Rotor draait slecht

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Rotor draait slecht

#1 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Beste allen,

Ik heb de rotor Yaesu G-450C. Altijd goed gewerkt, echter sinds tijdje als ik de antenne wil draaien heeft hij opstart problemen. Het duurt een tijdje voor ik eindelijk de antenne kan draaien. Dus als ik één van de twee knoppen indruk reageert hij amper of heel slecht.
Echter als hij draait draait hij als een zonnetje. Maar als ik tijdje niet gedraait hebt doet hij het niet goed.
Wat zou dit kunnen zijn, is dit misschien de connector waar misschien water is bij gekomen? Of is het het mechanische gedeelte, wat ik betwijfel want als hij draait draait hij goed.

Alvast dank!
PD3LPA
Louwrens

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Rotor draait slecht

#2 Bericht door PH2UN »

Volgens mij zit er een rem in. Komt die wel goed los?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Rotor draait slecht

#3 Bericht door pc1mb »

Louwrens PD3LPA schreef: 03 apr 2021, 08:07 wat ik betwijfel want als hij draait draait hij goed.
Datzelfde zou je natuurlijk van de connector kunnen zeggen. Moeilijk te zeggen dus, vanaf hier. Of de boel een vers vetje nodig heeft of een schone/nieuwe stekkerverbinding...

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Rotor draait slecht

#4 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Volgende week eens nieuwe connector doen. Hopen dat dat wat uithaalt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Rotor draait slecht

#5 Bericht door pc1mb »

PH2UN schreef: 03 apr 2021, 08:57 Volgens mij zit er een rem in. Komt die wel goed los?
Dat kon nog wel eens de prijswinnende reaktie zijn, maar heeft dit model echt al een rem dan? Dacht dat dat een stapje hoger in de lijn pas begon.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Rotor draait slecht

#6 Bericht door Louwrens PD3LPA »

En iemand ervaring met het invetten van de rotor?
Is dat een lastige klus? Ja smerig snap ik ;-)

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Rotor draait slecht

#7 Bericht door PH1HI »

Ik heb net m'n oude HyGain CD45II gedaan. Het was niet moeilijk, gewoon zorgvuldig en met aandacht werken. Kogellager ringen een nachtje in (was)benzine leggen om het oude vet op te lossen, dan in een schoon blik met nieuw kogellager vet leggen en het blik wat opwarmen zodat het vet smelt (niet heet maken, gewoon net warm genoeg). tijdje laten staat en dan de lagers opnieuw in een schone behuizing leggen na afkoelen.
De tandwielen kan je ook met wasbenzine schoonmaken en dan insmeren/spuiten met ketting-vet, uitkijken dat dat dat spul niet in de elektromotor terecht komt. De lagertjes van de motor kan je met een paar druppels naaimachine olie invetten.
Vergeet bij het monteren niet de bouten ed met koper- of ceramisch vet in te smeren zodat ze na X jaar weer makkelijk loskomen (te koop bij automaterialen handel of BOL).

Het moeilijk starten zou ook de condensator kunnen zijn, check even of die niet bol staat oid.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

PA0LMD
Berichten: 2274
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Rotor draait slecht

#8 Bericht door PA0LMD »

PH2UN schreef: 03 apr 2021, 08:57 Volgens mij zit er een rem in. Komt die wel goed los?
Geen enkele Yaesu rotor heeft een rem, ook niet nodig want de enorme overbrengingsverhouding van de tandwielkast is voldoende.
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2274
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Rotor draait slecht

#9 Bericht door PA0LMD »

Louwrens PD3LPA schreef: 03 apr 2021, 11:19 En iemand ervaring met het invetten van de rotor?
Is dat een lastige klus? Ja smerig snap ik ;-)
Ja, diverse Yaesu rotoren schoongemaakt en gesmeerd alhoewel ik het liever niet doe.
Overigens : alle Yaesu rotoren hebben DC motoren en geen rem.
Alle goed schoonmaken, en opnieuw invetten.
Voor de montage heb ik een procedure, die kun je van me krijgen , verzoek graag rechtstreeks aan info@hamradioservice.nl
Bij onjuiste montage kan de potmeter defect raken !
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Rotor draait slecht

#10 Bericht door PA4WK »

Ik vind het handig om dwars over de twee delen die je uit elkaar haalt even met een edding een streepje te zetten, dan kun je altijd zien hoe het in elkaar zat.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Rotor draait slecht

#11 Bericht door pc1mb »

Ik weet vrij zeker dat de mijne (een iets ouder model) een 1-fase AC motor heeft met zo'n startcondensator. En inderdaad geen rem. Of heet dat in de (soms verwarrende) terminologie een DC motor? Er gaat geen gelijkspanning heen in elk geval...

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Rotor draait slecht

#12 Bericht door PH1HI »

De "rem" is in het geval van de HyGain rotor niets meer dan het liften van de motor-rotor door het magnetisch veld van de stator, waardoor het tandwiel vrij kan draaien. De vertraging van de krans en de rest van de tandwielen doen de rest.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

PA0LMD
Berichten: 2274
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Rotor draait slecht

#13 Bericht door PA0LMD »

pc1mb schreef: 04 apr 2021, 07:43 Ik weet vrij zeker dat de mijne (een iets ouder model) een 1-fase AC motor heeft met zo'n startcondensator. En inderdaad geen rem. Of heet dat in de (soms verwarrende) terminologie een DC motor? Er gaat geen gelijkspanning heen in elk geval...
Dat kan als het een G-400 is, maar we hebben het hier over een G-450C .
Yaesu rotoren zijn al meer dan 25 jaar uitsluitend DC gevoed.
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2274
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Rotor draait slecht

#14 Bericht door PA0LMD »

PA4WK schreef: 03 apr 2021, 17:43 Ik vind het handig om dwars over de twee delen die je uit elkaar haalt even met een edding een streepje te zetten, dan kun je altijd zien hoe het in elkaar zat.
Dat hangt er vanaf : de potmeter mag dan absoluut niet verdraaid worden en de eindstop hefboom moet dezelfde kant op blijven staan.
Meten is (z)weten

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Rotor draait slecht

#15 Bericht door pc1mb »

PA0LMD schreef: 04 apr 2021, 08:56 Dat kan als het een G-400 is, maar we hebben het hier over een G-450C
Dat klopt. Toch zonde dat ze over zijn op DC. Met AC kun je best leuke dingen en heb je geen potmeter nodig.

Plaats reactie