1mb »

Nou kun je zo'n antenne natuurlijk alsnog met open lijn voeden, en breedbandiger maken met de tuner.

Aan de andere kant, heel breedbandig is het nooit tenzij je hem iets langer kan maken. Dus om die reden ontkom je toch niet aan een tuner, als je de hele band nodig hebt.

Ik heb er zelf net een op de halve grootte gemaakt: 751cm lang, 40m en 20m. Er hangt nog een tweede straler boven voor 30m, die is zo goed als even lang :wink:

Ik moest de "traps" (eigenlijk zijn het loads) wel iets anders afstemmen dan ON7WP voorschrijft, anders had ik hem nog wat moeten inkorten en dat kost bandbreedte. Ik heb ze ook een halve meter verder naar buiten geplaatst, daar knapt de bandbreedte op de laagste band ook iets van op. Is met een tuner erbij natuurlijk minder belangrijk.

Plaats reactie