Kattesnor idee

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Kattesnor idee

#16 Bericht door PA0BAK »

PA2RU schreef: 17 mar 2021, 22:53 Als de hele zaak symmetrisch is zal je voedingslijnlijn met een te korte antenne niet stralen.
Kun je prima toepassen , al zal het rendement op 80m wel wat aan de lage kant zijn.
Stralen niet, maar de antenne zal dat ook niet goed doen.
Ter info, het grondwater niveau zit hier op ~50cm!
Dit kan goed zijn voor een kattesnor GP, verticaal voor 20m t/m 10m en gedeeltelijk horizontaal voor 80m t/m 30m.
Nadeel is wel, dat de shack zich in het midden bevindt, dus een dipool ligt voor de hand.

Dit gaat een zomer van antenne-testen/maken/afbreken/bedenken worden................ :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kattesnor idee

#17 Bericht door PA0FRI »

Als je echt de wolken wilt doen verdampen, heb je een full-size antenne nodig met zwevende gronddraden. Je maakt dan feitelijk een Yagi die omhoog kijkt. Ik heb met zo'n constructie een keer JOTA gedraaid met 10WPEP (SSB), zonder klachten te krijgen. Ontwerpoverwegingen staan op:
http://tetech.nl/divers/NVISantenneNL1.pdf

Een soort HB9CV met het zwevende deel op 1/8 golflengte.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kattesnor idee

#18 Bericht door pc1mb »

Goed bemeten open lijn is een impedantie transformator, geen straler...

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Kattesnor idee

#19 Bericht door PA0BAK »

pc1mb schreef: 19 mar 2021, 20:26 Goed bemeten open lijn is een impedantie transformator, geen straler...
Dat zeg ik ook nergens.
Wel zeg ik, dat een stroombuik niet in de voedingslijn moet komen, want dat is zonde, omdat de stroombuik juiste het stuk is dat straalt.
Valt deze in de voedingslijn, dan straal dit niet, maar je bent het wel kwijt.
Zeker met 10W op HF kan ik mij dit niet veroorloven :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Kattesnor idee

#20 Bericht door PA3DJS »

PA0BAK schreef: 19 mar 2021, 21:39
pc1mb schreef: 19 mar 2021, 20:26 Goed bemeten open lijn is een impedantie transformator, geen straler...
Dat zeg ik ook nergens.
Wel zeg ik, dat een stroombuik niet in de voedingslijn moet komen, want dat is zonde, omdat de stroombuik juiste het stuk is dat straalt.
Valt deze in de voedingslijn, dan straal dit niet, maar je bent het wel kwijt.
Zeker met 10W op HF kan ik mij dit niet veroorloven :roll:
Er gaat iets mis je redenatie. Als het vermogen niet in je voedingslijn blijft zitten, wordt het of in de antenne omgezet in warmte (dus draad wordt warm) of het wordt uitgestraald. Vervolgens raak je daarvan weer een deel kwijt (de regenwormenverwarming). Je bent "het" dus niet standaard kwijt als je een stroombuik in een voedingslijn hebt.

Als je een stroombuik in de voedigslijn hebt, heb je een grotere kans dat je daar vermogen in kwijt raakt (Ohmse verliezen). Heb je een spanningsmaximum in je voedingslijn, dan heb je een grotere kans dat je vermogen kwijt raakt (diëlektrische verliezen), of doorslag krijgt. Een te korte draad is niet Ohms, dus je krijgt in welke transmissielijn dan ook altijd een staande golf. Dat leidt tot een hoge spanning en/of stroom.

Het gaat er gewoon om dat er van die 10W zoveel mogelijk door je antennne-installatie wordt uitgestraald in de gewenste richting en polarisatie. Je zult voor jouw unieke situatie uit dienen te zoeken wat de beste optie is gegeven de randvoorwaarden. Wellicht kom je ook uit op een specifiek voor jouw situatie ontworpen tuner (zoals in mijn geval voor de postzegeltuinantenne).

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Kattesnor idee

#21 Bericht door PA0BAK »

PA3DJS schreef: 19 mar 2021, 23:36 Er gaat iets mis je redenatie.
Het was erg zwart/wit, maar je hebt volkomen gelijk.
PA3DJS schreef: 19 mar 2021, 23:36Het gaat er gewoon om dat er van die 10W zoveel mogelijk door je antennne-installatie wordt uitgestraald in de gewenste richting en polarisatie.
Je zult voor jouw unieke situatie uit dienen te zoeken wat de beste optie is gegeven de randvoorwaarden.
Wellicht kom je ook uit op een specifiek voor jouw situatie ontworpen tuner (zoals in mijn geval voor de postzegeltuinantenne).
Het gaat dan ook een drukke zomer worden, met een aantal bezoeken aan de lokale bouwmarkt voor diverse soorten PVC pijp.
Hopelijk wordt er in de buurt nog een velddag georganiseerd, dat zijn de gelegenheden om e.e.a. op maat te maken en ideeën uit te wisselen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Kattesnor idee

#22 Bericht door PA3DJS »

De "helical dipool" in halve golf resonantie is een prima oplossing als je maar een heel klein stukje band gebruikt (bijvoorbeeld alleen CW, digitale mode stukje, of bijv de 3630 kHz). zo'n helical dipool oplossing kan dan zonder tuner en kun je rechtstreeks voeden via een 1:1 balun en 50 Ohm coax.

Als het goed werkt, zul je merken dat bij resonantie de impedantie beneden 50 Ohm ligt. Dit los je op met een parallelspoel of -condensator. Mocht je wat meetwaarden hebben, dan is de spoel of condensator snel uitgerekend. Stel dat je een impedantie bij resonantie meet van 20 Ohm, dan heb je bijvoorbeeld een parallelspoel nodig van 1.8 uH. Na aanbrengen spoel zul je zien dat de nieuwe resonantiefrequentie wat naar beneden schuift. Hoe kleiner de impedantie bij resonantie, hoe kleiner de parallelspoel dient te zijn.

Die 1.8 uH kun je deel laten uitmaken van een zuivere luchtbalun (niet te verwarren met een luchtchoke).

Als de dipool met een kant dicht langs obstakels loopt (bijvoorbeeld stapel stenen met wat hout en glas), kan het zijn dat je de dipool met opzet wat ongebalanceerd moet maken om in het voedingspunt goede balans te hebben. In mijn postzegeltuin heb ik ook wat onbalans in de antenne (door een stapel stenen met glas en zo), maar dat los ik op door tegengestelde onbalans in de tuner aan te brengen (zodat de CM stroom in de kabel die naar d shack gaat minimaal is).

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Kattesnor idee

#23 Bericht door PA0BAK »

PA3DJS schreef: 20 mar 2021, 13:33 Als de dipool met een kant dicht langs obstakels loopt (bijvoorbeeld stapel stenen met wat hout en glas), kan het zijn dat je de dipool met opzet wat ongebalanceerd moet maken om in het voedingspunt goede balans te hebben. In mijn postzegeltuin heb ik ook wat onbalans in de antenne (door een stapel stenen met glas en zo), maar dat los ik op door tegengestelde onbalans in de tuner aan te brengen (zodat de CM stroom in de kabel die naar d shack gaat minimaal is).
Bij loopt de helft van de antenne (= 10m) langs het huis, maar dit heb ik bij de huidige dipool opgelost, door geen balun, maar en trafo te gebruiken.
Het voordeel is dan ook, dat deze galvanisch gescheiden is van de transceiver, dan kan voordelen hebben bij een statische ontlading (niet bij een inslag) en ik heb de indruk, dat ik nu minder qrm heb.

De huidige constructie werkt goed van 10m t/m 40m, minder op 60m en nauwelijks op 80m.
Nogmaals, het gaat een knutselende zomer worden.........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Kattesnor idee

#24 Bericht door PA0BAK »

Was mijn helical-dipool voor de kortegolf klaar, is de bandbreedte waardeloos.
Op 80m en op 20m maar 100kHz bruikbaar, de rest kwam boven de 1:3 en 15m was zelfs volledig onbruikbaar, alleen op 10m was de bandbreedte groter, maar ook slechts 500kHz.
Dit heeft mij 3 weken gekost 🙁

Nu heb ik alles gesloopt en ga ik met het materiaal een nieuwe constructie verzinnen, die beter is aangepast aan onze tuin en een symetrische voedingslijn heeft.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie