Diamond X50N onderhoud

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Diamond X50N onderhoud

#16 Bericht door pd0rh »

Hallo Allemaal,

Heel erg bedankt voor alle suggestisch en iedeeën hier kan ik zeker wel wat mee...

In reply op onderstaande quote ;
Zoals ik schreef heb ik de coaxkabel afgeknipt net onder de masthouder dus de antenne MOET echt los om bij de coaxplug te komen echter die betreffende bout zit dus moer vast....vandaar de vraag om hulp en ideeën....
Ron01 schreef: 08 apr 2021, 20:24 Ik snap niet wat je met “onderhoud plegen” bedoelt. Als iets normaal werkt moet je eraf blijven.
En stel: je krijgt hem open, wat ga je dan doen?
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Diamond X50N onderhoud

#17 Bericht door PA4WK »

Als het nou helemaal niet los te krijgen is zaag dan het bovenste stukje van het pijpje waar de voet van de antenne in zit er af, zaag het boutje door en haal het restant van het pijpje van de antenne af. Het overgebleven stuk pijp in de lengte op 3 plaatsen inzagen en vervolgens met een stevige slangklem om de antenne klemmen, heb dit wel eens gedaan toen het boutje brak. Gebruik een RVS slangklem van het type zie plaatje.
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (7.8 KiB) 2866 keer bekeken
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Diamond X50N onderhoud

#18 Bericht door pc1mb »

Dan zat ie wel héél erg vast. Assembleren met een duurzaam vetje (heb je hém weer met z'n schroefasvet) helpt daar tegen voor een volgende keer.

Nadeel van in- en doorzagen is wel dat de aansluiting niet meer zo mooi droog blijft. Voordat je zulke zware slangklemmen aanschaft misschien toch even kijken wat een nieuwe x50n kost ;)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Diamond X50N onderhoud

#19 Bericht door PA4WK »

Ja dat was het leer moment, er gaat bij mij nu niets meer de lucht in zonder wat vet op het schroefdraad.
En inwateren valt wel mee als je niet te ver inzaagt, die slang klemmen kosten ongeveer €5.= daar heb je geen nieuwe antenne voor, zelfs geen goedkope kloon, en ik vind het jammer om een antenne weg te gooien als er zo'n kleinigheid aan mankeert.
Tegen vocht werk ik al de coax pluggen altijd af met vulkaniserende tape oftewel telco tape.
Als het een hele oude antenne is kun je de buitenkant die verweerd is netjes krijgen door hem op te schuren met schuurpapier 500 spuiten met een spuitbusje verf en als het goed droog is even in de auto was te zetten, ziet er goed uit en beschermt de antenne tegen weersinvloeden.
Voor alle werkzaamheden aan dit soort antenne die verweert zijn, draag altijd handschoenen, de haartjes van de glasvezel is erg gemeen spul.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Diamond X50N onderhoud

#20 Bericht door pc1mb »

Wax helpt een jaar maximaal. Goeie lak is het mooist. Bindt ook alle vezeltjes, als ie zó ver heen is.

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Diamond X50N onderhoud

#21 Bericht door Snof »

Kop gewoon weg-eraf boren dan kan het pijpje eraf, chassis plug zit dan nog met 2 korte inbusboutjes vast de voet.
Een van de 2 inbusboutje zien te verwijderen en daar later een langere bout met moer in draaien als de coax en het buisje er weer op zitten...moer als laatste tegen het aluminium buisje draaien.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Diamond X50N onderhoud

#22 Bericht door PA1AIS »

Snof schreef: 08 apr 2021, 10:55
PA1AIS schreef: 08 apr 2021, 06:10 Het boutkopje verhitten met een klein vlammetje. Dat werkt vrijwel altijd.
Aan boord van schepen doen we deden/doen wa dat ook vaak. Dan voorzichticht bewegen, en niet forceren. Al is de beweging maar 1/25e slag; heen en weer met WD40 er bij en afwisselend verhitten.

Ik kreeg onlangs met moed, beleid en trouw RVS bouten in Aluminium los na 35 jaar weer en wind.

Geduld.....
Heel apart, een moer stook je heet zodat hij uitzet en de bout dus meer ruimte heeft.
Snof,
Het gaat niet om ruimte, het gaat om het feit dat je de oxide/roest stuk maakt in de draad. Gewone olie komt er niet in omdat het te dik is, dus je moet een gepaste vorm van geweld gebruiken.
Ik kom uit de scheepvaart en doen het al jaren met snijbranders als iets niet wil. Met een klein vlammetje werkt het ook prima op kleine objecten, Probeer maar eens en breng verslag uit.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Diamond X50N onderhoud

#23 Bericht door Snof »

PA1AIS schreef: 11 apr 2021, 23:09
Snof schreef: 08 apr 2021, 10:55
PA1AIS schreef: 08 apr 2021, 06:10 Het boutkopje verhitten met een klein vlammetje. Dat werkt vrijwel altijd.
Aan boord van schepen doen we deden/doen wa dat ook vaak. Dan voorzichticht bewegen, en niet forceren. Al is de beweging maar 1/25e slag; heen en weer met WD40 er bij en afwisselend verhitten.

Ik kreeg onlangs met moed, beleid en trouw RVS bouten in Aluminium los na 35 jaar weer en wind.

Geduld.....
Heel apart, een moer stook je heet zodat hij uitzet en de bout dus meer ruimte heeft.
Snof,
Het gaat niet om ruimte, het gaat om het feit dat je de oxide/roest stuk maakt in de draad. Gewone olie komt er niet in omdat het te dik is, dus je moet een gepaste vorm van geweld gebruiken.
Ik kom uit de scheepvaart en doen het al jaren met snijbranders als iets niet wil. Met een klein vlammetje werkt het ook prima op kleine objecten, Probeer maar eens en breng verslag uit.
Ik maak heer regelmatig bouten los met snijbrander, ook wiellager verwijder ik die met een 20 tons pers niet uit gaan.
Iets krimpen of rechtstoken komt hier regelmatig voor, las maar eens bv een spiltrap in elkaar dan heb je een mooie wokkel.

Plaats reactie