Antenne analyser aan eigen antennes gehangen.. SCHRIK

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Antenne analyser aan eigen antennes gehangen.. SCHRIK

#1 Bericht door sottezero »

Ik heb zojuist een antenne analyser binnengekregen.
Omdat ik even wilde testen of de analyser werkte pakte ik meteen mijn GSM-porto erbij.
SWR 1:5 en de impedantie tussen 80 en 100 Ohm...
Dat was wel even schrikken.. is de analyser stuk?

Even mijn Icom porto antenne eraan... 450MHz is 1:1 en knal hard 50 Ohm... Schijnbaar zijn de ICOMs gemaakt voor de Amerikaanse markt..
Yaesu porto antenne.. 145MHz, 445MHz 1:2 en 50 tot 70 Ohm... Okay.. dat is al minder erg...
Antenne van 'internet' eraan... 144-146MHz = 1:8, 70-100 Ohm impedantie... 430-440MHz... 1:5, 50-100 Ohm... 1200MHz.. 1:20 en meer dan 400 Ohm...
Oude Diamond van 1998 eraan... 144-146 1:1.2, 50-60 Ohm, 430-440 1:1.1 50-55 Ohm... Dus het kan wel kloppen die analyser...

Nou had ik niet verwacht dat portofoon antennes de meest geweldige zouden zijn maar met dit soort waarden vind ik het niet gek dat die porto's loeiheet worden.
Heeft iemand ooit zijn porto antenne's doorgemeten en dezelfde waarden ontvangen?

pe1cmo
Berichten: 2070
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Antenne analyser aan eigen antennes gehangen.. SCHRIK

#2 Bericht door pe1cmo »

en als die analyser goed is, zie je ook als je in de buurt van de antenne komt. Porto antennes zitten vlak bij het lichaam, en omdat we graag kleine antennes willen hebben is het een opgerolde spoel, waarvan de impedantie varieert als je dict bij komt. Daar kunnen de porto's tegen.

Zet je een afgestemde halve golf antenne er op (met verlengspoel) zoals de Procom EFD serie, dan werkt het allemaal veel beter. Maar ja, een spriet van een meter er op.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Antenne analyser aan eigen antennes gehangen.. SCHRIK

#3 Bericht door EA5JEX »

Verwacht niets van een portofoon antenne. Geen tegencapaciteit dus omgeving(lichaam) van grote invloed.

Kees

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Antenne analyser aan eigen antennes gehangen.. SCHRIK

#4 Bericht door Goos »

Hoe heb je gemeten ?
De antenne gewoon via het kabeltje aangesloten ? of heb je er een dummy gemaakt als vervanging voor de porto.
In het laatste geval moet je er eigenlijk ook nog een kunsthand aan vast maken.

Om een idee te geven hoe gevoelig het een en ander is. Als je een type hebt met een plastic "dopje erop" en je haalt dit eraf , moet je niet vreemd opkijken als de res.freq 10 to 15 MHz omhoog gaat ( aangenomen op 145 MHz ) De conclusie die je hier uit kunt trekken is dat een klein beetje capaciteit ,bij dit soort antennes, een enorme invloed heeft. dus ook het grondvlak , hoe klein ook.

De impedanties en de VSWR, ik begrijp niet helemaal wat bij wat hoort.
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Antenne analyser aan eigen antennes gehangen.. SCHRIK

#5 Bericht door sottezero »

gewoon de SMA spriet rechtstreeks op de meter.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Antenne analyser aan eigen antennes gehangen.. SCHRIK

#6 Bericht door sottezero »

Ik merk wel dat de goedkope antennes gevoeliger zijn voor 'extra' capaciteit en de 'merk'-antennes minder.
Toch kwaliteitsverschil schijnbaar.

Plaats reactie