ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#31 Bericht door pe1rxq »

pc1mb schreef: 17 mar 2021, 09:06 Maar er staat ook in diezelfde welstandsnota dat het sowieso lager dan vergunningvrij moet zijn. Dat is wél een botte bijl, om dat voor een hele wijk in één keer vast te leggen.
Naar mijn mening geeft dit heel mooi de waarde van de huidige regeling aan.
Deze gemeente had natuurlijk het liefste gewoon alles verboden. Maar ze moeten tot 5m toestaan en geven dat hiermee ook toe.

De huidige regeling maakt in heel veel gemeentes het mogelijk om een redelijke antenne te plaatsen. Je bent af van willekeur.
Had het 6 of 7 meter moeten zijn? Misschien, maar met dezelfde argumenten had men het ook 4 of 3 meter kunnen maken.

Wanneer je uitzonderingen gaat maken voor de stijl van de antenne, bv 'vertikaal' of 'hemelsblauw', wordt dit zeer lastig te omschrijven. (Wanneer is een antenne een 'vertikale spriet'? Als hij een fractie hoger is dan breed? Of ga je daar een maximale dikte voor vaststellen? En mag er dan nog wel iets horizontaal uitsteken? of een spoel halverwege?)
Je komt dan onvermijdelijk terecht in willekeur: Een systeem waarbij elke antenne apart beoordeeld moet worden door iets dat wel heel veel op een welstandscomissie begint te lijken.

De huidige 5m regeling is onze 'veilige haven' waar alles netjes geregeld is. Daar zou ik zeker niet zomaar aankomen.
Als er al iets moet veranderen dan is het in het verlenen van vergunningen boven de 5m, dat zal altijd wel maatwerk blijven (de buren hebben nu eenmaal ook rechten) maar er valt zeker wat te verbeteren.

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#32 Bericht door PA3CWN »

Deze arresten zijn uitgesproken door het EHRM en hebben ertoe geleid dat 10 EVRM de rechts-positie van schotelantennes heeft gewaarborgd.

Maar tevens heeft het EHRM uitgesproken dat niet alleen de informatie, maar ook de middelen vallen onder het recht van 10 EVRM. Dat gegeven is volgens mij nog niet toegepast binnen de Nederlandse jurisprudentie, maar ik ken niet alle uitspraken m.b.t. antennes voor radio-zendamateurs.

Wordt er door een zendamateur of diens advocaat in een bezwaar/beroeps kwestie NIET verwezen naar deze arresten, dan zal het ook niet meegewogen worden door de rechter mocht het tot een rechtszitting komen.

Zou ik tegenwoordig opnieuw een bouwaanvraag moeten doen (wat gelukkig niet nodig is) , ik meteen vanaf het begin deze arresten zou noemen, zodat de gemeente bekend is met deze arresten.

De voormalig president van de Hoge Raad heeft zo'n 10 jaar geleden een speech gegeven aan het adres van het Europese Hof, waarin hij duidelijk stelt dat de uitspraken van het EHRM nauwlettend moeten worden gevolgd en indien van toepassing ook binnen onze Nederlandse Rechtspraak toegepast moeten worden.
Hij wees toen ook op het belang dat deze jurisprudentie al door lagere overheden toegepast moet worden omdat daarmee voorkomen kan worden dat onze Rechtspraak onnodig belast wordt.

Het heeft dus niet zozeer met dure advocaten van doen; iedereen kan deze arresten reeds noemen in de motivatie bij de aanvraag voor een bouwvergunning.
Het voordeel daarvan is, dat mocht je aanvraag worden afgewezen en je in bezwaar gaat, je in 1e instantie in de gelegenheid wordt gesteld om bij de bezwaren commissie deze arresten kan toelichten.

Als het namelijk NIET genoemd zou zijn, het ook niet wordt meegewogen. Noem je die arresten daarentegen wel, dan kan de bezwaren commissie er niet om heen. Ik heb verschillende antenne-kwesties gezien waarbij de kwestie na de zitting bij de bezwaren commissie al in kannen en kruiken was en er dus best wel know-how aanwezig is bij de bezwaren-commissie.

Dat het nog niet toegepast is heeft volgens mij ook te maken met de reeds aanwezige jurisprudentie die telkens 'gekopieerd' wordt. Maar hopelijk zal het in de toekomst wel eens met succes worden toegepast en dat daardoor de jurisprudentie voor ons positief veranderd.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#33 Bericht door elsinga »

Wellicht zouden de verenigingen een standaard aanvraagbrief kunnen opstellen, waar alle standaard argumenten al in genoemd worden? Hoef je alleen nog maar de brief aan te passen naar je eigen specifieke situatie.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#34 Bericht door PA3HHO »

Ik ben ook juist blij met de 5m regel. Let op: het geldt voor de lengte die boven de nok uitsteekt. Wanneer een vertical iets te lang is, dan kun je eventueel stukje inkorten en een topload gebruiken (paar zijwaartse sprieten). Daar wordt het niet mooier op en dat is ook het argument dat ik ga gebruiken wanneer iemand iets gaat zeggen van mijn (twee) vertikale antennes.

Ik heb een HF vertical (Sirio New Tornado omgebouwd naar 20m) die iets (ahum...) langer is dan 5m op een tegelvoet op het dak van de dakkapel, tevens een steigerbuis (u weet misschien zelf wel hoe lang die zijn) + V2000 (2,5m) op de schoorsteen staan en ook dat zal wel iets (AHUM...) langer zijn dan 5m maar wanneer je er van onderen naar kijkt is dat niet te zeggen. Als er iemand wil komen meten dan is dat prima, moeten ze een hoogwerkertje regelen want op mijn dak komen ze niet. Mocht het een probleem zijn, dan kan de steigerbuis wel wat korter en de Sirio krijgt dan een topload; een kruis exact op 5m hoogte, niet echt mooi.

Ik vind het een prima regeling en wil er zeer zeker niet vanaf.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#35 Bericht door PA0BAK »

PA3HHO schreef: 17 mar 2021, 12:56 Ik ben ook juist blij met de 5m regel. Let op: het geldt voor de lengte die boven de nok uitsteekt.
Nee, het geldt voor de lengte die boven het snijvlak mast/dak uitsteekt.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#36 Bericht door PH7R »

PA0BAK schreef: 17 mar 2021, 13:05
PA3HHO schreef: 17 mar 2021, 12:56 Ik ben ook juist blij met de 5m regel. Let op: het geldt voor de lengte die boven de nok uitsteekt.
Nee, het geldt voor de lengte die boven het snijvlak mast/dak uitsteekt.
Wat is exact definitie van snijvlak?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#37 Bericht door PE2AAB »

Als de antenne of antenne met drager aan de gevel is bevestigd, dan wordt de (gezamenlijke) hoogte gemeten vanaf het punt waar de antenne boven het dak komt.
Lees dat HIER op pagina 2 onder Bepaling van de hoogte van een antenne
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#38 Bericht door PA8S »

Et discite schreef: 17 mar 2021, 13:11Wat is exact definitie van snijvlak?
Volgens het omgevingsloket, daar waar je o.a. kan controleren of je een vergunning nodig hebt, hebben ze bij antenne aanvraag een mooi voorbeeldplaatje staan.
Afbeelding
Met de begeleidende tekst: Bij het berekenen van de hoogte rekent u de drager (of een andere bevestigingsconstructie) mee. Meet de hoogte in een rechte lijn vanaf het snijpunt van de antenne(drager) met het dak tot aan de bovenkant van de antenne.

Hopelijk is zo het iets duidelijker.

Edit: zie na het plaatsen van deze reactie dat tijdens het schrijven ervan PE2AAB een link naar een document heeft geplaatst waar deze afbeelding met uitleg ook in staat ;)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#39 Bericht door PA0FRI »

Mijn 2el 3 banden Yagi was bij alle vorige woningen 1.70 m boven de pannen en dat bleek met ( DX) 100 W goed te werken.
Het zou dus aan die 5 m (h) eis voldoen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#40 Bericht door PH7R »

PE2AAB schreef: 17 mar 2021, 13:23
Als de antenne of antenne met drager aan de gevel is bevestigd, dan wordt de (gezamenlijke) hoogte gemeten vanaf het punt waar de antenne boven het dak komt.
Lees dat HIER op pagina 2 onder Bepaling van de hoogte van een antenne
Helder, dus wil je max 5 meter benutten dan in de nok van het dak.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#41 Bericht door PE2AAB »

Ja feitelijk is dat het meest efficient gebruik maken van de hoogte (mits de nok zich achter de rooilijn bevindt; dat is een andere vereiste)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#42 Bericht door PA0FRI »

Of aan een stevige schoorsteen., Niet altijd aan te bevelen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#43 Bericht door pc1mb »

PA3HHO schreef: 17 mar 2021, 12:56 Als er iemand wil komen meten dan is dat prima, moeten ze een hoogwerkertje regelen want op mijn dak komen ze niet.
Zetten ze nog geen drones in voor de handhaving? :wink:

Lijkt me eigenlijk een ideale toepassing voor die dingen, voor ambtenaren die de ondankbare taak hebben zich te bemoeien met wat mensen in hun eigen achtertuin doen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#44 Bericht door elsinga »

PA0FRI schreef: 17 mar 2021, 13:57 Of aan een stevige schoorsteen., Niet altijd aan te bevelen.
Of een schoorsteen op de nok van het dak en dan de mast aan de muur (waar de schoorsteen dan onderdeel van uitmaakt) bevestigen. Wel extra hoogte, maar ook bevestigen aan iets met wat meer steen dan een schoorsteen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#45 Bericht door pe1rxq »

Je hebt helemaal geen toegang tot het dak of drones nodig. Google maar eens op 'inclinometer'. Dat kan iedereen met middelbare school wiskunde. Ik gok dat de afdeling bouwtoezicht van een gemeente daar niet zo'n moeite mee heeft

Plaats reactie