PA0LMD schreef: ↑04 apr 2021, 08:56
Dat kan als het een G-400 is, maar we hebben het hier over een G-450C
Dat klopt. Toch zonde dat ze over zijn op DC. Met AC kun je best leuke dingen en heb je geen potmeter nodig.
Natuurlijk heb je wel een feedback potmeter nodig en die zit ook in de G-400.
DC motoren maken een eenvoudige snelheidsregeling mogelijk in tegenstelling tot de oude AC versies.
AC kun je met de techniek van nu met een paar optische ijkpunten synchroniseren, dat gaat nooit meer stuk. Met DC heb je meer gedetailleerde feedback nodig. Dat bedoelde ik met de mogelijkheden van AC, maargoed daar ging het niet over.
Offtopic.. De 'rem' van een G-400 zijn twee kurk-ringen grinnik ..450 heeft dat niet . Voor een 400 zou je zelf twee ringen kunnen maken van een materiaal met hoge frictie om je antenne beter te 'remmen' ...
PH2UN schreef: ↑03 apr 2021, 08:57
Volgens mij zit er een rem in. Komt die wel goed los?
Dat kon nog wel eens de prijswinnende reaktie zijn, maar heeft dit model echt al een rem dan? Dacht dat dat een stapje hoger in de lijn pas begon.
Hoe dan ook hebben die laatst bedoelde typen van Yaesu terdege een rem ! En een tamelijk effectieve ook, heb er diverse uiteen en weer ineen gezet ( maintenance ). Als je deze rotor toch demonteert kijk je even naar de constructie bij het elektromotortje, je ziet dan meteen of dat zo is. Als je een part list te pakken krijgt met een tekening hoef je de zaak niet eens open te maken trouwens. Ik heb er diverse ooit van WiMo ontvangen maar niet voor jouw model helaas.