ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#46 Bericht door PA3CQN »

pe1rxq schreef: 17 mar 2021, 16:10 Je hebt helemaal geen toegang tot het dak of drones nodig. Google maar eens op 'inclinometer'. Dat kan iedereen met middelbare school wiskunde. Ik gok dat de afdeling bouwtoezicht van een gemeente daar niet zo'n moeite mee heeft
Laser-afstandsmeter is voldoende. Beetje mikken op zo'n antennespriet, maar verder gewoon a^2+b^2=c^2 verhaal. Als je huis tenminste recht overeind staat ;-)
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#47 Bericht door PA0BAK »

PA3CQN schreef: 17 mar 2021, 16:24 Laser-afstandsmeter is voldoende. Beetje mikken op zo'n antennespriet, maar verder gewoon a^2+b^2=c^2 verhaal. Als je huis tenminste recht overeind staat ;-)
Die Piet Agoras was nog niet zo dom.........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#48 Bericht door PA3CQN »

PA0BAK schreef: 17 mar 2021, 16:28
PA3CQN schreef: 17 mar 2021, 16:24 Laser-afstandsmeter is voldoende. Beetje mikken op zo'n antennespriet, maar verder gewoon a^2+b^2=c^2 verhaal. Als je huis tenminste recht overeind staat ;-)
Die Piet Agoras was nog niet zo dom.........
Fabrikanten ook niet. De functie zit bij de betere modellen al ingebakken. Hoef je ook niet meer te rekenen.

Overigens om even op het topic terug te komen. De 5 meter regel geeft redelijk ruimte. Ik vrees dat als je daar aan gaat tornen er weer een enorme brij aan andere regeltjes gaat ontstaan.
Zo mag je hier in Groningen volgens de regel wel een sprietantenne plaatsen, maar zijn schotels en beams(*) nu al aan andere regels onderhevig, terwijl de algemene wetgeving geen onderscheid maakt in het type antenne. Een schotel van 3 meter op de grond mag bv niet, ook al blijf je ver onder de 5 meter. Maar een schotel van 2 meter op een drager van 1 meter aan je schoorsteen dan weer wel...
Een aluminium vlaggenmast van 6 meter is ook weer vergunningvrij. Maar als ik er naast de vlag een miniwhip in hang, laat staan de hele mast tune op 20 meter is het weer vergunningplichtig.
Zo'n ondoorgrondelijke regelgeving gaat bij oprekken van wat er nu is alleen maar erger worden.

(*)Een beam is toch een reeks platliggende sprietantennes ? :D
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#49 Bericht door PE1PQX »

Ik zou het eigenlijk over een andere boeg willen gooien.
De Yanks (USA) hebben bij hun regering (federaal en/of op staatsniveau) geregeld dat de geregistreerde HAM's/CB-ers etc. een bepaalde status hebben welke we hier in Nederland ook vergelijkbaar hebben gehad; de Radioamateurdienst.
Als we dit weer in het leven kunnen roepen, met de daarbij geldende regels en bevoegdheden wordt het voor iedereen helder. Dit mag wel, dit mag niet...
En dan wel landelijk invoeren zonder beperkingen en inmenging vanuit het gemeentelijk apparaat. Denk hierbij aan eenvoudiger vergunningaanvraag zonder een beoordeling van een welstandscommissie en VVE. Die laatste 2 willen nogal eens roet in het eten gooien met opmerkingen 'het ziet er niet uit' of 'iedereen wil straks een antenne'.
(Hoe je dit ten opzichte van 27mc/CB-ers wilt organiseren valt buiten mijn betoog, maar vergeet deze groep liefhebbers ook niet!)

Overigens meende ik dat welstandscommissies geen enkele juridische waarde hadden, anders dan een adviserende rol. (Tenminste, dit had ik ergens gelezen maar kan het niet meer terug vinden. Of dit nu juist is durf ik dus niet met absolute zekerheid te beweren)

Verder ben ik ook geen voorstander om de 5mtr regel te verwijderen uit de wet/regels, zoals enkelen al hebben aangegeven hebben velen onder ons hier profijt van omdat ze geen vergunning kregen voor een mast. Menigeen moest zijn/haar liefhebberij tot groot verdriet opgeven omdat ze aan alle kanten tegen gewerkt werden.

Lang verhaal kort: haal de 'radioamateurdienst' terug (samen sta je veel sterker), vereenvoudig/versoepel vergunningaanvragen en zet hierbij de welstand/VVE op grote afstand.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#50 Bericht door PA3JVA »

Ik lees een stevige discussie over die 5M regel en hoe er mee om te gaan en de uitzonderingen die de RZA zou willen.
Maar was die 5M regel eigenlijk niet in het leven geroepen om gemeentes de wind uit de zeilen te nemen zodat de GSM bouwers hun GSM netwerken konden bouwen zonder al te veel tegenwerking van de diverse gemeentes (lees overal vergunningen aanvragen die ellenlang gerekt konden worden?)
Want iedereen wilde een goed bereik maar niemand antennes, ook de gemeentes niet.

Die regel is er niet voor ons, in zekere zin profiteren we er van.
Aanpassingen verwacht ik dan ook niet, wil je meer zul je echt een vergunning aan moeten vragen.

En de status als amateurdienst, in een uitgestrekt land als Amerika speelt dat misschien nog, in een overbevolkt landje als Nederland totaal niet.

Of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#51 Bericht door PE1PQX »

PA3JVA schreef: 18 mar 2021, 16:19 En de status als amateurdienst, in een uitgestrekt land als Amerika speelt dat misschien nog, in een overbevolkt landje als Nederland totaal niet.

Of heb ik het mis?
Waarom niet???(tegen vraag.. niks negatiefs hoor!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#52 Bericht door elsinga »

In Amerika hebben zendamateur een status ivm communicatie bij rampen (hier niet zo nodig, in Amerika wel). En dat oefenen ze regelmatig door te ondersteunen bij evenementen (lees: berichten voor derden, dat mag hier dus niet).

Ik zou graag die status hier ook hebben, maar de kans daarop is niet groot...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#53 Bericht door PE1PQX »

Met die redenatie help je gelijk DARES om zeep.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#54 Bericht door ----- »

elsinga schreef: 18 mar 2021, 17:54In Amerika hebben zendamateur een status
In Amerika woon je vaak (voor je eigen veiligheid) in een HAO (home owners assosiation) die vaak fikse beperkingen voor het plaatsen van antennes, of waar zelfs helemaal geen antenne geplaatst mogen worden. Dan liever de Nederlandse 5 meter regel.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#55 Bericht door PA3JVA »

@ PE1PQX, zie antwoord van elsinga.

Het leeft hier ook niet, Dares is er wel maar ook die treden niet naar buiten een niet zendamateur heeft er nog nooit van gehoord.
Zijn vooral met zichzelf bezig en hoe belangrijk ze wel niet zijn. Eisen stellen aan apparatuur etc.

Want als niet Dares lid mag je niet meedoen, zelf al zou je bij een calamiteit de enige amateur in de regio zijn die in staat is verbindingen te maken.
Dat is tegen de regels.

Naar mijn mening zal Dares daarom nooit een succes worden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#56 Bericht door PE1PQX »

PE5TT schreef: 18 mar 2021, 19:12
In Amerika woon je vaak (voor je eigen veiligheid) in een HAO (home owners assosiation) die vaak fikse beperkingen voor het plaatsen van antennes, of waar zelfs helemaal geen antenne geplaatst mogen worden. Dan liever de Nederlandse 5 meter regel.
En hier hebben we Vereniging Van Eigenaren die exact het zelfde proberen in wooncomplexen.

@PA3JVA DARES wordt ook wel een 'papieren tijger' genoemd. En i.d.d. zie ik zaken waarvan ik dan denk dat ze zich belangrijker vinden dan ze werkelijk zijn.
Nee, dan voel ik me veel belangrijker als onafhankelijke zendamateur actief bij een reddingsbrigade. Daar zijn ook communicatieve middelen beschikbaar.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#57 Bericht door pc1mb »

@PA3CQN schotels zijn ook binnen de landelijke vergunningvrij regels een aparte categorie. Verder alles op één hoop inderdaad.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#58 Bericht door PE2AAB »

[mod]vanaf hier splits ik het topic even af. Hieronder verder over antenne plaatsing issues en de discussie over DARES; Noodcommunicatie gaat hier verder: viewtopic.php?p=254384#p254384 [/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#59 Bericht door Jan pa3abk »

Een beetje creatief denken... Een vlaggemast of een boom...
Bedenk wel dat elk decennia er 6db ruis bij komt.
Naar het platteland hoef je ook niet gaan dat ligt straks helemaal vol met zonneweides
Bijlagen
Antenna tree.jpg
Antenna tree.jpg (24.72 KiB) 3742 keer bekeken
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#60 Bericht door PE2AAB »

'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie