Rotor draait slecht

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Rotor draait slecht

#16 Bericht door PA0LMD »

pc1mb schreef: 04 apr 2021, 09:23
PA0LMD schreef: 04 apr 2021, 08:56 Dat kan als het een G-400 is, maar we hebben het hier over een G-450C
Dat klopt. Toch zonde dat ze over zijn op DC. Met AC kun je best leuke dingen en heb je geen potmeter nodig.
Natuurlijk heb je wel een feedback potmeter nodig en die zit ook in de G-400.
DC motoren maken een eenvoudige snelheidsregeling mogelijk in tegenstelling tot de oude AC versies.
Meten is (z)weten

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Rotor draait slecht

#17 Bericht door pc1mb »

AC kun je met de techniek van nu met een paar optische ijkpunten synchroniseren, dat gaat nooit meer stuk. Met DC heb je meer gedetailleerde feedback nodig. Dat bedoelde ik met de mogelijkheden van AC, maargoed daar ging het niet over.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Rotor draait slecht

#18 Bericht door PD0Q »

Offtopic.. De 'rem' van een G-400 zijn twee kurk-ringen grinnik ..450 heeft dat niet . Voor een 400 zou je zelf twee ringen kunnen maken van een materiaal met hoge frictie om je antenne beter te 'remmen' ...

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Rotor draait slecht

#19 Bericht door PC1L »

pc1mb schreef: 03 apr 2021, 10:10
PH2UN schreef: 03 apr 2021, 08:57 Volgens mij zit er een rem in. Komt die wel goed los?
Dat kon nog wel eens de prijswinnende reaktie zijn, maar heeft dit model echt al een rem dan? Dacht dat dat een stapje hoger in de lijn pas begon.
Hoe dan ook hebben die laatst bedoelde typen van Yaesu terdege een rem ! En een tamelijk effectieve ook, heb er diverse uiteen en weer ineen gezet ( maintenance ). Als je deze rotor toch demonteert kijk je even naar de constructie bij het elektromotortje, je ziet dan meteen of dat zo is. Als je een part list te pakken krijgt met een tekening hoef je de zaak niet eens open te maken trouwens. Ik heb er diverse ooit van WiMo ontvangen maar niet voor jouw model helaas.

Plaats reactie