EIRP vermogen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: EIRP vermogen

#16 Bericht door pe1rea »

Mwah, ik ben eerder bang dat we een fascistisch Nederland krijgen dan een communistisch.
We leven al ruim 40 jaar onder een rechtse regering en die tweedehands manager zal de volgende verkiezingen ook wel winnen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: EIRP vermogen

#17 Bericht door elsinga »

[mod] Eventuele politieke toekomstverwachtingen voegen niets toe aan de discussie en de vraag lijkt beantwoord. Gelieve de politiek er verder buiten te houden. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: EIRP vermogen

#18 Bericht door PE4BAS »

Toch word 15W EIRP wel heel ruim geïnterpreteerd in de praktijk vind ik. Smoesjes als, mijn dipool hangt maar op 5m hoog en kan dus geen 2,15dBi leveren. Mijn RG58 coax van 50m heeft een verlies van...

Persoonlijk denk ik dat 90% (of meer) van de amateurs op 60m vaak minstens 2x zoveel vermogen gebruiken als toegestaan.

Ik vraag me dan ook af hoe lang het zal duren voordat de primaire gebruikers gaan klagen en wij de 60m band weer gaan verliezen. Dat geldt dan niet alleen voor Nederland maar voor meer landen binnen het WRC besluit.

Overigens is hier in het noorden van het land komende week een militaire oefening gepland van de verbindingsdienst. Het zou mij niks verbazen dat ze, onder het mom van, metingen gaat doen op 60m om te kijken in hoeverre men hier last van heeft.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: EIRP vermogen

#19 Bericht door PA3CQN »

PE4BAS schreef:Toch word 15W EIRP wel heel ruim geïnterpreteerd in de praktijk vind ik. Smoesjes als, mijn dipool hangt maar op 5m hoog en kan dus geen 2,15dBi leveren. Mijn RG58 coax van 50m heeft een verlies van...
Tja, je coaxverlies mag je juist bij EIRP wel meerekenen, in tegenstelling tot bij PEP.

Als je echt een groep wil die EIRP aan zijn laars lapt moet je eens bij WiFi-gebruikers gaan kijken. 100 mW EIRP maar iedereen gooit allerlei antennes op zijn router.
Ik ken wel professionele AP's waar ik de versterking van de antenne netjes in kan voeren of handmatig dBm in kan stellen, maar bij de afdeling consument nog nooit tegengekomen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: EIRP vermogen

#20 Bericht door PA3DJS »

Er is wel wat voor de 15W EIRP te zeggen. Bij gelijke omstandigheden (ruisvloer en vermogen) kunnen wij als zendamateurs een primaire gebruiker opmerken als hij vanaf zijn locatie ook zendt. De kans op interferentie is dan klein te houden. De kans is dan verder te verlagen door onderscheid in vermogens te maken (primair meer dan secundair).

Is de primaire gebruiker een ontvangststation, dan kan het een probleem opleveren als wij door de propagatie de primaire uitzending vanaf een andere locatie niet horen. Bestaat de primaire gebruiker uit een netwerk van geografisch verspreide zendontvangers, dan is de kans heel groot dat wij er daar wel een van horen. Wij gaan QSY en QRM bij de primaire gebruiker wordt voorkomen. Op zo'n manier is sharing best mogelijk.

Helaas zijn de omstandigheden v.w.b. ruis vaak niet gelijk. De kans dat wij een primaire gebruiker niet opmerken, neemt toe als onze ruisvloer toeneemt (woonwijk), omdat we dan alleen nog sterke gebruikers kunnen ontvangen. Als onze amateurtegenstations met veel EIRP zitten, kunnen wij wel verbindingen maken. Een dipool zo'n 10 m boven lekker volgescheten grond, eventueel nog een stel zwevende reflectordraden eronder, genereert 400WEIRP met 100W input. We kunnen dan een primaire gebruiker hinderen zonder dat op te merken.

De makkelijke weg om iedereen (landen, organisaties) dan mee te krijgen is een groot dB verschil te introduceren tussen de vermogens van de primaire en secundaire gebruikers. Als na een aantal jaren blijkt dat het met 15WEIRP heel goed gaat (weinig verstoring primaire gebruikers), is het wellicht mogelijk om in de toekomst wat meer vermogen toe te staan. Ja, ik weet dat kleine veranderingen vaak lang kunnen duren...

De keuze voor EIRP (in plaats van ERP) heeft te maken met de achtergrond van de mensen die aan de onderhandelingstafel hebben gezeten. In de meeste banden hebben wij een zendvermogenlimiet in de vorm van een PEP (Peak Envelope Power). Ga je in de wetgeving van andere landen kijken, dan kom je vaker EIRP tegen. Als zendamateur gaat mijn voorkeur uit naar PEP, omdat dit aanmoedigt om met antennes te experimenteren die gain geven.

Plaats reactie