Antenne advies gevraagd

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Antenne advies gevraagd

#1 Bericht door PA2HP »

Ik heb sinds kort nieuwe buren en dat biedt wat antenne perspectief.(heb nu alleen maar een mag. loop)

Ik kan nu een dipool spannen van 2 maal ongeveer 14 a 15 meter.
De ene draad komt over 3 daken van zeg 5 meter.
De andere draad terug naar mijn achtertuin aan een paal.
De hoek tussen de draden is dan 90 graden.
Hoogte voedingspunt zal een meter of 12 zijn.
Maar hoe deze te voeden?

Ik heb een dakdoorvoerpan waar ook wat coaxkabels door naar binnen gaan..hierdoor kom ik bij mijn shack op zolder.
Een open lijn met afstandhouders wordt lastig....tenzij deze kippenladder ook deels horizontaal mag hangen...maar hoe kom ik daarmee naar binnen, het geheel intact latend?...een 450 ohm lintlijn zou kunnen, al zal die een meter of 7 buiten hangen en heb 3 meter nodig voor naar (de nog aan te schaffen) tuner.

Coax kan misschien ook...maar volgens mij kom je dan niet op elke band...ik wil op 80, 40, 20 zoiezo kunnen werken.

Graag wat advies over de manier van voeden...en tips en trucs daarvoor.

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Antenne advies gevraagd

#2 Bericht door PH2UN »

Ladderlijn mag best horizontaal hangen. Geen enkel probleem. Om naar binnen te komen kun je de lijn intact laten, of gewoon banaanstekkers gebruiken. Ik gebruik die ook en dat werkt perfect.
Ik ga vanaf de tuner horizontaal naar een raamkozijn en van daaruit omhoog naar de antenne.
Gebruik een symmetrische tuner voor ladder lijn. (In ieder geval niet zo'n ding met een zogenaamde gebalanceerde uitgang met een balun a la mfj en dergelijke).

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne advies gevraagd

#3 Bericht door PA0FRI »

Zie: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Doorvoer/doorvoer.htm
dipole s.gif
dipole s.gif (8.1 KiB) 5629 keer bekeken
Zo ziet het er bij mij uit, ook een hoek van 90 graden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Antenne advies gevraagd

#4 Bericht door PA2S »

Een 450 Ohm ladderlijn doorvoer is niet zo lastig als het misschien lijkt.

Zie hier, ter inspiratie, mijn situatie: http://www.dx.nl/?p=698

De doorvoer loopt door een muur van betonsteen - spouw - baksteen.

Zowel buiten als binnen een stopcontact, die zijn verbonden via twee parallelle 1,5 kwadraat zwarte VD draden. Deze lopen door een buisje, dat eerder het binnenwerk was van 75 Ohm bamboe coax (coax-3). Daardoor worden de VD draden op hun plaats gehouden en de impedantie is grofweg 450 Ohm. Uiteraard heeft de muur ook invloed, dus zal de feitelijke impedantie wel anders zijn, maar een klein stukje mismatch merk je amper en bovendien past de tuner het gewoon aan. Werkt prima op alle HF banden.

De ladderlijn is met 230 V stekkers aangesloten (randaarde gedoe overal verwijderd, met QRO eens overslag gehad), buiten zit er een kapje overheen. Kan daardoor de mast makkelijk kantelen en binnen trek ik de stekker eruit bij dreigend onweer.

De ladderlijn moet niet direct langs coaxkabels of andere metalen geleiders lopen, uiteraard, dus misschien een tweede doorvoer maken.

Mijn tuner is overigens een oude TenTec met balun en die werkt prima. Weinig last van common mode stromen, dus slecht is het zeker niet.

Groet, Henk PA2S

PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Antenne advies gevraagd

#5 Bericht door PA2HP »

Mijn situatie is dat ik via het dak binnenkom in de shack, via een dak-doorvoer-pan.
Dus de 450 ohm lijn zal door de dakpan heen worden gevoerd, om vervolgens de schack in te komen en dan resteert nog een 3 meter tot aan de tuner.
De lintlijn ligt dan natuurlijk niet meer in 1 rechte lijn vanaf de mast op het dak, maar af en toe een kleine bocht.
Ik weet niet of dit veel invloed heeft, maar dit lijkt me de beste manier.

Op onderstaande link een foto van mijn situatie.
De twee X50, X-200 en End Fed gaan weg, er komt een surfmast in de stalen pijp, met daaraan de dipool en lintlijn, die vervolgens naar beneden loopt en via de doorvoer-pan de shack binnen komt.

https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... UDtCpCCSb0

Klopt het overigens dat lintlijn niet met metaal/ stalen pijp in aanraking mag komen?
Ik neem aan dat een surfmast en daarop de lintlijn vast-ty-rappen geen probleem is?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne advies gevraagd

#6 Bericht door PA0FRI »

Foto's niet te zien, ben gen lid van google.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Antenne advies gevraagd

#7 Bericht door PA2S »

Bochten in een open lijn zijn niet erg, hoe ruimer hoe beter. Het heeft te maken met het veld rondom de lijn. Een scherpe knik heeft tot gevolg dat de lijn bij de knik gaat stralen.

Een haakse kruising met eem geleider heeft weinig invloed, maar als de geleider in de lengterichting langs de open lijn loopt zal de open lijn gaan stralen.

In beide gevallen krijg je minder energie in de antenne... Ook ontvangst kan minder worden door het oppikken van lokale QRM.

Succes in elk geval!

73, Henk

Vertical 1954
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2021, 17:57
Roepletters: Pd4pg

Re: Antenne advies gevraagd

#8 Bericht door Vertical 1954 »

PA2HP schreef: 01 apr 2021, 18:05 Ik heb sinds kort nieuwe buren en dat biedt wat antenne perspectief.(heb nu alleen maar een mag. loop)

Ik kan nu een dipool spannen van 2 maal ongeveer 14 a 15 meter.
De ene draad komt over 3 daken van zeg 5 meter.
De andere draad terug naar mijn achtertuin aan een paal.
De hoek tussen de draden is dan 90 graden.
Hoogte voedingspunt zal een meter of 12 zijn.
Maar hoe deze te voeden?

Ik heb een dakdoorvoerpan waar ook wat coaxkabels door naar binnen gaan..hierdoor kom ik bij mijn shack op zolder.
Een open lijn met afstandhouders wordt lastig....tenzij deze kippenladder ook deels horizontaal mag hangen...maar hoe kom ik daarmee naar binnen, het geheel intact latend?...een 450 ohm lintlijn zou kunnen, al zal die een meter of 7 buiten hangen en heb 3 meter nodig voor naar (de nog aan te schaffen) tuner.

Coax kan misschien ook...maar volgens mij kom je dan niet op elke band...ik wil op 80, 40, 20 zoiezo kunnen werken.

Graag wat advies over de manier van voeden...en tips en trucs daarvoor.
Las je bericht, je kunt een inverted V maken van een endfed antenne aansluitdoos Coax op hoogste punt dak en dan bv 2 maal 20 'm of langer, wat je kwijt kunt, of endfed als sloper ophangen, resultaat is dan wel minder, immers langer is beter, indien je het kwijt kan 73! PD4 Pg

Vertical 1954
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2021, 17:57
Roepletters: Pd4pg

Re: Antenne advies gevraagd

#9 Bericht door Vertical 1954 »

Vertical 1954 schreef: 07 apr 2021, 11:45
PA2HP schreef: 01 apr 2021, 18:05 Ik heb sinds kort nieuwe buren en dat biedt wat antenne perspectief.(heb nu alleen maar een mag. loop)

Ik kan nu een dipool spannen van 2 maal ongeveer 14 a 15 meter.
De ene draad komt over 3 daken van zeg 5 meter.
De andere draad terug naar mijn achtertuin aan een paal.
De hoek tussen de draden is dan 90 graden.
Hoogte voedingspunt zal een meter of 12 zijn.
Maar hoe deze te voeden?

Ik heb een dakdoorvoerpan waar ook wat coaxkabels door naar binnen gaan..hierdoor kom ik bij mijn shack op zolder.
Een open lijn met afstandhouders wordt lastig....tenzij deze kippenladder ook deels horizontaal mag hangen...maar hoe kom ik daarmee naar binnen, het geheel intact latend?...een 450 ohm lintlijn zou kunnen, al zal die een meter of 7 buiten hangen en heb 3 meter nodig voor naar (de nog aan te schaffen) tuner.

Coax kan misschien ook...maar volgens mij kom je dan niet op elke band...ik wil op 80, 40, 20 zoiezo kunnen werken.

Graag wat advies over de manier van voeden...en tips en trucs daarvoor.
Las je bericht, je kunt een inverted V maken van een endfed antenne aansluitdoos Coax op hoogste punt dak en dan bv 2 maal 20 'm of langer, wat je kwijt kunt, of endfed als sloper ophangen, resultaat is dan wel minder, immers langer is beter, indien je het kwijt kan 73! PD4 Pg
Ps probeer zo Mogelijk zonder externe antenne tuner de swr ok te krijgen ( afknippen lengte, te kort dan gewoon verlengen met 1/2, kroonsteentje of kabelconnect aanknijp pijpje hi! En aftapen) hoe minder ertussen je trx en antenne zit hoe beter! Indien het Mogelijk is Nattuurlijk, zie mijn log op Qrz. Com 73! Pd4 Pg

Plaats reactie