Chemisch anker - baksteen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Chemisch anker - baksteen

#16 Bericht door pe1nil-cor »

ja
Ook in bouwstenen zit nog een groot verschil in kwaliteit en dan is ook maar
te hopen dat er de voorgeschreven aantal spouw ankers in de muur zitten.

73
Cor

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Chemisch anker - baksteen

#17 Bericht door PA1 »

Thijzer schreef: keilbouten drukken de baksteen gewoon kapot bij te hard aanhengsten.
Precies. Keilbouten zijn ideale dingen maar de meesten weten niet hoe zij ze juist moeten gebruiken en jassen de bout veel te vast waardoor de steen knapt. Die dingen kunnen, als je ze goed monteert, heel wat hebben en ik gebruik ze liever dan pluggen met een houtfret. Omdat de binnenkant conisch is kunnen ze er nooit "uitvallen" als ze aangedraaid zijn dus vast is vast, eventueel met loctite op het draadeind als je het niet vertrouwd maar in feite is dat overbodig.

Chemische ankers gebruikten wij om machines op een betonnen vloer vast te zetten.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Chemisch anker - baksteen

#18 Bericht door PE4WJ »

Bedankt iedereen voor de nuttige reacties, dat is ham spirit :)

Fischer injectiemortel en toebehoren is inmiddels aangeschaft, dus ik ga er mee aan de gang als het "technisch weer" is hi.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#19 Bericht door PE2AAB »

Goed besluit ;-) Ben benieuwd naar de foto's ;-)
Het is trouwens ook maar een 'wokje' en geen mega antenne installatie maar toch.

En ik geef toe; gebruikte toen ik 14 was ook keilbouten voor mijn 27MC spriet in baksteen. Heeft prima gehouden maar de tijd heeft niet stilgestaan en de wereld van de verankering (al dan niet chemisch) is ook geëvolueerd.

Beter verkrijgbaar, betaalbaar en wellicht ook makkelijker gemaakt voor gebruik (denk bijvoorbeeld aan Hilti-Hit waar je een speciaal kitpistool voor nodig hebt; dat maakt het al specialer en duurder).

Maar goed; in al mijn jaren telecomervaring heb ik heel wat antennes en constructies professioneel gemonteerd en daar twijfelden we nooit over hoe te bevestigen, slechts over het type te gebruiken chemische verankering (afhankelijk van het type materiaal waarin het diende te worden aangebracht. Steen, beton enz.).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Chemisch anker - baksteen

#20 Bericht door Thijzer »

Ik blijf erbij dat een goede nylon plug een betere keus is. Een chemisch anker of injectiemortel is niet voor de hobbyist want je kunt snel iets fout doen waardoor je denkt dat het vast zit maar dat niet zo is. Denk aan schoonmaken, temperatuur, luchtvorchtigheid, droogtijd, uitharden, aantrekmoment etc.

Ik kan me een voorval herinneren waarbij een stalen rolluik werd opgehangen in het betondek van een parkeergarage. Gaten in het plafond geboord, netjes voorbehandeld en met chemische ankers of injectiemortel (dat weet ik niet meer zeker) opgehangen. Nou, dat hing. "Dat komt nooit meer los!"

Dikke lolly. Een half jaar later lag het hele rolluik op de grond, inclusief de ankers.
Wat was er gebeurd? Het betondek is in dat half jaar op z'n eindsterkte gekomen en in de tussentijd doorgezakt. Beton lijkt keihard maar heeft altijd rek, zeker in aanvang, en daarmee wordt in de berekeningen rekening gehouden. Dat doorzakken moet je zien als enkele mm's maar genoeg om de ankers los te laten komen uit een gat dat bovendien ruimer werd naar de onderkant waardoor alles gemakkelijk eruit kon vallen. Een paar tienden millimeter is al genoeg om het anker los te trekken uit z'n gat.
Nylon pluggen hadden dat misschien opgevangen door hun flexibiliteit maar men heeft het uiteindelijk opgelost door telkens 2 ankers onder 45 graden te monteren waardoor het nooit kon afzakken. Hadden ze beter meteen kunnen doen.

Wat PA1 ook zegt: chemische ankers gebruik je om machines in de vloer vast te zetten. De belasting van een mastbeugel is een hefboom met wisselende krachten op het anker. Bij een machine op de vloer is dat doorgaans niet het geval maar kun je met een chemisch anker gemakkelijker werken doordat je minder exact hoeft te boren. Die hefboom aan je schoorsteen kan funest zijn voor de hechting en dan heb je schijnveiligheid.

Je moet bevestigingen ook periodiek controleren. Niets hangt voor eeuwig.

[mod] opmerking/foto voegt niets toe aan de discussie, verwijderd [/mod]

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Chemisch anker - baksteen

#21 Bericht door ON5RKN »

Als perfect geplaatste chemische ankers loskomen zullen nylonpluggen zeker loskomen!

Zelf heb ik net zoals PE2AAB een jarenlange ervaring in de telecomwereld, nylonpluggen zijn er not done
trouwens je nylonpluggen moet je ook periodiek testen.

Hier staat de telescopische kokermast tegen een 50cm dikke volle bakstenen muur op
de kantelplaat zit met 4 250mm lange m16 draadstangen in de muur met 1 cm neoprene er tussen
halfweg en bovenaan is die nog eens opgevangen met een plaat voor de katrol en een extra anker
telkens 2 25mm lange m16 chemisch verankerde draadstangen en de nodige neoprene.
Zelfs bij storm hoor je hier niet dat de mast tegen de muur is op bevestigd!

op allen werd een trektest gedaan tot 15KN (1529 kg per draadstang de mast kan tot 16 meter hoog met o.a een hexbeam, een vhf-uhf rondstraler, een vhf uhf beam
en een rotary dipole voor 40 meter, de mast is niet opgespannen.

Die zie ik u niet doen met nylonpluggen

73 ON5RKN

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Chemisch anker - baksteen

#22 Bericht door Snof »

Kunststof pluggen zijn voor lichte en middelzware lasten, daar valt een mast met wat hekwerk erin al snel niet meer onder...zo simpel is het.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Chemisch anker - baksteen

#23 Bericht door Thijzer »

Dit gaat om een beugel voor een schotel.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Chemisch anker - baksteen

#24 Bericht door PE4WJ »

PE2AAB schreef:Goed besluit ;-) Ben benieuwd naar de foto's ;-)
Aangezien het vandaag buitengewoon "technisch" weer was, ben ik er vanmorgen mee aan de slag gegaan met inachtneming van jullie tips. Het ging allemaal erg soepel, het schoonmaken van het boorgat gedaan met het Fischer borsteltje en een fietspomp waar ik een stukje krimpkous aan heb gemaakt met vulcaniserende tape. Werkte perfect.
Ik verbaasde mij over hoe snel het spul uithardde!
Na het uitharden het "wokje" gemonteerd en de transverter, en de schotel uitgericht. Het werkt uit de kunst, prima signaal nu op QO-100. Bijgevoegd een foto impressie.
IMG_20210226_093820589.jpg
De fietspomp
De fietspomp
Fietspomp in actie
Fietspomp in actie
Borsteltje
Borsteltje
IMG_20210226_100209076.jpg
Vast!
Vast!
Schotel en transverter
Schotel en transverter

Bedankt iedereen voor de tips!

73,

Wouter Jan PE4WJ

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Chemisch anker - baksteen

#25 Bericht door pa4o »

Die gaat nooit weer los :-)

Ik heb mijn Versatower vast zitten met 8x M20 chemische ankers van die glazen capsules. Een buurman die altijd vertegenwoordiger was in dat werk vertelde me met dat 4 van M16 al sterk genoeg was. Maar voor mijn eigen gemoed rust heb ik er maar 8 van M 20 in gedaan. Heeft ondertussen al diverse stormen doorstaan.

Peter

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#26 Bericht door PE2AAB »

Netjes! Als het huis omvalt, blijft de schotelbeugel de gevel nog aan elkaar houden :D

Is er eigenlijk een reden voor binnenste en buitenste set met gaten in de mount?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Chemisch anker - baksteen

#27 Bericht door PE4WJ »

PE2AAB schreef:Is er eigenlijk een reden voor binnenste en buitenste set met gaten in de mount?
Dat vroeg ik mij ook af. De binnenste (kleinste) gaten zijn voor M8 en dat leek me wel voldoende hi.

73,

Wouter Jan PE4WJ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Chemisch anker - baksteen

#28 Bericht door pc1mb »

Nylon pluggen hebben een slechte naam door de goedkope splijtpluggen uit de bouwmarkt die "iedereen" gebruikt. Troep. Amper geschikt voor een schilderijtje.

Maar ook die techniek heeft niet stilgestaan. Fischer heeft diverse wél goeie pluggen voor allerlei materialen en belastingen. Gokken met natte vingers is niet nodig: zeer uitgebreide datasheets voorhanden met toegelaten belasting per ondergrond, en de windlast berekening staat op de VERON site. Corrigeren voor de hefboom werking tussen de windlast en de montage punten, veiligheidsfactor erop en je bent klaar.

Aan vijf van die Fischer dingen heeft mijn wok toch 12 jaar gehangen tot ik verhuisde. En dat was niet zo'n kleintje beschut aan een muur, maar een meter doorsnee aan de schoorsteen, op 11 meter hoogte met vrije wind rondom.
Die zat aan een kort mastje met een standaard setje kleine mastbeugels, dus de bevestigingspunten zaten wel iets verder uit elkaar dan hier.

Maar daarna was er wel één steen gebarsten. Net als keilbouten halen pluggen hun grip uit expansie. Ze hebben er minder van nodig dan keilbouten omdat nylon van zichzelf meer grip op baksteen heeft dan staal, maar in feite hebben ze dezelfde problemen als keilbouten. Het enige wat een brokkelige sierbaksteen echt niet splijt is een chemisch anker.

Nylon kan wel iets meer "werking" opvangen dan bijna alle stijvere methodes, met name keilbouten. Eigenlijk zijn die door nieuwere pluggen volledig achterhaald zodra de belasting enigszins "werkt". Maar als je het te bont maakt, gaat ook bij nylon pluggen uiteindelijk de steen kruimelen en dan ben je gezien. Zéker met splijtprullen zoals in het eerder aangegeven voorbeeld van PE2AAB.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Chemisch anker - baksteen

#29 Bericht door Thijzer »

PE4WJ schreef:
PE2AAB schreef:Is er eigenlijk een reden voor binnenste en buitenste set met gaten in de mount?
Dat vroeg ik mij ook af. De binnenste (kleinste) gaten zijn voor M8 en dat leek me wel voldoende hi.

73,

Wouter Jan PE4WJ
Voor het moment dat op die dure montagepunten werkt zou ik voor de buitenste gaten hebben gekozen. De arm van de krachten is nu een stuk korter waardoor de kracht toeneemt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Chemisch anker - baksteen

#30 Bericht door pc1mb »

Kort mastje, klein wokje, semi beschut... Komt wel goed. In elk geval heeft de montageplaat zélf zo minder te verduren. Is immers alleen een vlakke plaat, die kan óók gaan wokkelen. Maar in deze setup alleen bij orkaan.

Plaats reactie