ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PDØROH
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2021, 17:02
Roepletters: PD0ROH

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#61 Bericht door PDØROH »

Hallo beste collega amateurs ,
ik moet me als topic starter even verontschuldigen.

Afgelopen week en daarvoor heb ik weer vreselijke last van mijn chronische hart ritme kwaal en moet mezelf erg in acht nemen.
17 feb jl heb ik ter observatie in het ziekenhuis gelegen en nog immer heb ik af en toe stevig last. ik was nl op mijn werk ca 10 keer van mijn stokje gegaan.
De stress die ik ervaar omdat bv mijn antennes er af moeten helpt er ook niet bij.
ik moet bv mijn antenne dossier digitaal maken om naar mijn jurist te sturen ( heb hulp aangeboden gekregen van een bekende zendamateur bron )
maar ook hier geld mijn gezondheid gaat even voor.

Ik ga al bewust niet achter de pc zitten in mijn shack ( ja de radio gaat dan ook aan je kent dat wel ) en voor je het weet vergeet ik de tijd terwijl ik beter moet weten en op tijd moet gaan slapen etc. Gevolg is de volgende dag vreselijke aanvallen. Dokter zegt dat het geen kwaad kan maar je voelt je vreselijk beroert.

Deze Woensdag komt er vervolg onderzoek ik krijg een EEG onderzoek en een MRI scan. Ik poep 7 kleuren str... bang dat ze wat engs vinden.

Dus bij deze trek ik me voor nu even terug wegens gezondheid redenen en kom op dit onderwerp terug. Wou dat het anders was maar ik moet verstandig zijn. Ook al raakt dit onderwerp me diep in de ziel. Stuur me gerust een email als je wilt nogmaals pd0roh apenstaartje veron puntje en ellll


73s
PD0ROH
Rob

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#62 Bericht door pe1rxq »

Beterschap!

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#63 Bericht door PA3CWN »

Beterschap Rob !!!

Om het topic 'alive' te houden; Is er iemand bekend hoe het met de status van regelgeving m.b.t. de bouwvoorschriften anno 2021 is gesteld ?

In 2010/2011 namelijk werd het BBLB (Bouw Besluit Lichtvergunningsplichtige Bouwwerken) 'vervangen' door de WABO. V.w.b. de 5 meter vergunningsvrije situatie stond er in de Nota van Toelichting behorend bij de BBLB, dat indien er een vergunning was verleend voor een bouwwerk ( zoals een antennemast ) de hoogte mocht toenemen met deze vergunningsvrije 5 meter. Destijds in mijn geval; Een vergunde mast van 15 meter, welke als bouwwerk werd betiteld en daarbovenop mocht ik nog de vergunningsvrije 5 meter 'toepassen'.
Bij de WABO was deze Nota van Toelichting in zijn geheel 'overgenomen' en nog steeds rechtsgeldig destijds.

Na die tijd heb ik me er niet veel meer in verdiept, op het gegeven na, dat ik me herinner dat Guido PA0GMM, ergens genoemd heeft dat uit jurisprudentie bleek, dat een gemeente tegenwoordig mag eisen dat bijv. antennes die men in de 'aangevraagde' mast wil plaatsen, ook aangegeven worden in de aanvraag.
M.a.w. voor zover ik me dat herinner; dat indien je een aanvraag doet voor een antennemast, je heden ten dage de antennes die je wilt plaatsen ook al dient 'in te tekenen' bij de aanvraag ?

Ik heb een tijdje ge Googled, maar kon zo 123 geen antwoord vinden op mijn vraag.
Wie weet hier een antwoord op, eventueel met een link naar het schrijven van Guido e/o uitspraken ?

73 PA3CWN

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#64 Bericht door Gert_PA2LO »

Oene, ik denk dat jij duidt op deze zaak: https://www.raadvanstate.nl/@87815/201202224-1-a1/

Guido heeft in Electron van februari 2013 een toelichting geschreven over de gevolgen van deze uitspraak: "Juridische ontwikkelingen antenneplaatsing".

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#65 Bericht door pc1mb »

https://www.omgevingsweb.nl/wetgeving/b ... 5a-en-2-7/
Artikel 2 lid 17.

Daar staat duidelijk dat antenne met drager, dus inclusief mast (vergund of niet vergund), geteld wordt. De enige uitzondering is gevelbevestiging, daar mag je het snijpunt met dakvlak erbij tellen - dan telt de woning dus niet mee als antennedrager.

Wet gaat boven toelichting (die ik niet eens gelezen heb)

Sorry, je hebt geen maas gevonden.

Als ze dat letterlijk nemen mogen zelfs constructies van 5 meter op een plat dak niet, want dat is geen gevel...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#66 Bericht door pc1mb »

@PA2LO Interessante uitspraak met links naar voorgaande uitspraken.

In al deze zaken wordt trouwens met artikel 10 EVRM gezwaaid en inderdaad erkend dat niet verlenen van de vergunning, een inperking van dat recht is. Tot zover het goeie nieuws.

Helaas wordt in ál die gevallen 10 EVRM alsnog van tafel geveegd via de combinatie van hoogte vs. afstand tot de buren en dat buren eea "als hinderlijk ervaren". Criteria voor hoogte versus afstand tot buurperceel kan ik helaas nergens vinden.

Hinder perceptie van buren gaat dus boven het Europees verdrag voor rechten van de mens. Tot zover de waarde dáárvan.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#67 Bericht door PE1PQX »

@PD0ROH: gezondheid gaat ten allen tijde voor de hobby. Beterschap en houd vol!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#68 Bericht door PA1RA »

Hinder perceptie van buren gaat dus boven het Europees verdrag voor rechten van de mens. Tot zover de waarde dáárvan.


Bij die 'Hinder' moet dan wel feitelijk kunnen worden aangetoond dat het die buren aantast in een van hun wettelijke rechten van die mens. Gewoon 'niet mooi' is geen recht. Als er geen licht meer in de tuin komt en de planten dood gaan, ja dan kom je in de buurt (weet even niet welk recht het zou zijn, maar je snapt m hopelijk :wink: )

73,
Rene.
Pa1Ra

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#69 Bericht door PA3CQN »

PA1RA schreef: 23 mar 2021, 14:15 Hinder perceptie van buren gaat dus boven het Europees verdrag voor rechten van de mens. Tot zover de waarde dáárvan.


Bij die 'Hinder' moet dan wel feitelijk kunnen worden aangetoond dat het die buren aantast in een van hun wettelijke rechten van die mens. Gewoon 'niet mooi' is geen recht.
Maar een daling van de verkoopwaarde van een huis omdat er een grote mast naast staat dan weer wel. Zie het topic over planschade.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#70 Bericht door PA0BAK »

PA1RA schreef: 23 mar 2021, 14:15Gewoon 'niet mooi' is geen recht.
Dat is een kwestie van smaak.
Helaas voor de buren, maar ik vind mijn antenne wel mooi (kattesnor)........ :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#71 Bericht door pa3kc »

pc1mb schreef: 23 mar 2021, 08:55 @PA2LO Interessante uitspraak met links naar voorgaande uitspraken.

In al deze zaken wordt trouwens met artikel 10 EVRM gezwaaid en inderdaad erkend dat niet verlenen van de vergunning, een inperking van dat recht is. Tot zover het goeie nieuws.

Helaas wordt in ál die gevallen 10 EVRM alsnog van tafel geveegd via de combinatie van hoogte vs. afstand tot de buren en dat buren eea "als hinderlijk ervaren". Criteria voor hoogte versus afstand tot buurperceel kan ik helaas nergens vinden.

Hinder perceptie van buren gaat dus boven het Europees verdrag voor rechten van de mens. Tot zover de waarde dáárvan.
In welke van al die gevallen?

Heb je misschien links naar uitspraken waar het EVRM van tafel is geveegd?

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#72 Bericht door PA3CWN »

Bedankt Gert !

Dat was inderdaad de informatie welke ik bedoelde en dat is een tegenvaller...
Toen in onze gemeente destijds het antennebeleid voor particulieren werd aangenomen, was daaruit te
herleiden dat een antennemast als bouwwerk beschouwt werd en dat de hoogte onder voorwaarden
vergunningsvrij met 5m mocht toenemen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#73 Bericht door PE1PQX »

PA3CQN schreef: 23 mar 2021, 15:22
Maar een daling van de verkoopwaarde van een huis omdat er een grote mast naast staat dan weer wel. Zie het topic over planschade.
Als ik me niet vergis is er ook jurisprudentie hierover dat waardevermindering van een woning/perceel niet is aangetoond of bewezen na plaatsen antennemast.
Dat een woning of perceel lastiger te verkopen is staat hier los van. Feitelijke waarde verminderde niet.

(Zo even uit mijn hoofd; gelezen in het VERON boek)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#74 Bericht door PA1RA »

PE1PQX schreef: 26 mar 2021, 13:37
PA3CQN schreef: 23 mar 2021, 15:22
Maar een daling van de verkoopwaarde van een huis omdat er een grote mast naast staat dan weer wel. Zie het topic over planschade.
Als ik me niet vergis is er ook jurisprudentie hierover dat waardevermindering van een woning/perceel niet is aangetoond of bewezen na plaatsen antennemast.
Dat een woning of perceel lastiger te verkopen is staat hier los van. Feitelijke waarde verminderde niet.

(Zo even uit mijn hoofd; gelezen in het VERON boek)
Punt bij die planschade was/is dat:
-er kan pas sprake zijn van een eventuele planschade claim als er (met instemming van de gemeente) afgeweken wordt van een bestemmingsplan, of indien het bestemmingsplan gewijzigd wordt.
-ingeval van de plaatsing van een antennemast hoger dan 5 meter, of lager als dat zo in het bestemmingsplan staat, moet er van het bestemmingsplan afgeweken worden en zou je denken dat er planschade aan de orde zou kunnen komen.
-echter, vanwege de EVRM art. 10, en onze status als geregistreerd zendamateur heb je niks met een bestemmingsplan te maken. Daarom kan ook planschade nooit aan de orde komen.

Dat was in ieder geval bij mij aan de hand. De gemeente heeft dit na wat overtuiging ingezien en mij een planschadeclaim vrije vergunning verleend.
(zie inderdaad de bijlage in mijn topic onder 'planschade': https://zendamateur.com/viewtopic.php?p=253381#p253381)

73,
Rene
Pa1Ra.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ACTIE! 5 meter antenne regel moet van tafel medestanders gezocht

#75 Bericht door PE1PQX »

PA1RA schreef: 26 mar 2021, 14:46 -echter, vanwege de EVRM art. 10, en onze status als geregistreerd zendamateur heb je niks met een bestemmingsplan te maken. Daarom kan ook planschade nooit aan de orde komen.
73,
Rene
Pa1Ra.
Waar heb je die info vandaan?? Dat 'wij' zendamateurs niets met een bestemmingsplan te maken hebben??
Als dit ergens wettelijk geregeld is scheelt dit een flinke klus om een gemeente te overtuigen...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie