Fritzel FB-13 balun plaatsen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Fritzel FB-13 balun plaatsen

#1 Bericht door pa3kc »

Ik zie in de bijgeleverde handleiding van de FB-13 dat ze daar zeggen dat de balun met de bovenkant van de balun bevestigd moet worden aan de mastbuis.

De manier die in de handleiding van de FB13 staat. Plaatje van een FB33.
De manier die in de handleiding van de FB13 staat. Plaatje van een FB33.
fritzel17.jpg (21.67 KiB) 5383 keer bekeken

Maar in de handleiding van de balun staat het weer anders dat de balun met de rug zeg maar tegen de mastbuis bevestigd moet worden.

De andere manier in de balun handleiding.
De andere manier in de balun handleiding.

Voor de werking maakt het niet zoveel als ik het zo bekijk maar is er een voorkeur manier of is het gewoon wat voor diegene die het gaat plaatsen wat het handigste uitkomt?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Fritzel FB-13 balun plaatsen

#2 Bericht door pc1mb »

Als ik zo naar de foto's kijk moet ie vooral met de coax omlaag?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Fritzel FB-13 balun plaatsen

#3 Bericht door PA0FRI »

De denk ik HOFI constructie is anders dan dat van Fritzel destijds. Het stukje "open lijn" tussen antenne en balun verlengt de dipool.
Ik ben benieuwd of HOFI de lengte van de antenne daarmee heeft aangepast en hoe de SWR geworden is.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Fritzel FB-13 balun plaatsen

#4 Bericht door pa3kc »

PA0FRI schreef: 25 mar 2021, 12:37 De denk ik HOFI constructie is anders dan dat van Fritzel destijds. Het stukje "open lijn" tussen antenne en balun verlengt de dipool.
Ik ben benieuwd of HOFI de lengte van de antenne daarmee heeft aangepast en hoe de SWR geworden is.
Ik vermoed van wel want in de montage handleiding word de balun telkens meegenomen in de tekeningen.

Als je wilt wil ik wel de montage handleiding van de FB13 en de balun inscannen voor je.

Ik ga hem zo helemaal waterdichtmaken met vulkaniserende tape, daar heb ik al jaren goede ervaringen mee.

De gaatjes van de balun die moeten naar beneden wijzen en open blijven neem ik aan?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Fritzel FB-13 balun plaatsen

#5 Bericht door PA0FRI »

Montage tekening is niet nodig, maar wat zijn de lengtes van de antenne helften.
Tot de traps en het deel na de traps?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Fritzel FB-13 balun plaatsen

#6 Bericht door pa3kc »

Zie foto.

photo_2021-03-25_14-35-01.jpg

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Fritzel FB-13 balun plaatsen

#7 Bericht door PA0FRI »

FB23.gif
FB23.gif (3.66 KiB) 5241 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie