Snoeien...

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Snoeien...

#1 Bericht door pc1mb »

Ik heb een grappig triband dipooltje gemaakt voor 20-30-40, met een los element voor 30 en eentje voor 20+40 die even lang is als het 30m element, maar dan met non-resonant traps erin zodat ie op 20 en 40 resoneert ipv 30.

Alles goed en wel, keurig drie diepe SWR dips als ik hem in de vooraf bedachte V-vorm ophang.

Alleen dipt ie op 6,4 9,5 en 13,5 MHz. Dat op een meter of 6-7 hoog. Hier en daar nog (wel haaks) vrij dicht langs een zinken dakrand en over wat (volgens mij metaalloze) dakbedekking.. Uiteindelijk moet ie op 10m gaan hangen en beter vrij van het huis, maar het duurt nog even voor ik dat voor elkaar heb.

En daar zit 'm de clou. Trek ik hem in het trapgat (in een huis van puur baksteen en hout, geen metalen) dan resoneert ie nog een halve MHz lager op alle banden.

Door die enorme variatie begin ik te twijfelen of ik er wel verstandig aan doe hem op 6-7m hoogte op lengte te maken en een stukje van de traps af te wikkelen (dat is nodig om 40m omhoog te krijgen), om vervolgens te constateren dat ie op 10m hoogte straks weer een halve MHz omhoog vliegt en dan moet ik gaan bijknippen ipv afknippen?

Wat is jullie ervaring met dit soort snoei-acties? Is binnen/buiten het grote verschil, of moet ik er echt rekening mee houden dat ie een paar meter hoger weer een halve MHz opschuift?

Oorspronkelijk was m'n plan om hem gewoon onderin de band te zetten, dan kan-ie op hoogte nog een heel klein beetje doorschuiven.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Snoeien...

#2 Bericht door PA3HMP »

Alles is van invloed, antenne op een tijdelijke mast vrij in de tuin plaatsen en dan meten, je kunt wel zeggen ik heb hem in het trapgat zonder metaal er omheen, maar alles veroorzaakt een condensator werking waardoor er niks meer klopt van je antenne.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Snoeien...

#3 Bericht door pa3dsc »

Alleen op de definitieve plaats en hoogte kun je goed "snoeien".
Ik sla altijd de uiteinden terug met een plakbandje voor dat ik ze definitief af knip.
Want bijknippen is geen optie.

Voor dat soort akties heb ik op de 3 ophangpunten katrolletjes.
Je ben wel een dag aan het hijsen. Even wachten op beter weer.
Maar het resultaat is uit de kunst.
Zo heb ik voor 30 en 40 meter een dipole in gebruik die o.a. mijn WSPR signaal met 0,200 Watt
over de hele wreld brengt (afhankelijk van condities)
[attachment=0]Screenshot from 2020-12-25 14-58-47.png[/attachment]
Bijlagen
Screenshot from 2020-12-25 14-58-47.png
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Snoeien...

#4 Bericht door pc1mb »

Ja dat trapgat is natuurlijk vol invloeden van van alles. Die resultaten slaan natuurlijk nergens op, maar gaven me dus wel te denken...

Punt is dat ik hem komend weekend wil gebruiken in PACC DIGI, maar later pas hoger kan hangen. En voor 7 MHz haal ik liever iets van de inductieve loads af dan van de lengte - da's beter voor de bandbreedte. Daar is terug vouwen dus geen optie.

De vraag is dus hoeveel verschil ik ruwweg nog kan verwachten van hoger hangen. 100kHz (1%)? Of toch nóg een keer 500kHz (5%)?

Wat me vooral verrast heeft is dat ie op 40m (Nouja 45m dus nu...) zo laag piekt terwijl ik eea echt exact volgens mmana gebouwd heb.

Ach ja ik zet hem wel op 7.0. Kom ik dan op hoogte compleet verkeerd uit dan maak ik wel weer een nieuwe. Hoort bij het leerproces...

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Snoeien...

#5 Bericht door pa3dsc »

Ik heb vorig jaar een 3 voudige dipole gemaakt.
Die heb ik eerst op borsthoogte in de (electrische) buurt gebracht en vervolgens met de voornoemde katrolletjes steeds weer hijsen en lengte aanpassen.
De antenne software is prima om in de buurt te komen. De laatste afstemming doe ik met een rig-expert.
Op enig moment moet je wel stoppen want op de Herz afregelen gaat te ver.
Zoals bij het afregelen van de antennen van Radio-Nederwetten , Radio4brainport.
[attachment=0]swr-828.jpeg[/attachment]

Wat mij jaren geleden op viel is dat bij het luisteren naar de (middengolf) radio tijdens het hijsen van een antenne draad er plotseling boven 5 meter hoogte de wereld open ging.
Ongewtijfeld combinatie van hoogte en grondsoort
Bijlagen
swr-828.jpeg
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Snoeien...

#6 Bericht door pc1mb »

Ben dus vooral benieuwd hoeveel variatie er nog in resonantie zit, in die laatste meters omhoog.

Dat je bezig kunt blijven met afregelen is me duidelijk, mede daarom is bandbreedte belangrijk ;-)

Ik ga in elk geval wat touwtjes en katrolletjes opdiepen, in de hoop hem de volgende ronde wat hoger te krijgen.
Hoe terugvouwen werkt heb ik nooit zo goed begrepen trouwens. Dat stukje blijft dan toch electrisch (capacitief) meedoen...? Afijn, ik ga het zeker proberen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Snoeien...

#7 Bericht door pc1mb »

2x 2,5 winding van de spoel afgehaald, en 20cm van de 30m straler. Plus nog eens 20cm omgevouwen, omdat er in theorie 45cm af moest.

Eenmaal weer opgehangen het lumineuze idee gehad een surfmast tegen de garage te knopen zodat ie voor het eerst echt vrij hing.

Nou, ik had er dus al teveel af gehaald. Resonantie nu 7,2 / 10,4 / 14,3 MHz !

Geeft niks, een halve of hele winding erbij en de 30m straler weer iets uitvouwen moet voldoende zijn nu...

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Snoeien...

#8 Bericht door PA3HMP »

spoelen zijn traps neem ik aan dus daar haal je niks van af, anders klopt de freq van de trap niet meer, enkel de lengte tussen de traps aanpassen, en ook ik heb die van mij aan een katrol hangen, je zal altijd net zien dat in de winter er iets fout gaat en je snel wat moet repareren.

En na verloop van tijd gaan er zaken veranderen, de draad rekt uit bijvoorbeeld :mrgreen:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Snoeien...

#9 Bericht door pc1mb »

Nee het zijn non resonant traps, ofwel eigenlijk helemaal geen traps.

Het zijn eigenlijk gecombineerde inductieve + capacitieve loads, of zoals W8NX het noemde het "dominant element principle". Een vrij onbekend idee wat ik interessant vond om eens te proberen. Op de lage band gedraagt deze "geen trap" zich als inductieve verlenger, op de hoge band als capacitieve verkorter.

Idee opgepikt van ON7WP : https://www.qrz.com/db/ON7WP
... die het weer uit een QEX artikel van W8NX (SK) heeft wat helaas niet op internet staat.
Er zijn wat varianten van dit idee met coax loads maar omwille van het gewicht heb ik de versie van ON7WP gekozen met "ouderwets" gescheiden spoel en condensator; een stukkie draad op PVC pijp en korte stompjes RG58 als condensator.

Ik heb er in MMANA-GAL wat mee gespeeld en de versie van ON7WP wat uitgewerkt. Hij beschrijft een recept wat een heel mooi compromis geeft, maar je kan er nog meer kanten mee op.

Het blijkt namelijk dat als je de loads wat verder naar buiten plaatst dan in het midden, zonder de antenne verder langer te maken, de impedanties van beide banden wat dichter bij elkaar komen en de bandbreedte van de laagste band daardoor groter wordt. Gratis bandbreedte binnen dezelfde lengte. De loads worden er wel iets zwaarder van (grotere L kleinere C), en hun resonantiefrequentie (die er dus niet toe doet) gaat omhoog.

En iets anders: kom je te laag uit in resonantiefrequentie, dan kun je de antenne als geheel gaan snoeien zoals ON7WP aangeeft, maar dat is zonde van de bandbreedte. Je kan het teveel beter uit de spoel knippen, als je voldoende ruimte hebt.

Allebei de truuks werken tot een bepaald punt: op een gegeven moment krijg je de hoogste band niet meer in resonantie (de C wordt dan ook héél klein). Dat is het punt waarop je dus eigenlijk over moet stappen op een doodgewone kattesnor, want als je zo veel ruimte hebt kun je beter fullsize dipolen ophangen.

Voordelen van deze "dubbele loads":
- Korter dan fullsize; ik heb dus nu een dualband 40/20 meter dipool die even lang is als de 30 meter dipool die eronder hangt. Kan een uitkomst zijn voor de kleine tuin.
- Gewenste lengte zelf kunnen kiezen (binnen redelijke grenzen) en verder afregelen met de loads.

Nadelen:
- Bandbreedte op de laagste band is, zoals met alle verkorte antennes, kleiner dan fullsize. Ook de "gain" ligt een paar tiende dB lager. Het is geen wonderantenne.
- Eenmaal weerbestendig uitgevoerd wegen de 'traps' wel wat . Toch vind ik het visueel fraaier dan losse dipolen per band.

Plaats reactie