Pagina 1 van 2

Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 07 apr 2021, 19:42
door pd0rh
Hallo Allemaal,

Ik heb een antenne van het dak gehaald die erg lijkt op een Diamond X50N, maar het niet is, het is een VHF antenne merk onbekend, maar de mounting etc lijkt op dat van een Diamond X50N.

Deze wil ik onderhoud geven echter ik krijg met geen mogelijkheid de bout los waarmee de eigenlijke antenne in de mast houder mee vast zit. Ik kan dus ook de coaxplug niet losnemen want ik kan daar niet bij, heb dus net onder de masthouder de coax doorgeknipt.

Heb al WD40 gebruikt maar dat doet eigenlijk niets.
Waar ik bang voor ben is, dat als ik er een ringsleutel 10 opzet en daar een pijp overheen schuif voor meer kracht ik dan de complete kop van de bout eraf draai, waardoor de rest van de bout in het schroefgat blijft zitten en er nooit meer uit te krijgen is, yep uitboren, maar dan moet je in de antennevoet zelf weer schroefdraad tappen....!

Heb met de dremel en een staalborsteltje de randen schoongemaakt en zie dat er wel een ring tussen de boutkop en de masthouder zit.

Ik weet niet wat echte kruipolie doet met het aluminium en de RVS bout (althans ik denk dat het rvs is want hij is niet verroest of zo....)

Dus de vraag is..... : heeft iemand hier daar een huismiddeltje voor? Of andere ideeën om de boel los te krijgen? Alvast dank voor de suggesties.....
antenne.jpg
antenne.jpg (18.5 KiB) 4317 keer bekeken

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 07 apr 2021, 19:49
door nanko
Aceton met ATF olie, geen idee waarom, maar het werkt echt.
Aluminium en rvs is galvanisch geen beste combi, ik zou als je
er aan kunt komen, sopral gebruiken.

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 07 apr 2021, 19:59
door pd0rh
Hoi Nanko,

Aceton snap ik, maar wat is ATF olie, en wat is Sopral?

De antenne was ooit een krijgertje en hij heeft lang op het dak gestaan in weer en wind aan de kust. Ik vermoed dat het Alu en RVS is maar weet het niet zeker..
In ieder geval dank voor de snelle reactie.


nanko schreef: 07 apr 2021, 19:49 Aceton met ATF olie, geen idee waarom, maar het werkt echt.
Aluminium en rvs is galvanisch geen beste combi, ik zou als je
er aan kunt komen, sopral gebruiken.

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 07 apr 2021, 20:00
door ON5DRE
Mogelijks is die schroef geborgd met "locktite".
gebruik dan hitte om de borging te verbreken. Een "crème brulée" brander is hiervoor zeer geschikt, maar ook een verfstripper kan goed helpen.
Succes !

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 07 apr 2021, 20:04
door pd0rh
Die ga ik ook proberen, moet dan wel eerst even in de keuken la op jacht..... :mrgreen:
Bedankt voor het idee....

ON5DRE schreef: 07 apr 2021, 20:00 Mogelijks is die schroef geborgd met "locktite".
gebruik dan hitte om de borging te verbreken. Een "crème brulée" brander is hiervoor zeer geschikt, maar ook een verfstripper kan goed helpen.
Succes !

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 07 apr 2021, 21:00
door pc1mb
ATF is automatische transmissie olie. Iets wat je vast niet op de plank hebt staan als je vraagt wat het is :wink:. Waarschijnlijk zit in een bus goeie kruipolie (dus niet WD40) ook zoiets.

Hitte is inderdaad ook een goeie. Dit is een heel kort boutje en inderdaad galvanisch ongunstig. Hitte kan daar wat beweging in brengen.

Maar een ouwe, ietwat koekige X50 kloon. Hoeveel tijd wil je daar nog in steken? Zo duur is een nieuwe ook weer niet... Heb je meer zekerheid dat ie het lang blijft doen.

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 07 apr 2021, 21:09
door Juul - PE0GJG
Bij mij ging ie gewoon los. Maar kik heb dan ook een "echte" Diamond.

Zoals we in de vorige eeuw deden....................met Coca Cola (wel met suiker).

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 08 apr 2021, 06:10
door PA1AIS
Het boutkopje verhitten met een klein vlammetje. Dat werkt vrijwel altijd.
Aan boord van schepen doen we deden/doen wa dat ook vaak. Dan voorzichticht bewegen, en niet forceren. Al is de beweging maar 1/25e slag; heen en weer met WD40 er bij en afwisselend verhitten.

Ik kreeg onlangs met moed, beleid en trouw RVS bouten in Aluminium los na 35 jaar weer en wind.

Geduld.....

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 08 apr 2021, 10:41
door PE0DNY
Amerikanen gebruiken een slechte kwaliteit aluminium voor de antennes, dus ook Diamond.
Dit gaat oxideren "schimmelen" en zet uit net als roest bij ijzer.
Behalve het boutje is de kans ook groot dat de bus ook vast zit.
Ik smeer tegenwoordig alles in met zuurvrije vaseline, dan oxideert het een stuk minder snel.

Een leuk detail hierin is de import beperkingen die Trump destijds instelde op Europees aluminium.
Veel Amerikaanse bedrijven stonden op de achterste benen omdat ze toen afhankelijk werden van het kwalitatief veel slechtere Amerikaanse aluminium.

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 08 apr 2021, 10:55
door Snof
PA1AIS schreef: 08 apr 2021, 06:10 Het boutkopje verhitten met een klein vlammetje. Dat werkt vrijwel altijd.
Aan boord van schepen doen we deden/doen wa dat ook vaak. Dan voorzichticht bewegen, en niet forceren. Al is de beweging maar 1/25e slag; heen en weer met WD40 er bij en afwisselend verhitten.

Ik kreeg onlangs met moed, beleid en trouw RVS bouten in Aluminium los na 35 jaar weer en wind.

Geduld.....
Heel apart, een moer stook je heet zodat hij uitzet en de bout dus meer ruimte heeft.

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 08 apr 2021, 11:51
door pe1rxq
Als je de bout heet stookt en daarna weer af laat koelen kan hij ook ruimte voor zichzelf creeren.
Wat ook helpt is kruipolie een nachtje laten inwerken.

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 08 apr 2021, 13:39
door pc1mb
Dan liefst wel echte kruipolie - WD40 vervliegt voor inweken te snel.

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 08 apr 2021, 14:06
door PD7HB
2 dagen achter elkaar inspuiten met Imal dat is echte kruipolie en het komt zeker weten los.

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 08 apr 2021, 17:18
door PE9E
Misschien kun je ook snijolie proberen als je dat voorhanden hebt.
Deze wordt gebruikt om draad te snijden en te tappen.
Het is een wat "vettiger" oliesoort.
Gewoon toevoegen aan de bout en dan langzaam, maar met weinig kracht gaan wrikken.
Op deze manier krijg ik de boutjes die vastzitten wel los. (truukje van het QRL :wink: )

Re: Diamond X50N onderhoud

Geplaatst: 08 apr 2021, 20:24
door Ron01
Ik snap niet wat je met “onderhoud plegen” bedoelt. Als iets normaal werkt moet je eraf blijven.
En stel: je krijgt hem open, wat ga je dan doen?