ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#91 Bericht door PE1PQX »

Gewoon open zijn naar je buren, werkt het beste.... Iets met vliegen vangen, stroop en azijn.

Ik was afgelopen december nog druk doende met het opbouwen van mijn mast, kwam een buurman netjes vragen "Kan jouw antenne nu al storen?? Volgens mij niet omdat je nog aan het opbouwen bent, maar weet het niet zeker", mijn antennes lagen nog gedemonteerd in de schuur.
Nette vraag, en heb toen een vriendelijk gesprekje gehad met die beste meneer en daarbij een en ander uitgelegd wat onze hobby nu inhoud en dat ik in theorie niet op zijn WiFi kan storen. (Bleek dat hij wat Ziggo-WiFi gedoe had en gewoon netjes vroeg.)

Uiteindelijk was zijn insteek "doe gewoon je ding, iedereen heeft zo zijn hobby's.". Heb hem wel gevraagd niet te wachten als hij daadwerkelijk storing van mij heeft, maar gewoon even aan de deur komen en vragen. Iedereen moet hier zonder gedoe en ruzie kunnen wonen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#92 Bericht door elsinga »

Ik heb voor dit soort vragen een aparte pagina op mijn site: https://pc5e.nl/buren. Uiteraard ook meer dan bereid om e.e.a. uit te leggen en eventueel te helpen storingen op te sporen (ook al ben ik niet de schuldige).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#93 Bericht door PA2S »

Gewoon open zijn naar je buren, werkt het beste.... Iets met vliegen vangen, stroop en azijn.
Helemaal eens, een kleine rimpel kan een grote golf veroorzaken...

Verder: deze draad bevat een hoog gehalte "klok en klepel" en raakt soms kant noch wal. Daar heeft niemand wat aan en bovendien lokt het veel "doe het zelf" discussies met de overheid op, waar we allemaal last van kunnen krijgen. Een dringend advies is om dat niet te doen! Zoek een deskundige op, zoals het BOAN van de DARU. Kost bijna niets en je krijgt adviezen van mensen die echt weten hoe het zit. Beter dan de meeste algemene juristen, die met dit onderwerp weinig of geen ervaring hebben.

Recente uitspraken van de Afdeling Bestuursrecht van de Raad van State laten zien dat de vrijheid om meningen te uiten en te ontvangen (art. 10 EVRM) ons "antennerecht" maar beperkt beschermt. De overheid heeft een ruime beoordelingsvrijheid en we zien dat het voor ons radioamateurs steeds moeilijker wordt. Daar kan ik niets aan veranderen, het is gewoon iets van de huidige tijd.

Heel belangrijk is om te beseffen dat pogingen om de "5 meter regel" te wijzigen, helemaal verkeerd kunnen aflopen. Verwacht geen steun van de politiek, want die zien ons gewoon niet staan. Stel dat er een wetsvoorstel zou komen, dan kan het ertoe leiden dat men eerder beperkt dan verruimt. Rechters hebben al geoordeeld dat informatie ook via internet kan worden uitgewisseld en als dat de norm zou worden, is het gedaan met de 5 meter regel.

Een dringend advies is om het te laten rusten en hoe vervelend het ook is, vermijd de kans dat het wapen achteruit schiet. Beter een 5 meter antenne op het dak dan tien in de lucht!

Groet, Henk PA2S

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#94 Bericht door PE1PQX »

PA2S schreef: 05 apr 2021, 10:17 Beter een 5 meter antenne op het dak dan tien in de lucht!

Groet, Henk PA2S
Even een aanpassing: Beter 1 antenne 5 meter hoog, dan 10 in het gras op gondniveau.

@elsinga: goh, komt me bekend voor... 'Geleend' van Ronald, PD0RLD
Moet mijn tekst nog actualiseren naar mijn huidige situatie: https://www.pe1pqx.eu/index.php/home/am ... r-de-buren
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#95 Bericht door pc1mb »

Tip: hoewel je natuurlijk graag vertelt over je hobby en een beetje enthousiasme erin leggen goed is, probeer die lappen tekst wat in te korten. De aandachtsspanne van de gemiddelde lezer is helaas niet zo lang. Wel een goed idee overigens om je verhaal zo voor te bereiden! En altijd behulpzaam klaar te staan als iemand vermoedt storing te ervaren.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#96 Bericht door elsinga »

PE1PQX schreef: 05 apr 2021, 10:26 @elsinga: goh, komt me bekend voor... 'Geleend' van Ronald, PD0RLD
Het idee voor deze pagina is inderdaad niet spontaan bij mij opgekomen. Wel heb ik 'm naar mijn eigen situatie vormgegeven. En ja, het is niet in de 140-tekens vorm die tegenwoordig de norm voor de aandachtspanne bepaalt.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#97 Bericht door PE1NBD »

elsinga schreef: 04 apr 2021, 07:36 Inderdaad, dank aan de buren, want ik gok dat de antenne ook boven hun huis draait. ;)
Ja aan dat laatste is niet te ontkomen met deze beams. Langste element is zo'n 11 meter lang. :)
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#98 Bericht door PE1NBD »

pc1mb schreef: 03 apr 2021, 08:38 Ik zeg taart voor de buren. Mooi werk!
Die kunnen ze van mij elke week krijgen als ze willen. Maar laat ik de verstandigste maar zijn en dat niet doen. Moeten ze al die extra kilootjes er weer aftrainen. :wink:
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Plaats reactie