Antenne (plaatsings) perikelen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Johan58
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2021, 21:17
Roepletters: PA7JG

Antenne (plaatsings) perikelen

#1 Bericht door Johan58 »

Een klein jaartje geleden heringetreden in deze mooie hobby.
Ik heb tegen de achtergevel van mijn huis een mastje gezet met daar in rondstralers voor 2 en 70.
Vanuit deze mast had ik een endfed gespannen naar de garage.
Door de beperkte ruimte heb een deel terug gevouwen van deze endfed.
Werkte op zich best wel aardig, beter dit als helemaal geen HF antenne was het idee.
Echter na wat op HF bezig geweest te zijn stond de buurman aan de deur met het verhaal dat hij een brom had op zijn audio installatie.
Zoals het hoort meteen aangeven dat ik dit naar alle waarschijnlijkheid op kan lossen door de bekabeling van de installatie te ontstoren.
Maar dat was niet nodig en ik moest mij gewoon bezig houden met de hobby????
Helaas bleef/blijft hij nu klagen ondanks mijn aanbod.
Om te proberen het probleem weg te nemen heb ik mijn zelfbouw endfed vervangen door een commercieel exemplaar en een mantelstroomfilter geplaatst.
Problemen bleven
De antenne verhuist naar de andere kant van de achtergevel
Klacht blijft maar in mindere mate.
Wederom aangegeven om ter plaatse de boel te bekijken en te trachten het op te lossen maar hier geen reactie op gekregen.
Nu steeds wanneer ik op HF uitkom komt vrijwel direct de klacht over de brom.
Inmiddels (bijna een jaar later) een magn. Loop antenne aangeschaft en op een parasolstandaard in de tuin gezet.
Tja nog steeds bromt het bij de buurman.
Ik dacht dat de loop te laag stond en heb hem vorige week tegen de garagemuur gemonteerd en steekt de loop zo'n 1,5 meter boven het garagedak uit.
Het duurde niet lang en de buurman ging uit zijn plaat. Wat ik wel allemaal niet aan het doen was en waarom ik niet van te voren heb overlegt voordat ik de antenne ging plaatsen.
Euhhh het is een vergunningsvrije geplaatste antenne, gezien het geheel ruim onder de gestelde 5 meter blijft, was mijn reactie.
Echter schermde hij met een document waarin vermeld wordt dat het normaal was te overleggen met de buren ook als het gaat om een vergunningsvrij bouwwerk.
Toen ik de mast tegen de achtergevel monteerde nooit iets gehoord over deze meldingsplicht naar de buren.
Hij bleef aandringen op een verklaring voor het plaatsen van de antenne en wat voor een gevolgen het heeft voor de buren.
Ik heb nogmaals benadrukt dat ik deze antenne vergunningsvrij mag plaatsen waarop de reactie kwam dat het om goed fatsoen ging.
Nu krijg ik bij het minst geringste signaal dat ik in de lucht zet op HF een whatsapp bericht dat ik een brom veroorzaak.
Nu nog iets wat mij helemaal steekt in het geheel en dat is dat deze buurman zelf zendamateur is.
Ik weet niet wat hem zo verbittert heeft gemaakt en om zo met collega amateur om te gaan.
Ik heb dit verhaal ook bij de VERON neergelegd met de vraag of men mij van advies kan voorzien .
Ik kreeg vrijwel direct een reactie dat het doorgestuurd wordt naar de expert waarvan ik hoop dat deze snel met wat adviezen komt.
Echter leek het mij handig om hier ook eens mijn licht te laten schijnen over dit verhaal om zoveel mogelijk input te krijgen over dit bizarre geval.
Ik kan natuurlijk zeggen dat hij het AT maar in moet schakelen maar ik wil het (nog) niet op de spits drijven voordat ik alles van mijn kant heb kunnen uitsluiten.
Wat is jullie mening hierover en wat kan ik er nog aan doen om storingsvrij mijn hobby uit te kunnen oefenen.

Groet Johan PA7JG

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#2 Bericht door PD7HB »

Zeker als de klagende buurman zelf ook amateur is dan zou hij moeten weten dat deze "storing" op te lossen is, echter gaat hij niet op jouw aanbod in dit op te lossen. Ik persoonlijk zou hem dan het advies geven het AT te bellen en ik gaf hem ook het nummer en email adres op een briefje en wenste hem verder een prettige dag.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#3 Bericht door PE1PQX »

Als die buur van jou werkelijk ook zendamateur is, lijkt mij dat hij ook moet weten wat hij er zelf aan kan doen om die brom te voorkomen; ook in lijn met jouw aanbod.
Ook hoort hij te weten dat indien hij verouderde audioapparatuur heeft, deze niet meer kan voldoen aan de huidige EMC regelgeving (regelgeving werkt niet met terugwerkende kracht, maar zal periodiek aangescherpt worden naar de stand der techniek).

Mert andere woorden: Als hij werkelijk zendamateur is, hoort hij beter te weten.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PH7R
Berichten: 1140
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#4 Bericht door PH7R »

Zelfverklaard 27mc :lol:
Johan58 schreef:...zendamateur is
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Johan58
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2021, 21:17
Roepletters: PA7JG

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#5 Bericht door Johan58 »

Et discite schreef:Zelfverklaard 27mc :lol:
Johan58 schreef:...zendamateur is
Nee, call staat nog steeds geregistreerd bij het AT
PA3***

Johan58
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2021, 21:17
Roepletters: PA7JG

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#6 Bericht door Johan58 »

PE1PQX schreef:Als die buur van jou werkelijk ook zendamateur is, lijkt mij dat hij ook moet weten wat hij er zelf aan kan doen om die brom te voorkomen; ook in lijn met jouw aanbod.
Ook hoort hij te weten dat indien hij verouderde audioapparatuur heeft, deze niet meer kan voldoen aan de huidige EMC regelgeving (regelgeving werkt niet met terugwerkende kracht, maar zal periodiek aangescherpt worden naar de stand der techniek).

Mert andere woorden: Als hij werkelijk zendamateur is, hoort hij beter te weten.

Hij weet zeker beter echter ipv. mee te denken hoe het probleem op te lossen gaat hij mijn inziens dwars liggen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#7 Bericht door PE2AAB »

Heeft alleen hij ooit geklaagd of iets gemeld? Zo te zien zitten er meerdere amateurs in je omgeving.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Johan58
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2021, 21:17
Roepletters: PA7JG

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#8 Bericht door Johan58 »

In mijn directe omgeving zit er verder geen amateur.
Zelf is hij niet actief en verder van niemand klachten hier uit de wijk enkel vreemde blikken ten aanzien van de loop die nu boven het garagedak uitsteekt. Geen negatieve reacties maar kreeg wel de vraag of ik nu contact kon maken met aliens :D

EDIT: Quote weggehaald. was overbodig

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#9 Bericht door deg1er »

en als je vraagt wanneer je een brom veroorzaakt en dan vermogen verminderen tot die brom weg is
bij mij thuis komt rond de 45 wat de brom tevoorschijn met de endfed
ik heb ook een kleine beam 10-15-20 net boven het dak met 400 geen brom binnen
iets minder mooi voor de buren maar minder last van hun en hun minder last van mij
[hij staat er nu een jaar en een buur heeft nog maar wat gezegd ] en dat was komt er nog meer :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#10 Bericht door PA3HMP »

Als hij zelf zendamateur is en geen antennes heeft staan dan mag hij dat waarschijnlijk niet van zijn vrouw, dat verklaar de azijnpisserij.

als hij weer begint te zeuren is het makkelijk, een berichtje terug dat je hem meerdere malen hebt aangebonden de storing proberen te verhelpen in zijn verouderde spullen, als hij daartoe bereid is hij contact met je op mag nemen en dat je van alle andere berichten verschoond wil blijven.

stuurt hij dan weer een whatsapje over storing dan een berichtje dat je zijn nummer geblokkeerd hebt en gewoon het nummer blokkeren

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#11 Bericht door ON7RA »

als hij weer begint te zeuren is het makkelijk, een berichtje terug dat je hem meerdere malen hebt aangebonden de storing proberen te verhelpen in zijn verouderde spullen, als hij daartoe bereid is hij contact met je op mag nemen en dat je van alle andere berichten verschoond wil blijven.
Dan heb je meteen al een bewijs, dat je, je buurman wel degelijk hebt aangeboden om een oplossing te bieden. Dan kan hij achteraf niet komen opdraven dat je tot niets bereid was!
73 Renaat :D ON7RA :D

Johan58
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2021, 21:17
Roepletters: PA7JG

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#12 Bericht door Johan58 »

PA3HMP schreef:Als hij zelf zendamateur is en geen antennes heeft staan dan mag hij dat waarschijnlijk niet van zijn vrouw, dat verklaar de azijnpisserij.

als hij weer begint te zeuren is het makkelijk, een berichtje terug dat je hem meerdere malen hebt aangebonden de storing proberen te verhelpen in zijn verouderde spullen, als hij daartoe bereid is hij contact met je op mag nemen en dat je van alle andere berichten verschoond wil blijven.

stuurt hij dan weer een whatsapje over storing dan een berichtje dat je zijn nummer geblokkeerd hebt en gewoon het nummer blokkeren
Sorry voor de late reactie, was druk met andere dingen dan met de hobby.
Ja hij is nog steeds zendamateur maar niet actief (volgens de site van het AT is de call nog steeds in gebruik) en hij heeft in het verleden meegewerkt aan de cursus radiozendamateur van de VRZA waardoor ik aan kan nemen dat hij goed op de hoogte moet zijn van de materie.
Inmiddels ben ik inderdaad op het punt aangekomen dat, wanneer er weer geklaagd gaat worden door hem, ik hem door verwijs naar het AT met de kanttekening dat ik nog steeds bereid ben om de storing te verhelpen mocht hij dat willen.
Ik denk eerlijk gezegd dat je eerste zin de spijker op z'n kop slaat :D

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne (plaatsings) perikelen

#13 Bericht door pc1mb »

Moet hij dan zijn stereo of zijn vrouw inruilen voor een nieuwer model? :lol:

Plaats reactie